Wear OS erobrer 17% af smartwatch-markedet pga. Galaxy Watch 4

Wear OS skulle bare have hjælp af Samsung Galaxy Watch 4 i et enkelt kvartal for at blive den anden største platform til smartwatch.

Wear OS erobrer 17% af smartwatch-markedet pga. Galaxy Watch 4

Googles Wear OS sad stort set stille i et par år, hvilket førte til, at platformen blot var en fodnote på det samlede smartwatch-marked. Takket være et stærkt salg af Galaxy Watch 4 er Wear OS dog blevet katapulteret op på andenpladsen, når det gælder markedsandelen af solgte smartwatches i 3. kvartal 2021.

Wear OS har vokseværk – kun overgået af Apple Watch

Counterpoint Research rapporterer, at Wear OS tog 17 procent smartwatch-markedet i 3. kvartal 2021, hvilket er en stigning fra blot 4 procent i det foregående kvartal.

Den åbenlyse årsag til dette massive spring er, at Wear OS nu driver Samsungs Galaxy Watch 4-serie. Samsungs nye smartwatch stod angiveligt for næsten 60 procent af smartwatch-salget i Nordamerika og Europa i 3. kvartal 2021, mens Apples markedsandel faldt markant i 3. kvartal på grund af den forsinkede lancering af Apple Watch Series 7.

Takket være lanceringen af Galaxy Watch 4-serien opnåede Samsung sine højeste kvartalsvise leverancer, hvilket indsnævrer afstanden til Apple og genvinder andenpladsen fra Huawei.

Se også: De bedste smartwatch

Samsung har udvidet sit app-økosystem

Fra denne smartwatch-serie har Samsung udvidet sit app-økosystem ved at bruge Android-baseret Wear OS i stedet for sit eget Tizen.

Mærket har også udvidet brugernes valgmuligheder ved at lancere to modeller – basic og classic. Den nyligt tilføjede funktion til kropssammensætning har også fået en god respons.

Se også: Priser på smartwatch

Lavere pris og bredere udbredelse af Wear OS

Det er bemærkelsesværdigt, at Fitbit OS’s markedsandel synes at have været nogenlunde uændret i denne periode. Selvfølgelig kan fremtiden for Wear OS’ vækst på smartwatch-markedet ikke udelukkende hvile på dette Samsung-inspirerede boost i 3. kvartal 2021. Rapporten fremhæver, at fremtidig vækst for Samsung vil kræve, at virksomheden indfører mere prisoverkommelige modeller – Galaxy Watch 4 starter ved 1.999 kroner – eller 249 dollars.

Det er egentlig i sig selv ikke en så høj pris for et godt smartwatch.

Google skal naturligvis også få sin Wear OS-platform i hænderne på flere partnere for at hjælpe disse produkter med at blive mere konkurrencedygtige. Fitbit vil sandsynligvis også spille en vigtig rolle i udvidelsen af Wear OS.

Se også: Nyheder om smartwatch