Ny Peugeot e-408 slår Tesla Model 3 på pris

Med afsløringen af den elektriske e-408 har Peugeot fuldendt sin elektriske portefølje. Se specifikationer og pris på e-408 og alternativer til krydsningen mellem en sedan og crossover.

Ny Peugeot e-408 slår Tesla Model 3 på pris

Peugeot har afsløret e-408 – en fuldelektrisk variant af sin krydsning mellem en sedan og crossover. Med tilføjelsen af e-408 er har Peugeot nu 12 forskellige personbiler og varebiler – det bredeste sortiment i Europa.

Se også: Se priser, specifikationer og billeer af Peugeot e-408

Lille batteri, men fornuftig rækkevidde

e-408 er nært beslægtet med den mindre hatchback e-308, som bruger den samme modulære EMP2-platform. Den større e-408 har dog fået samme 157 kW (210 hk) elmotor som i e-3008. Dertil er den udstyret med et større 58,2 kWh NMC-batteri.

Peugeot e-408 har et strømlinet design med en luftmodstandskoefficient på 0,28, som hjælper den med at opnå en rækkevidde på 453 km med et forbrug på 15,2 kWh/100 km. Det er dog ikke helt på niveau med effektiviteten og rækkevidden i Tesla Model 3.

Modsat SUV’erne e-3008 og e-5008 introduceres e-408 ikke med et større 98 kWh batteri, som ellers kunne forøge rækkevidden til over 700 km. Årsagen er ifølge Peugeot, at den gennemsnitlige kunde kun kører 45 km om dagen.

Se også: Se Peugeots udvalg af elbiler i Danmark

Velkendt ydre og kabine

Udvendigt er det stort set umuligt at se forskel på e-408 udgaven med benzinmotor. Det skyldes, at Peugeot ønskede at bevare designet og dets ”tiltrækningskraft”, som selskabet formulerer det.

Den måler 4,69 meter lang og 1,85 meter bred og har en akselafstand på 2.790 mm og er derfor på niveau med mange populære sedaner og crossovere.

Indeni finder man også samme i-Cockpit med et lille rat og en hævet 10 tommer førerskærm og endnu en 10 tommer infotainmentskærm med trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt en separat i-Toggle-berøringsskærm til vigtige genvejsfunktioner.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Pris på Peugeot e-408 i Danmark

I Europa koster den nye e-408 fra 43.900 euro for Allure-udstyrsvarianten og 45.900 euro for GT-udstyrsvarianten.

Peugeot e-3008 koster til sammenligning fra 48.650 euro eller 329.990 kroner, så vi forventer, at den nye Peugeot e-408 får en dansk pris på 300.000 kroner – cirka 30.000 kroner under Tesla Model 3.

I det øvrige Europa åbner Peugeot for bestillinger den 5. november, og leveringer begynder i starten af 2025.

Peugeot har endnu ikke annonceret elbilen i Danmark.

Alternativer til Peugeot e-408

Det er særligt to elbiler, som Peugeot e-408 konkurrerer med. Først og fremmest Tesla Model 3 og dernæst Polestar 2, BYD Seal, Hyundai Ioniq 6, Xpeng P7 og Ford Capri. Lykkes Peugeot at holde prisen nede på 300.000 kroner, vil den altså være et billigere alternativ til Teslas populære sedan, og den vil uden tvivl blive prissat billigere end Polestar 2, som starter ved 390.000 kroner.

Rækkevidden er ikke helt på niveau med de to konkurrenter, og d u skal helt sikkert også op i GT-udstyrsvarianten for at få et udstyrsniveau, der er i nærheden af det i de to andre.

Peugeot e-408 bliver næppe den helt store sællert i Europa, men endnu en valgmulighed for forbrugerne er kun en god ting.

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Hvad koster Danmarks billigste elbil?