Brugere strømmer til Netflix efter indgreb mod gratis kontodeling
Netflix har lige sprængt Wall Streets forventninger til væksten i antallet af abonnenter. Streamingtjenesten har nemlig øget antallet af abonnenter med 9,33 millioner på verdensplan i 1. kvartal.
Det er det dobbelte af, hvad investorerne forventede – nemlig kun 4,84 millioner. Dermed har Netflix i alt 264,21 millioner abonnenter.
Se også: Snart skal du vænne dig til reklamer i Netflix
Netflix-gratister skal til at betale – og gør det
Den primære årsag til den flotte udvikling er, at Netflix i maj 2023 satte en stopper for, at brugere frit og gratis kunne dele deres konto med andre uden for deres husstand. I stedet kan andre husstande betale 39 kroner for at få adgang til en anden persons Netflix-konto.
Dette indgreb har i den grad fået antallet af abonnenter til at eksplodere.
En anden årsag til stigningen i antal abonnenter er, at Netflix indførte et billigere abonnement med annoncer. Det er dog endnu ikke tilgængeligt i Danmark, men vil formentlig finde vej i fremtiden.
Se også: Billige mobilabonnementer med streaming af musik, film og serier
Overraskende analytikerne
Både Netflix selv og analytikere har forventet, at tiltaget vil betyde, at flere abonnerer på streamingtjenesten, fordi det bliver sværere at låne en anden persons konto gratis.
Men væksten er alligevel højere end forventet. Netflix “tilføjede flere abonnenter, end mange analytikere, inklusive mig selv, forventede,” skrev Ross Benes, der er senioranalytiker hos Emarketer. Han tilføjer:
“Dette signalerer, at deling af adgangskoder var endnu mere almindeligt end tidligere antaget, da Netflix fortsætter med at konvertere gratister til betalende brugere.”
50 mio. flere gratister kan blive betalende kunder
Finansvirksomheden Macquarie har tidligere oplyst i et notat, at der skulle være 100 millioner brugere, som delte deres Netflix-adgangskoder med andre uden for husstanden.
I 2023 lykkedes det Netflix at skaffe 30 millioner nye abonnenter, og med yderligere 9 millioner abonnenter er der altså tilsyneladende fortsat mere end 50 millioner potentielle tidligere brugere af Netflix, der kan konverteres til betalende kunder.
Godt nyt for konkurrenten Disney+
At Netflix er lykkedes så godt med at omdanne gratister til betalende kunder er sød musik i ørerne for konkurrenten Disney+.
Streamingtjenesten begynder i juni at forhindre brugere i at dele deres konto med andre uden for husstanden. Til efteråret forventer Disney at implementere ændringen fuldt ud.
Det er måske også nødvendigt, for senest har streamingtjenesten investeret i de dyre rettigheder til UEFA Conference League og Europa League – og Disney+ siger samtidig, at der ingen prisstigninger som følge af de nye sportsrettigheder er på vej.
Også HBO vil begynde at begrænse deling af adgangskoder til deres tjeneste Max senere på året.
Se også: Slut med at dele Disney+ uden for husstanden i juni