Teenagere genkender sig selv i de sociale mediers algoritmer
Vi bliver bombarderet med indhold, der er tilpasset til netop os via algoritmer på sociale medier. Teenagere mener, at den type indhold spejler deres personlighed ret godt.
Uanset, hvilken aldersgruppe du hører til, vil du opleve, at algoritmer sørger for at levere indhold, som bedst matcher dine søgninger og præferencer og i sidste ende også din personlighed. For nogle kan det føles som om, at det store internet ved mere om dem, end godt er.
Men for teenagere er det positivt, for de føler, at algoritmerne er gode til at fange og afspejle deres personlighed. De ser det ikke kun som en bekvemmelighed. Algoritmerne sender for dem et vigtigt signal om, hvem de er som personer.
En gruppe forskere fra Drexel University og fra George Mason University har gennemført en interviewundersøgelse med en gruppe teenagere i alderen 13-17 år for at få svar på følgende spørgsmål: Hvordan navigerer teenagere i dette algoritmisk genererede miljø, og hvordan genkender de sig selv i det spejl, det præsenterer?
Se også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne
Ser ikke, at sociale medier påvirker dem
Her viser det sig, at teenagerne i undersøgelsen faktisk foretrækker et socialt medie, der er helt tilpasset dem, og som viser dem indhold og ting, som de gerne vil se og holdninger, som de er enige i. Det styrker nemlig deres opfattelse af, hvem de selv er.
De er faktisk så følsomme overfor algoritmer i for eksempel Tiktok, at de hurtigt opdager indhold, der ikke passer til deres selvbillede. De opfatter det som uregelmæssigheder, som i deres øjne skyldes, at de tidligere er kommet til at se eller reagere på noget indhold ved en fejl.
Teenagerne er ikke opmærksomme på, at algoritmerne og indholdet på tværs af sociale medier er med til at påvirke deres selvopfattelse. De ser indholdet som veltilpasset underholdning, hvor de kan ignorere indhold, der ikke matcher deres selvbillede. De ser det ikke som noget, er kan påvirke deres udvikling.
Se også: “TikTok-hjerne” kan ødelægge børns koncentrationsevne
Kan påvirke selvopfattelsen og skabe psykiske problemer
Men her er forskerne uenige. Deres forskning viser, at teenagere faktisk er meget sårbare. Indholdet på sociale medier er i deres opfattelse designet til at belønne overfølsomhed, fiksering og dysmorfi – en psykisk lidelse, hvor folk har unaturligt meget fokus på deres udseende. Og det er alt sammen noget, der kan forvrænge unges selvbillede og på sigt give psykiske problemer.
Teenageres hjerner bliver særligt påvirket af sociale medier, fordi de befinder sig på et særligt formbart stadie i dannelsen af deres personlige identitet. Algoritmerne har ifølge forskere ligefrem generationsformende effekter. De påvirker kulturelle synspunkter, adfærd og privatliv, men de kan også være med til at påvirke og forme personligheden hos dem, der er opvokset på sociale medier.
Se også: Eksperter vil forbyde sociale medier for børn under 18 år
Forbyd sociale medier for unge
Ifølge forskerne kan løsningen være at lave nye værktøjer, der bruger kunstig intelligens til at opdage usikre interaktioner og samtidig beskytte privatlivets fred. Det kan også være gavnligt at hjælpe teenagere med at blive opmærksomme på, hvordan de bliver påvirket af de forskellige typer af indhold.
Forskerne mener, at det vil være sundest for teenagerne, hvis indholdet ikke er så strømlinet. Det kan blandt andet ske ved at slå nogle cookies fra og ved at lukke sociale mediers adgang til brugernes søgeprofiler og GPS-informationer.
Det lyder indviklet, og det kan være, at man i stedet skal følge anbefalingen fra franske eksperter. De mener, at man simpelthen skal forbyde sociale medier for børn under 18 år.