Teleselskaberne er klar til Roskilde Festival
Roskilde Festival samler hvert år mere end 70.000 feststemte mennesker på et par brakmarker lige uden for Roskilde, og langt de fleste har medbragt deres kæreste eje: Mobiltelefonen.
Med så mange mennesker samlet ét sted, så skal der være bunkevis af ekstra kapacitet i mobil-netværkene til både tale, SMS og ikke mindst data.
År for år bliver der nemlig brugt mere og mere data i takt med, at flere køber smartphones. Mange festivaldeltagere forventes i år at benytte Roskilde Festivals mobile website, eller en af de mange datahungrede applikationer, som er specielt udviklet til festivalen.
Dobbelt kapacitet
Et af de teleselskaber, der i øjeblikket gør klar til festivalen, er Telia.
Telia har i år opgraderet kraftigt på netværkssiden, og de har blandt andet mere end fordoblet netværkskapaciteten i forhold til sidste år.
– “Vi har to makrosites (mobilmaster, red.) i området. Makrosites er faste installationer, der står der hele året. De er begge to opgraderet til maksimal kapacitet, hvilket er voldsomt meget mere, end der er brug for til hverdag. Dertil kommer så to mobile sites, som bringes ind til lejligheden,” fortæller Ole Hauris, operationel planlægningschef hos Telia, og uddyber:
-”Vi er godt forberedt. Blandt andet har vores målefolk brugt Skt. Hans aften på at optimere, og vi måler og finjusterer løbende, hvis det er nødvendigt.”
Selvom alle teleselskaberne har øget kapaciteten betragteligt og både benytter 2G og 3G, så kan kapacitetsproblemer dog ikke helt undgås.
Forbruget af telefoni under Roskilde Festival er nemlig så højt, at det er muligt at ramme loftet for, hvad teknologierne kan klare – uanset hvor meget ekstra kapacitet teleselskaberne har installeret.
Læs også:
Baggrund: Mobildækning til 50.000 i en skov – sådan virker det