Glasset i Apple Vision Pro revner uden grund
Apple Vision Pro er et meget nøje konstrueret produkt helt uden skarpe hjørner og kanter. For eksempel er frontglasset lavet i et helt stykke, så det kan bruges som linse for til de mange trackingkameraer og sensorer rundt omkring på headsettet.
Læs også: Apple Vision Pro 2 kan komme om halvandet år
Svagt punkt i glasset
Den slags nøjagtigt ingeniørarbejde giver ikke plads til nogen som helst fejl, og det er måske det, der ligger bag de meldinger, der er begyndt at dukke op om revner i frontglasset på Appel Vision Pro. De billeder, der er blevet delt af flere Reddit-brugere, viser ensartede revner i glasset lige ved næsebroen.
Alle brugerne hævder, at de har ladet Vision Pro være koblet til batteriet og har haft det liggende sådan natten over. Flere gætter på, at det kan skabe problemer med overophedning af glasset, hvis man lader headsettet oplade med det bløde cover på i Apples rejseetui. Det skulle så føre til, at glasset udvider sig og revner på sit svageste punkt.
Der lader ikke til at være nogen, der har rapporteret om noget lignende på Apple Support-fora, X eller andre stedet på nettet – i hvert fald ikke endnu.
Læs også: Apple advarer: Tør ikke din vandskadede iPhone i ris
Selvrisiko på 2.000 kroner med AppleCare
Revnen lader til at komme pludseligt lige over næsebroen, der kan være glasstykkets svageste punkt. De af de berørte, der har talt med Apple Support, er blevet bedt om at betale selvrisikoen for AppleCare på 300 dollar (2.000 kroner) for en reparation. Uden AppleCare koster en reparation 800 dollar (5.500 kroner).
Normalt vil et så lille antal rapporterede problemer ikke skabe de store overskrifter, men at revner opstår på samme sted for alle, tyder på, at der er et mønster. Det kan også være, at en lille andel af de producerede Apple Vision Pro-headsets headsets er gået igennem Apples kvalitetskontrol med en lidt større risiko for at revne, men det er altså kun spekulationer.
Apple har ikke kommenteret sagen og gør det nok heller ikke, før flere tilfælde dukker op. Det bedste man kan gøre, er at ringe til Apple Support og bede om at få sin sag undersøgt som en potentiel fabriksfejl i enheden. Hvis problemet med revner i frontglasset viser sig at være et udbredt problem, kan Apple vælge at oprette en særlig ordning til at tage sig af reparationerne.