Forskere udvikler lynhurtig trådløs opladning til elbiler
Trådløs opladning af elbiler virker på alle måder lidt som en fjern drøm. Det lyder utroligt bekvemt, at man ikke skal rode med ladekabel for at starte opladningen, men teknologien har hidtil været plaget af ineffektivitet, langsomme trådløse ladehastigheder og manglende understøttelse i eksisterende elbiler.
Men nu lader dig til at ske noget.
Se også: Sammenlign elbiler på priser og specifikationer
50 procent strøm på 10 minutter – trådløst!
Forskere på Oak Ridge National Laboratory (ORNL) har nemlig ikke givet op om tanken om at lade elbiler lynhurtigt op ved brug af trådløs teknologi.
De har demonstreret en modificeret Porsche Taycan, der kan lade op til 50 procent på kun 10 minutter – vel at mærke trådløst og med en maksimal ladeeffekt på hele 270 kW.
Forskerne fra ORNL har arbejdet hårdt på at løse hidtidige problemer med ineffektivitet og lav ladehastighed ved brug af trådløs opladning af biler. Det er således lykkedes dem at sætte en ny verdensrekord i trådløs opladning af et produktionskøretøj.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde og ladehastighed
Trådløs mobiloplader i kæmpeformat
Forskerne fik hjælp fra Volkswagen Group of America, som stillede et eksemplar af Porsche Taycan til rådighed til eksperimentet. Her brugte forskerne et egenudviklede såkaldt polyfaset trådløst opladningssystem.
Systemet bruger letvægts polyfaseelektromagnetisk koblingsspoler med en diameter på lidt over 19 tommer, som giver mulighed for højere effekttæthed. Konceptet er altså ikke meget anderledes end den trådløse opladningsteknologi, som bruges i smartphones – den er blot skaleret op i en noget anden størrelse.
Takket være en energieffektivitet på hele 95 procent kunne den trådløse oplader til Porsche Taycan altså lade dens højvoltsbatteri op til 50 procent på bare 10 minutter. Mellem opladningsenheden på jorden og spolen, der var monteret på undersiden af bilen, foregik den trådløse opladning med en afstand på 12 centimeter.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Kan finde vej til din næste elbil
Det er også ORNL, der står bag den tidligere rekord med en ladeeffekt på 100 kW. Men nu hedder rekorden altså hele 270 kW – samme ladeeffekt, som basisvarianten af Taycan understøtter.
I forhold til sikkerheden oplyser forskerne fra ORNL, at de har vendt hver en sten i den henseende og implementeret beskyttelsesmekanismer for at forhindre overskridelse af spændings- og strømgrænser, overophedning og kortslutning.
ORNL og Volkswagen har planer om at forbedre den trådløse opladningsprototype på 270 kW yderligere – forhåbentlig i et forsøg på at skabe et produkt, der en dag kan kommercialiseres.
Den trådløse oplader er næppe klar i sin nuværende form til at finde vej til din indkørsel eller garage, men både ORNL og Volkswagen arbejder hårdt på et samarbejde om et system til boliger. Det tegner jo godt, hvis man er villig til at opnå maksimal bekvemmelighed for at afgive nogle ekstra kilowatt-timer under opladningen i energitab.
Historien melder dog ikke noget om, hvorvidt nogle elbiler i fremtiden får understøttelse af teknologien. Det er jo nok så vigtigt, hvis dette projekt skal lykkes. For at blive en succes kalder sådan en teknologi desuden på standardisering, så løsningen virker på tværs af producenter.
Vi anbefaler:
Hvilke kommende elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
Hvad koster de billigste elbiler i Danmark? Se dem alle her