Tesla undersøges efter Autopilot-tilbagekaldelse af 2 mio. elbiler

Tesla tilbagekaldte i december over 2 mio. elbiler, fordi Autopilot-funktionen Autostyring ikke i tilstrækkelig grad forhindrede fejlbrug. Nu undersøges Tesla for ikke at have løst problemet.

Tesla undersøges efter Autopilot-tilbagekaldelse af 2 mio. elbiler

Den amerikanske myndighed for trafiksikkerhed, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), oplyser, at det har indledt en undersøgelse af, om Tesla har gjort nok for at forhindre brugere i at misbruge funktionen Autostyring, der er en del af førerassistentfunktionen Autopilot.

Det sker, efter Tesla i december tilbagekaldte mere end 2 millioner elbiler i december for at undgå, at brugere misbruger autostyringssystemet.

Med decemberopdateringen introducerede Tesla nye sikkerhedsforanstaltninger i Autopilot-førerassistentsystemerne, efter NHTSA i august 2021 indledte en undersøgelse af Autopilot på bagkant af 13 Tesla-ulykker, der involverede et eller flere dødsfald, og hvor “forventeligt førermisbrug af systemet spillede en åbenlys rolle.”

Se også: Alle elbiler fra Tesla

Tesla har ikke gjort nok for at forhindre misbrug

NHTSA har netop indledt en ny undersøgelse af Tesla, da myndigheden er blevet bekendte med en række sammenstød, efter Tesla-elbiler har fået installeret softwareopdateringen som følge af tilbagekaldelsen i december. Resultater fra foreløbige NHTSA-test af Teslaer, der skulle være fikset med decemberopdateringen, ligger også til grund for undersøgelsen.

NHTSA begrunder også undersøgelsen med, at Tesla har oplyst, “at en del af udbedringen både kræver, at ejeren tilvælger den, og at føreren let kan annullere den.”

Forstå Teslas førerassistentsystemer

Tesla har tre typer af førerassistentløsninger – alle under betegnelsen Autopilot: Adaptiv fartpilot, Autostyring og Enhanced Autopilot og Fuldt selvkørende egenskaber.

Autopilot

  • Adaptiv fartpilot: Matcher din bils hastighed til den omgivende trafik
  • Autostyring: Assisterer med styring i en tydeligt markeret vognbane og benytter sig af adaptiv fartpilot

Enhanced Autopilot

  • Automatisk vognbaneskift: Hjælper med at køre til en tilstødende vognbane på motorvejen, når blinklyset aktiveres af føreren
  • Navigate on Autopilot (beta): Foreslår aktivt automatisk vognbaneskift ved at give føreren vejledning til motorvejstilkørsler og -frakørsler, herunder forslag til vognbaneskift og navigering af sammenfletninger
  • Autopark: Hjælper med at parkere din bil parallelt eller vinkelret med et enkelt tryk
  • Summon: Flytter din bil ind og ud af en lille plads ved hjælp af mobil-appen
  • Smart Summon: Hvis du er på en parkeringsplads i nærheden af din bil, kan den køre hen til dig ved at navigere mere komplekse miljøer og køre rundt om objekter om nødvendigt.

Fuldt selvkørende egenskaber

  • Alle funktioner fra Basis Autopilot og Enhanced Autopilot
  • Trafik- og stopskiltkontrol (Beta): Identificerer stopskilte og trafiklys og bremser din bil til et stop, når du nærmer dig, med aktiv overvågning fra dig.
  • Autostyring i byen (på vej)

Kilde: Tesla

Ifølge NHTSA har Tesla udsendt softwareopdateringer for at løse de problemer, der ser ud til at være relateret til myndighedens bekymringer. Men Tesla har ikke har gjort opdateringerne til “en del af tilbagekaldelsen eller på anden måde besluttet at afhjælpe en defekt, der udgør en urimelig sikkerhedsrisiko.”

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvaliteter

2 mio. Tesla-elbiler tilbagekaldt

Tesla offentliggjorde i december den største tilbagekaldelse nogensinde, der dækker 2,03 millioner amerikanske elbiler – eller næsten alle køretøjer på de amerikanske veje. Formålet var at sikre, at førerne er opmærksomme, når de bruger Teslas Autostyring-funktion. Det er, når bilen overtager styringen, men hvor føreren stadig skal have hænderne på rattet.

Den nye tilbagekaldelsesundersøgelse dækker crossoveren Model Y, SUV’en Model X, sedanerne Model S og Model 3 og pickup’en Cybertruck i USA, der er udstyret med Autopilot og produceret mellem mellem 5. oktober 2012 og 7. december 2023.

Tesla oplyste også selv i december, at de sikkerhedsforanstaltninger, der er i Autopilot, “måske ikke er tilstrækkelige til at forhindre førerens misbrug”, og at det kan øge risikoen for en ulykke.

Den amerikanske forbrugerorganisation Consumer Reports oplyste i deres test af Teslas opdatering af Autopilot-softwaren, at ændringerne ikke i tilstrækkelig grad adresserede mange af de sikkerhedsproblemer, som NHTSA havde rejst. Consumer Reports opfordrede derfor NHTSA til at kræve, at Tesla tog “stærkere skridt”, idet Teslas tilbagekaldelse kun “adresserer mindre ulemper i stedet for at løse de virkelige problemer.”

Tesla oplyste i december, at den amerikanske producent ikke er enige i NHTSA’s analyse, men at de ville udsende en over-the-air-softwareopdatering, der vil “inkorporere yderligere kontroller og advarsler i forhold til dem, der allerede findes på de berørte køretøjer, for yderligere at tilskynde føreren til at overholde sit kontinuerlige kørselsansvar, når Autostyring er aktiveret.”

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Her er de billigste elbiler i Danmark