Test og anmeldelse af Kia EV6
Indholdsfortegnelse
- Introduktion
- Specifikationer
- Design og kvalitet
- Rækkevidde og opladning
- Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
- Selvkørende egenskaber
- Køreoplevelse og ydelse
- Komfort
- Udstyrsniveau
- Bæredygtighed
- Sikkerhed
- Garanti og service
- Bedømmelse
- Konklusion
- Pris og leasing
Der er masser plads til hele familien i den praktiske crossover-SUV Kia EV6, der ikke går på kompromis rækkevidden og køreglæden. Der er op til 528 kilometers rækkevidde og lynhurtig opladning fra 10 til 80 procent på hurtige 18 minutter. På trods af dens rummelighed er der stor køreglæde at finde i EV6 og en velfungerende fartpilot, der gør den lange, og korte, køretur til en nydelse.
Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler
Introduktion af Kia EV6
Det er svært ikke at kigge en ekstra gang på Kia EV6. Den ligner ingen andre biler på markedet – og får da også masser af opmærksomhed i bybilledet. Dog er EV6 meget mere end blot et kønt ansigt. Kia EV6 er en fuldelektrisk bil, der kører op til 528 kilometer (WLTP) på en opladning, accelerer fra 0-100 km/t på ned til 3,5 sekunder og koster fra 329.900 kroner.
Kia EV6 er ikke bilmærkets første elbil, men er uden tvivl deres mest vovede og teknologisk avancerede til dato. EV6 er på papiret en lovende elbil, der deler platform med Hyundai IONIQ 5. E-GMP-platformen er bygget til elektriske biler, og det giver en række fordele. Det betyder blandt andet, at Kia har kunnet udnytte pladsen optimalt – bedre end de elbiler, der deler platform med brændstofbiler. Det har givet EV6 et helt fladt gulv i kabinen, et 50 liter bagagerum under kølerhjelmen og et 510 liter stort bagagerum, der kan udvides til hele 1.300 liter.
Se også: Øvrige specifikationer på Kia EV6
Kia EV6 er bygget til den moderne familie: Med god plads til fem personer, masser af bagageplads, praktiske opbevaringsmuligheder, ekstremt høj sikkerhed og en imponerende fabriksgaranti. Og heldigvis er EV6 ikke en kedelig familiebil. Tværtimod er EV6 en fornøjelse at køre i og har et stort kraftoverskud. Det betyder dog ikke, at der ikke er plads til forbedring.
Er Kia EV6 elbilen for dig? Efter at have kørt og brugt Kia EV6 i en uge er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.
Specifikationer på Kia EV6
Kia EV6 | Standard Range | Long Range | Long Range AWD |
Ydeevne | 125 kW / 170 hk (RWD) | 168 kW / 229 hk (RWD) | 239 kW / 325 hk (AWD) |
Batteri og rækkevidde (WLTP) | 58,1 kWh 394 km |
77,4 kWh 528 km |
77,4 kWh 484-506 km |
Opladning | 11 kW AC og 350 kW DC (10-80 procent på 18 minutter) | ||
Siddepladser | 5 og isofix-beslag på bagsæder | ||
Bagagerum | Bagi 510 liter, foran 50 liter | ||
Platform | E-GMP | ||
Infotainmentsystem | To 12,3″ skærme med navigation, Android Auto og Apple CarPlay | ||
Euro NCAP-bedømmelse | Endnu ikke testet | ||
Andet | 7 års fabriksgaranti, 7 år/150.000 km garanti på minimum 70 procent batterikapacitet | ||
Pris | Fra 329.990 kr. | Fra 354.900 kr. | Fra 379.900 kr. |
Design og kvalitet
Vi er vilde med det udvendige design på EV6. Det er tydeligt, at der er tale om en familiebil, men den byder alligevel på nogle moderne og skarpe designlinjer, der gør den særdeles attraktiv og anderledes. EV6 er en crossover-SUV, hvilket kort fortalt betyder, at den er rummelig og praktisk som en SUV, men er lavere end en typisk SUV. Det har både fordele og ulemper, som vi kommer ind på senere i vores test af Kia EV6.
EV6 er også nydelig indeni – og ganske futuristisk at se på. Materialerne er af god kvalitet, dog uden at være luksuriøse. Det er tydeligt at se, at Kia har kunnet udnytte pladsen optimalt i EV6, hvor der er rigeligt med benplads, kopholdere og opbevaringsrum.
Der er ikke noget, der rasler, knapperne er generelt gode, og sæderne er af overraskende god kvalitet – både foran og bagi. Her er både gjort brug af trykknapper og berøringsknapper, hvor sidstnævnte har drillet lidt i testperioden. Vi har flere gange fået aktiveret sædevarme, ratvarme og andet uden at vide det. Til nogle ting er trykknapper altså bare bedre.
Et futuristisk indtryk
De store skærme i EV6, der sidder i forlængelse af hinanden, bidrager især til et futurisk indtryk. Det er to styk 12,3 tommer kurvede skærme i et aflangt format, der bruges til infotainment og instrumentbord. Skærmene er af fornuftig kvalitet, opløsning og lysstyrke, og de sidder, så de ikke generes af sollys og genskin.
Den udgave af EV6, som vi testede, kom med standard-lydsystem, der består af seks højtalere. Lydsystemet spiller fornuftigt og klart – dog uden at vi blev blæst bagover af det. Går du meget op i lydkvalitet, kan EV6 fås med et system med 14 højtalere fra Meridian.
Rækkevidde og opladning
Kia EV6 har en teoretisk rækkevidde efter WLTP-standarden på op til 528 kilometer. Prisen på EV6 starter som tidligere nævnt ved 329.900 kroner, men det er først ved en pris på 354.900 kroner, at man i Long Range-udgaven med baghjulstræk får det store batteri (77,7 kWh) med denne rækkevidde. Basismodellen kommer med et mindre 58,1 kWh-batteri, der har en teoretisk rækkevidde på 394 kilometer.
WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på op til 502 kilometer, mens den vil være på op til 428 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Kia EV6 af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.
Vi har i vores test af Kia EV6 fået et godt indtryk af rækkevidden. Vi har godt nok ikke kunnet opnå den teoretiske rækkevidde, men har – på trods af kulde, tung last og vildt vejr – leveret ret imponerende resultater. Med Kia EV6 fyldt til bristepunktet med fem personer og fyldt bagagerum, temperaturer nær frysepunktet og modvind kom vi fra København til Møn med 68 procent batteri tilbage – en tur på 130 kilometer. Derefter en mindre udflugt i bilen, en tur til Haslev, Næstved og retur til København uden behov for opladning. Det svarer til et sted mellem 310 og 350 kilometer, hvilket er imponerende under omstændighederne. Vi fandt også, at den estimerede rækkevidde i instrumentbordet EV6 var rimeligt præcis.
Læs også: Hvad påvirker rækkevidden på en elbil?
Lynhurtig opladning
Opladning er også noget, som EV6 gør godt. Den understøtter helt op til 350 kW gennem CCS-stik, der giver 10 til 80 procent på blot 18 minutter (under optimale forhold) – men held og lykke med at finde en sådan lynlader. Man kan dog være sikker på, at EV6 kan udnytte selv de hurtigste ladestandere herhjemme.
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
Der er masser af spændende teknik at finde i EV6. Præsentationen sker dog ikke altid på en brugervenlig måde.
Når man først sætter sig ind i Kia EV6, kan man let blive overvældet af mængden af knapper, skærme med et nyt infotainmentsystem, lyde, pedaler til både hænder og fødder og andre dingenoter – det er ikke den mest simple bil, vi har kørt i. Men giver man den noget tid, vil man lære, at den faktisk gør mange ting rigtig godt.
I førersædet har man udsyn til de to 12,3 tommer skærme – en til instrumentbordet og en til infotainmentsystemet. Infotainmentsystemet er Kias eget og er ved første øjekast rimelig simpelt. Designet af brugerfladen er ikke ligefrem moderne og simpelt, men her er til gengæld mange funktioner. Man bliver ofte forvirret over de mange tryk, der skal til, og underlige oversættelser til dansk, som man bliver udsat for. Men igen, når man først kender til brugerfladen, fungerer det faktisk udmærket – og er samtidig rimelig responsivt og hurtigt. Og hertil skal Kia faktisk have ros for selve navigationsdelen, som fungerer overraskende godt.
Mangler i infotainmentsystemet – ingen apps?
Modsat andre infotainmentsystemer er der ikke adgang til apps, og man kan derfor ikke nyde en halv times Netflix, mens bilen sidder i oplader. Man finder heller ikke en dansktalende assistent i EV6. Der er dog mulighed for både Android Auto og Apple CarPlay, og bilen kan også tilsluttes en app, hvor man kan styre ting som opladning, klimaanlæg, oplåsning af bilen og mere.
En anden ting i softwaren, der kan irritere, er, at musik og radio ikke nedtones eller pauses helt, når stemmevejledningen under navigation guider. Man kan derfor let misse en frakørsel eller et sving.
360-graders kameraet kombineres med et billede fra bilens bagende, hvilket gør det utroligt let at parkere den relativt store EV6 på trange Københavner-parkeringspladser.
Se også: De mest ventede elbiler i Danmark i 2022
Selvkørende egenskaber
I vores test har Kia EV6 imponeret med dens selvkørende egenskaber, der gør specielt den lange køretur langt mere behagelig. Den kommer som standard med adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse og vognbaneassistent. Aktiveres fartpiloten, holder EV6 automatisk farten man har angivet, men dertil også afstanden til forankørende biler, hvor man kan justere afstanden, som den skal holde, i fire niveauer.
Den adaptive fartpilot fungerer godt i både by, på landevej og på motorvej, når lys og vejr tillader det. Den holder samtidig vejbanen rigtig fint uden input fra føreren af bilen, selv om vognbaneassistenten ikke altid reagerer “naturligt” – med det mener vi, at den konstant laver små justeringer i små ryk i stedet for mere bløde og menneskelige justeringer. For dem, der meget let bliver køresyge, kan dette være et problem.
Hårde opbremsninger fra forankørende biler registrerer EV6 også, og man føler sig generelt tryg ved at benytte dens selvkørende teknologi.
Kia EV6 har ikke meldt et officielt niveau for selvkørende egenskaber ud, men den menes at ligge på niveau 2 ud af 5 inden for autonomi. Bilen kan fint selv styre og holde vejbanen, men man får lidt for ofte besked om at holde hænderne på rattet, selv om man holder korrekt på rattet.
Niveauer for automatisering af selvkørende bilerBilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.
|
Køreoplevelse og ydelse
Kia EV6 er først og fremmest en familiebil. Det er en stor og bred bil med en egenvægt på næsten 2.000 kilo – og det kan mærkes. MEN – og det er et stort men – alligevel imponerer EV6 på vejen.
Selvom man ikke vælger den hurtige EV6 med dobbelte elektriske motorer, er der masser af kraftoverskud – og mere end rigeligt til målgruppen. Vi har testet versionen med baghjulstræk, som accelerer fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder. Om det er 0 til 100, 60 til 80, 80 til 110 km/t eller hurtigere, er der altid rigeligt med overskud i EV6. Det er de færreste biler, der kan følge med, når speederen trykkes i bund. Vil du gerne have endnu flere kræfter under “motorhjelmen”, kommer den også i en GT-model, der har 585 hestekræfter og tager turen fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder.
Et sweet spot mellem komfort og køreglæde
Og selvom denne elektriske bil er tung og har imponerende meget plads til personer og bagage, byder den på stor køreglæde. Den er bestemt ikke en lille og agil racerbil, men byder i stedet på en relativ stiv og præcis undervogn, et lavt tyngdepunkt samt en kraftig elektrisk motor, der gør den god og tilfredsstillende på både motorvej, mindre landeveje og i byen.
Affjedringen er heldigvis ikke så hård, at den er ukomfortabel at sidde i – faktisk rammer Kia et sweet spot mellem komfort og køreglæde, hvis du spørger os. Når den kommer ud på grusveje, bliver man dog straffet af den stive affjedring.
Forvent en elektrisk bil, der er et oplagt valg for hele familien, som stadigvæk kan give føreren et smil på læben.
Se også: Nyheder om elbiler
Komfort
Som allerede nævnt er Kia EV6 en meget komfortabel bil – og det er der flere grunde til. Men her er dog samtidig også plads til forbedring.
Der er generelt god plads i kabinen, hvilket gør det til et rart sted at være. Bagi er der god benplads og rigeligt højt til loftet. Sæderne, både foran og bagi, er af en god kvalitet med gode muligheder for tilpasning og justering foran. Skal der for eksempel arbejdes i bilen, er der rigeligt med plads til det – og man kan også let nappe en lur, mens der lades op.
Man fornemmer dog et kompromis på bagsædet, hvor den meget lange tur kan blive ukomfortabel. Der er nemlig ikke ret højt fra gulv til kant af sæde, hvilket ikke giver den bedste siddeposition. Vi tænker, at det er et kompromis mellem et stort batteri i bunden af bilen samt den lave relativt lave højde på bilen. Heldigvis er der god benplads, så man kan strække benene.
Der er stille i kabinen
Kabinen i EV6 er effektivt isoleret og en af de mest støjsvage biler, vi har kørt i. Selv på motorvej isoleres støj fra dæk og vej effektivt. Affjedringen kan nogle gange virke en anelse for hård, men det gavner til gengæld køreegenskaberne, og det er ikke noget stort problem.
Der er plads til fem personer i EV6 – to foran og tre bagi. Sidder man tre på bagsædet, er der fornuftig plads, men det kan godt blive trangt med en i autostol og to personer uden.
Med adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, en stille kabine, gode sæder og masser af plads er komforten i EV6 på et højt niveau.
Udstyrsniveau
Udstyret i basismodellen af Kia EV6 er vi meget imponerede over. Den billigste Kia EV6 koster under 330.000 kroner og har 19 tommer alufælge, LED-lygter, adaptiv fartpilot, klimaanlæg med to zoner, batterivarmer, varmepumpe, 6 højtalere, bakkamera med dynamisk guide, trådløs opladning af mobiltelefon.
Der er samtidig ikke sparet på sikkerhedsudstyret med syv airbags, automatisk nødbremse, intelligent skiltegenkendelse, træthedsregistrering, vejbaneassisstent og mere endnu.
Ekstraudstyr
Man kan vælge at tilføje en Upgrade-pakke til EV6, der giver endnu mere udstyr. Det er ting som el-bagklap, el-justerbare sæder, ambient belysning, premium-forsæder, varme i bagsæder, blind vinkel-assistent og udvidet kørselsassistent. Det er fine opgraderinger, men absolut ikke nødvendige. Man kan fint købe Kia EV6 uden Upgrade-pakken.
Bæredygtighed
Som hos de fleste andre bilmærker bliver der også tænkt i grønne baner hos Kia. I interiøret finder man brug af genbrugsmaterialer, for eksempel sæderne, der er skabt af genbrugsplast svarende til 111 plastflasker, gulvmåtter og mere. Kia investerer også i grøn energi, der blandt andet skal give elbilerne bæredygtig opladning.
Med EV6 er Kia er samtidig den første koreanske bilproducent, der opnår et Carbon Trust-certifikatet. Dette er lykkedes ved at måle og reducere CO2-udledningen gennem hele køretøjets livscyklus – lige fra indkøb af råmaterialer, indkøb af dele, transport af dele, montering, distribution, brug af og afskaffelse af køretøjer.
De samlede drivhusgasemissioner for EV6 blev målt ved hjælp af PAS2050-standarderne som en del af Carbon Trusts robuste produktvurdering og måles i kuldioxidækvivalenter (CO2e).
Sikkerhed
Der mangler ikke sikkerhedsfunktioner i Kia EV6, der helt fra basismodellen kommer udstyret med langt de fleste af dem. I Upgrade-pakken får man blindvinkelassistent samt automatisk nødbremse for krydsende trafik, men derudover er sikkerhedspakken ganske solid. En smart funktion finder man i instrumentbordet, hvor kameraer på bilens side aktiveres og vises, når man bruger blinklyset. Det giver et hurtigt overblik over aktivitet ved siden højre eller venstre side.
Kia EV6 får topkarakter hos Euro NCAP med 5 ud af 5 stjerner. Der gives nærmere bestemt bedømmelserne 90 procent for bilens fører og voksne, 86 procent for børn i autostol, 64 procent for fodgængere og 87 procent for dens sikkerhedsfunktioner.
Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest
Garanti og service
Kia giver 7 års garanti på alle nye biler, og det gælder selvfølgelig også EV6. Garantien løber over 7 år eller 150.000 km – alt efter hvad der kommer først. Garantien dækker produktions- eller samlefejl, som så har vist sig ved almindeligt brug af og almindelig kørsel i bilen.
Kapaciteten på batteriet er dækket i 7 år eller op til 150.000 kørte kilometer, alt efter hvad der kommer først. Garantien dækker, såfremt kapaciteten på batteriet falder til under 70 procent af den oprindelige kapacitet.
Kia EV6Samlet bedømmelse: 87 ud af 100 (fremragende) Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her. |
|
Design og kvalitet | 7/10 |
Rækkevidde og opladning | 8/10 |
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed | 5/10 |
Selvkørende egenskaber | 5/10 |
Køreoplevelse og ydelse | 8/10 |
Komfort | 8/10 |
Udstyrsniveau | 9/10 |
Bæredygtighed | 7/10 |
Sikkerhed | 10/10 |
Garanti og service | 10/10 |
Samlet bedømmelse | 86/100* |
*Der er givet 9 ekstra point til den samlede bedømmelse, da Kia EV6 giver meget kvalitet for pengene. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.
Konklusion på test af Kia EV6
Kia EV6 er alt i alt en imponerende elbil, der er både praktisk, komfortabel og velkørende. En oplagt elbil til storfamilien med rigelig plads i både kabine og bagagerum, høj komfort og udstyrsniveau.
Kia EV6 er på ingen måder en kedelig elbil, for her er et flot kraftoverskud, hurtig acceleration og stor køreglæde. Long Range-udgaven, som vi vil anbefale, har en lang teoretisk rækkevidde på 528 kilometer, og leverer i virkelighedens brug en meget tilfredsstillende rækkevidde, kombineret med lynhurtig opladning.
Som en ekstra tryghed giver Kia 7-års garanti.
Til gengæld kræver softwaren og infotainmentsystemet en del tilvænning og er ikke det mest intuitive på markedet. Kan du nøjes med en gennemsnitlig softwareoplevelse, får du en rigtig god elbil til pengene.
Kia EV6 lander i vores test på 87 ud af 100.
Se også: Nyheder og test af elbiler
Læs også: Se nyeste test og anmeldelser af elbiler