Salget af elbiler i Europa dykker

Elbiler har ikke længere kronede dage i Europa. Salget er faldet markant, og flere store vestlige producenter oplever tilbagegang på mindst 50 procent sammenlignet med salget i 2023.

Salget af elbiler i Europa dykker

Der er sket et stort fald i efterspørgslen på elbiler i Europa – og det er noget, som de europæiske i den grad bilproducenter kan mærke.

Ifølge tal fra Dataforce er antallet af registrerede elbiler i Europa faldet med 5,5 procent i årets første otte måneder sammenlignet med samme periode i 2023.

Faldet er sket, efter store markeder som Tyskland har fjernet deres tilskudsordninger til elbiler.

Blandt de vestlige mærker, som mærker konsekvenserne af europæernes faldende købelyst, er BMW, Mercedes-Benz Group og Renault. De har alle oplevet et fald i salget i Europa på 50 procent eller mere i august. Tesla, derimod, oplevede en stigning på 7 procent.

De vestlige producenters tilbagegang i Europa har fået ACEA, der præsenterer de europæiske bilproducenter, til at appellere til EU om at udskyde ambitiøse klimamål. Når bilproducenterne ikke målene, får de enorme bøder for at udlede for meget CO₂. Med elbiler, som ikke udleder CO₂ under kørslen, kan bilproducenterne nå målet, men det er svært, når det kniber med at få dem afsat.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Stor kontrast til Danmark

Modsat i det øvrige Europa går salget af elbiler strygende i Danmark. Faktisk sætter salget af elbiler rekord i disse måneder.

I september udgjorde elbiler 57 procent af andelen af alle solgte elbiler, hvilket er det højeste nogensinde. Danmark har også netop nået 300.000 elbiler på vejene, og der sker en nærmest eksponentiel vækst i antallet af elbiler på de danske veje.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Disse elbiler er Bedst i Test
Se hvilke elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Her er de billigste elbiler i Danmark