Smartphonemarkedet vokser igen i 2. kvartal – Samsung er størst
Den seneste kvartalsundersøgelse fra analyseinstituttet Canalys viser, at det globale smartphonemarked fortsætter med at vokse kraftigt i første kvartal 2024.
Her nåede det samlede antal af leverede enheder op på 288,9 millioner. Det er en stigning på 12 procent sammenlignet med samme periode i 2023, hvor salget nåede op på 258,2 millioner enheder.
Se også: Alt om Android og iOS
Samsung er den største aktør på markedet
Ifølge tallene tog den sydkoreanske techgigant Samsung førstepladsen med 53,5 millioner leverede telefoner i kvartalet, hvilket giver en markedsandel på 18,5 procent. Apple indtog andenpladsen med 45,6 millioner enheder og en markedsandel på 15,8 procent og blev godt hjulpet på vej af at have opnået momentum i Nordamerika og nye markeder i Asien-Stillehavs-regionen.
Det er tredje kvartal i træk, at det globale salg af smartphones er steget.
Mærke | Q2 2024 | Q2 2023 | Ændring |
Samsung | 53,5 mio. (+19 %) | 53,0 mio. (+21 %) | +1 % |
Apple | 45,6 mio. (+16 %) | 43,0 mio. (+17 %) | +6 % |
Xiaomi | 42,3 mio. (+15 %) | 33,2 mio. (+13 %) | +27 % |
vivo | 25,9 mio. (+9 %) | 2,7 mio. (+8 %) | +19 % |
TRANSSION | 25,5 mio. (+9 %) | 22,7 mio. (+9 %) | +12 % |
Andre | 96,2 mio. (+33 %) | 84,6 mio. (+33 %) | +14 % |
I alt | 288,9 mio. (+100 %) | 258,2 mio. (+100 %) | +12 % |
“I anden halvdel af 2024 vil Apple og Samsung fokusere på at styrke deres langsigtede strategier på modne markeder, mens andre mærker vil håbe på at øge salget på nye markeder, hvor de har oprustet kanalerne i forventning om højere driftsomkostninger,” siger senioranalytiker Sanyam Chaurasia fra Canalys.
Den kinesiske mobilproducent Xiaomi med sit konkurrencedygtige produktudbud fulgte tæt i alt 42,3 millioner solgte enheder. Dermed opnåede Xiaomi en markedsandel på 15 procent. vivo vendte tilbage til fjerdepladsen med 25,9 millioner enheder og en markedsandel på 9 procent. Transsion kom på femtepladsen med 25,5 millioner enheder og en markedsandel på 9 procent.
Se også: De bedste priser og tilbud på Samsung-telefoner
Bliver sværere at opretholde konkurrencedygtige produkter
Ifølge rapporten oplevede Europa og Nordamerika i andet kvartal betydelige stigninger i antallet af leverede smartphones, da leverandørerne øgede lagerbeholdningerne forud for de forventede salgsstigninger til blandt andet Black Friday og julehandlen.
“Alle de store regioner voksede i 2. kvartal, men det bliver stadig mere udfordrende at opretholde konkurrencedygtige produkter,” siger Toby Zhu, der er senioranalytiker hos Canalys.
Han Zhu bemærker dog også, at på trods af sæsonbestemt efterspørgsel i anden halvdel af året er det usandsynligt, at smartphonemarkedet vil opleve tocifret vækst i hele 2024. Alligevel vil ventes den samlede vækst i smartphonemarkedet være tocifret set over hele 2024.
I 2025, hvor forbrugerefterspørgslen fortsat er usikker bør producenterne fokusere på at levere innovative smartphoneoplevelser for at friste brugere til at opgradere deres telefoner, opbygge en markant brandidentitet og styrke deres hjemlige markeder, lyder forventningen.
AI skal holde produkter attraktive
Selvom det ifølge Canalys bliver vanskelligt at opretholde konkurrencedygtige produkter, er der ingen tvivl om, hvad både Samsung og Apple ser som strategien fremover: AI.
Samsung har haft stor succes med at løfte salget af Galaxy S24-serien takket være nye AI-funktioner, og også Apple ventes at nyde godt af en tårnhøj efterspørgsel på den kommende iPhone 16-serie takket være nye AI-funktioner.
Samsung har tidligere meldt ud, at man ser AI som en ny slagmark for smartphones, og det kan der måske være noget om.
Se også: Den billigste iPhone er altid brugt