Læk afslører tusindvis af klager over Teslas autopilot
Det tyske nyhedsmedie Handelsblatt hævder at have modtaget 100 GB data fra ”adskillelige informanter” hos Tesla, der viser, at selskabet i løbet af de seneste år har modtaget tusindvis af klager over Teslas selvkørende teknologi.
Det skulle dreje sig om 23.000 interne filer med klager, der går helt tilbage til 2015 og frem til marts 2022.
Bilen accelererer selv og bremserne driller
I den tidsperiode skal Tesla efter sigende have modtaget 2.400 henvendelser om forskellige problemer og oplevelse med bilmærkets autopilot, de har døbt “Fuldt selvkørende egenskaber”. Klager beskriver at bilerne blandt andet selv har accelereret og lavet fantomopbremsninger.
139 af henvendelserne om bremseproblemerne handlede om utilsigtet nødbremsning, mens 383 henvendelser handlede om fantomstop på grund af falske kollisionsadvarsler.
Derudover indeholdt filerne efter sigende mere end 1.000 rapporteringer om ulykker samt en tabel over 3.000 situationer, hvor førerne har udtrykt bekymring over Teslas selvkørende teknologi.
Se også: Tjek elbiler Bedst i Test
Tesla-ejere bekræfter med videoklip
De fleste af de rapporterede situationer har fundet sted i USA, hvor man i længst tid for en merpris har kunnet tilkøbe teknologien til bilerne, men klager kom også fra Tesla-ejere i Europa og Asien. Handelsblatt fortæller, at de har kontaktet en række af kunderne i filerne for at få bekræftet hændelserne.
Visse af Tesla-ejerne kunne desuden bidrage med videoklip.
Se også: Seneste nyt om elbiler
Tesla truer med søgsmål
I et brev, hvor de forklarer, hvorfor de har valgt at offentliggøre informationen fra Tesla-filerne, siger chefredaktør for Handelsblatt, Sebastian Matthes, at et team på 12 personer over en periode på seks måneder har gennemgået og evalueret filerne.
“Informationerne tegner et billede af en elbilpioneer, som ser ud til at have langt større teknologiske problemer end hidtil kendt. For eksempel med sin Autopilot. Tesla-arkivet indeholder tusindvis af rapporter om komplikationer med førerassistentsystemerne. Klager over Tesla-biler, der pludselig bremser ved fuld fart. Eller accelererer pludseligt,” skriver han i brevet.
Han fortæller, at hans team sendte Tesla en omfattende liste med spørgsmål, men at bilproducenten ikke har svaret på deres henvendelse. I stedet har Teslas chefadvokat, Joseph Alm sagt til Handelsblatt, at informationerne er stjålet, og at det ikke er tilladt at gengive information, man har fået adgang til på ulovlig vis, hvis ikke der er tale om meget specielle omstændigheder.
Alm siger også i sit svar til Handelsblatt, at selskabet tror, at en “utilfreds tidligere ansat” har brugt sin adgang som servicetekniker til at “trække oplysninger ud i strid med sin underskrevne fortrolighedsaftale” inden, han forlod selskabet.
Tesla har tænkt sig at sagsøge den tidligere ansatte.
Medarbejdere måtte kun kommunikere verbalt med kunderne
Udover detaljer om tusindvis af klager, indeholdt filerne også instruktioner til ansatte i kommunikation med kunderne.
Åbenbart bliver de bedt om ikke at svare på e-mails eller beskeder eller gengive informationen via en voicemail. I stedet bliver de instrueret i udelukkende at kommunikere med kunderne verbalt.
Se også: Har du styr på elbilens forsikring?