Salget af kinesiske elbiler i Europa er styrtdykket
De kinesiske bilproducenter har solgt det laveste antal elbiler i 18 måneder i hele Europa. I august 2024 havde de kinesiske producenter en markedsandel på 7,7 procent i Europa. Det er hele 48 procent lavere end i august 2023.
Vi skal helt tilbage til marts 2024 for at finde en lavere markedsandel (7,6 procent). Markedsandelen toppede i juni på 11,1 procent.
Ifølge tal fra analysevirksomheden Dataforce er det nu anden måned i træk, at de kinesiske elbilproducenters markedsdele er faldet i Europa.
Se også: Sammenlign priser og specifikationer på alle elbiler i Danmark
BYD overhaler MG, der bløder
Der er stor forskel på, hvordan de kinesiske producenter klarer sig i Europa. Mens BYD er gået 19 procent frem i august 2024 i forhold til for et år siden, er MG gået hele 65 procent tilbage. MG skulle have opprioriteret hybridbiler til fordel for rene elbiler. Derfor har BYD nu også overhalet MG i Europa.
Xpeng er gået 519 procent frem, men er også relativ ny i Europa. NIO er omvendt gået 71 procent tilbage.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Ekstra told skaber usikkerhed
En del af årsagen til den generelle tilbagegang er usikkerhed i forbindelse med EU’s midlertidige told på import af kinesiske elbiler.
Bilproducenterne afvejer stadig den potentielle effekt af EU-tolden, som påvirker alle elbiler, der importeres fra Kina. EU og Kina forhandler stadig voldsomt om EU’s ekstra told, som træder endeligt i kraft i november, hvis den vedtages. Den ekstra told er nemlig blevet forsinket og justeret adskillige gange siden de oprindeligt udmeldte toldsatser.
En faldende efterspørgsel på elbiler i Europa er også med til at øge usikkerheden for de kinesiske producenter.
Samme usikkerhed har fået kinesiske Chery til at udskyde sit mål om at begynde at bygge elbiler på en fabrik, som producenten har overtaget i Spanien, med et år til oktober 2025.
Se også: Test og anmeldelser af kinesiske elbiler
Elbilmarked under stor forandring
Der sker uhyre meget på markedet for elbiler i disse år – ikke kun teknologisk, men også hvad aktører og markedsandele angår. De mange nye kinesiske elbilproducenter, der opstår i Kina, forsøger lykken i Europa på grund af massiv konkurrence i hjemlandet. Men de vestlige europæiske producenter har svært ved at konkurrere med de kinesiske producenter på grund af – påstår EU – ulovlig statsstøtte fra Kina.
Den intense kamp om europæernes gunst har tvunget de vestlige producenter til at omstille sig fra at producere benzin- og dieselbiler til at fokusere på elbiler. Men det kniber gevaldigt for flere af de store producenter i Europa at tjene penge på selvsamme elbiler, og bedre bliver det ikke af, at EU truer med voldsomme bøder for ikke at overholde CO2-mål.
De mange forandringer skaber nye dynamikker i markedet for elbiler, og ligesom i Kina vil det ikke være overraskende, hvis vi ser flere producenter trække sig eller give op i de kommende år.
Vi anbefaler:
Se hvilke kinesiske elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Her er de billigste elbiler i Danmark