Tysk bilindustri opfordrer EU til at droppe told på kinesiske elbiler
Tysk bilindustri anmoder nu Europa-Kommissionen om at droppe planlagte ekstra toldsatser på elbiler fremstillet i Kina.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og specifikationer
Vil skade europæiske og amerikanske bilproducenter
Den tyske bilorganisation VDA har opfordret Europa-Kommissionen til at droppe sine planlagte toldsatser på elbiler fremstillet i Kina i et sidste forsøg på at påvirke forhandlingerne, inden toldsatserne træder i kraft torsdag.
VDA består af bilmærker som BMW, Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Opel og mange flere.
Foreningen sagde i en erklæring onsdag, at toldsatserne ville skade europæiske og amerikanske bilproducenter, der eksporterer fra Kina, og at der var risiko for gengældelse fra Kina med modtoldsatser, hvilket ville ramme den tyske industri hårdt på grund af dens store eksport til Kina.
Værdien af Tysklands eksport af personbiler til Kina sidste år var mere end tre gange så stor som værdien af importen fra Kina, og værdien af komponentleverandørernes eksport var fire gange så stor som værdien af importen, ifølge VDA.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Kina har kontrol over kritiske råmaterialer til elbilproduktion
Kommissionen bør i stedet fokusere på at sikre adgang til kritiske råmaterialer – hvoraf mange kontrolleres af Kina – for Europas elbilindustri, reducere barrierer for markedsadgang og skabe gennemsigtighed i handelspolitikken, siger VDA og foreslår, at der oprettes et råd, som skal diskutere sådanne spørgsmål.
Kina og EU-Kommissionen har siden sidste uge forhandlet om de begrænsninger, som Beijing ønsker afskaffet, idet de afviser beskyldninger om uretfærdige subsidier.
EU-Kommissionen har gjort det klart, at man forventer, at Kina kommer til de tekniske forhandlinger, der finder sted i denne uge, med en køreplan for at “tage fat på den skadelige subsidiering” af landets elbilindustri, hvis der skal være et forhandlingsresultat.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Forventet modtræk fra Kina
Kinesiske bilproducenter opfordrede allerede i sidste måned Kina til at hæve toldsatserne på importerede europæiske benzindrevne biler som gengældelse for toldsatserne.
På et møde bag lukkede døre for at diskutere svaret deltog virksomheder som SAIC, BYD , BMW, Volkswagen og dets Porsche-division, sagde to personer med direkte kendskab til sagen. Kina står for omkring 30 % af de tyske bilproducenters salg.
Tyske økonomer er uenige om toldsatserne ifølge en Ifo-undersøgelse, der blev offentliggjort onsdag. Mens en tredjedel af dem mener, at det er et passende skridt for at imødegå kinesiske subsidier, ville en anden tredjedel foretrække ingen told overhovedet af frygt for en handelskrig, viste undersøgelsen.
Elleve procent opfordrede til lavere told, mens seks procent gik ind for højere told.
Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
Her er de billigste elbiler i Danmark
Bliv klogere på elbilforsikringen
Bedste ladeløsning til virksomheder