Googles mobilsalg steg hele 380 % i Nordamerika
Den seneste rapport fra Canalys sætter fokus på det nordamerikanske smartphonemarked. Det handler blandt andet om det estimerede salg af telefoner i første kvartal af 2022, og her træder et par tendenser frem. Til at begynde med steg det generelle smartphonemarked med fire procent til 39 millioner solgte enheder sammenlignet med 37,6 millioner solgte enheder i samme kvartal sidste år. Og det er trods ”inflationary pressure”.
Læs også: Google fremviser Pixel 7 – sådan ser den ud
Pixel-telefonerne opnår stor popularitet
Google oplevede den største stigning med 380 procent i forhold til samme periode året før. Google solgte 1,2 millioner telefoner og har dermed en markedsandel på tre procent, en stigning fra en en markedsandel på 0,2 procent sidste år. Om Googles stigning siger analytiker ved Canalys Runar Bjørhovde:
“Google is on the offensive to take market share, building on its wide carrier presence and unprecedented investment in the Pixel brand, both on traditional advertising campaigns and a new NBA partnership,” siger analytikeren.
Motorola, der i tabellerne står som Lenovo, oplevede også en kraftig stigning med totalt fire millioner solgte enheder i kvartalet sammenlignet med 2,6 millioner i Q2 2021: “Motorola used its wide carrier presence – particularly with prepaid- and mid-range-focused carriers – to discover and rapidly leverage new opportunities, while also forming new supply partnerships.”
Læs også: Google bekræfter Pixel Watch – kommer til efteråret
Apple med 51 procent af markedet
Apple snuppede 51 procent af markedet og oplevede en stigning på 19 procent i forhold til året før. Totalt solgte de 19,9 millioner enheder. Samsung er nummer to på listen med en beskeden stigning på en procent til samlet markedsandel på 27 procent. Antal solgte Samsung-enheder ligger stabilt på 10,5 millioner. TCL er nummer fire på listen med et fald på 21 procent i salget i forhold til året før til 1,4 millioner enheder, hvilket giver en markedsandel på fire procent. Det er dog stadig mere end Google.
Vender man blikket fremad, kan man i rapporten læse, at inflationen sætter pres på de amerikanske operatører om at øge salget, samtidig med at rabatter og gode muligheder for at indlevere sin gamle telefon som en del af handlen skal lokke kunderne til at købe de dyrere modeller: “The North American market is well placed to avoid any significant volatility in shipments despite the uncertain outlook of its economy.”