Lightyear 0: Verdens første soldrevne bil på vej
I takt med, at elektriske biler bliver mere almindelige, forsøger de mest innovative at forbedre teknologien. Det gælder også for Lex Hoefsloot, der er administrerende direktør for Lightyear. Efter seks års udvikling har selskabet nu kunnet sende Lightyear 0 på gaden: Verdens første soldrevne bil.
Læs også: Rækkevidde-test: Lightyear One kørte 400 km ved 130 km/t
Oplades af solen
Uden behovet for en at finde et ladestik kan man i Lightyear 0 være på vejene i syv måneder takket være integrerede solpaneler.
Frem til nu har elektriske biler forbedret deres rækkevidde ved hjælp af udvikling af batterierne, så man bruger mindre tid på at lade dem op og mere tid på rent faktisk at køre. Batterierne øger dog både bilernes CO2-aftryk under produktionen, samt gør dem tungere og afhængige af effektive ladestationer.
Lightyear 0 eliminerer det problem ved at kunne undgå opladningen på en ladestation. I stedet har bilen buede solpaneler, der holder den opladet, både når man kører rundt i bilen, og når den står parkeret udendørs. Selskabet estimerer, at bilen under optimale omstændigheder kan lade sig selv med omkring 70 kilometers rækkevidde per dag.
Stadig mulighed for opladning på ladestation
Det betyder, at man kan have 35 kilometer til arbejde og køre i månedsvis i sommervejr uden at behøve at koble bilen til en opladningsstation.
Lightyear mener, at man i områder med meget sol vil kunne køre bilen i helt op til syv måneder, uden at skulle lade den med kabel. Bor man et sted, hvor der lidt oftere er overskyet, kan man stadig få to måneders køretid. Hvis det viser sig nødvendigt at lade via kabel, er Lightyear stadig med helt fremme, når det gælder innovation.
De hævder, at man ikke behøver en af de opladningsstationer, der kan give højeffektiv opladning, men at bilen med en mindre effektiv opladningsløsning stadig lader 32 kilometers rækkevidde per time. Altså i en helt almindelig stikkontakt.
Et bæredygtigt design
Lightyear engagement i bæredygtighed går videre end til bare solpanelerne. Hele designet er gennemført i og med brugen af genbrugte eller bæredygtige materialer. Det gælder interiøret med plantebaseret læder og stof lavet af genbrugte PET-flasker, samt udvendige paneler lavet af genvundet kulstof og andre former for kulstofmaterialer.
Bilen er godkendt til at køre på vejene, og den kommer på gaden i Europa i november 2022. Den bliver produceret i begrænset antal med en pris på 250.000 euro. Målet er at udvikle en model, der kan masseproduceres til en pris på 30.000 euro. Lightyear regner med, at produktionen af den model kan begynde i slutningen af 2024 eller begyndelsen af 2025.
Se også: Test af elektriske biler