Volkswagen kan ikke sælge elbiler som Tesla
Der skal spares penge og effektiviseres hos den tyske bilgigant. Det betyder, at Volkswagen Group helt kan vælge at opgive, at sælge elbiler direkte til forbrugerne med en “Direct to Consumer”-forretningsstrategi, som Tesla revolutionerede bilmarkedet med.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Kan satse på den traditionelle bilforhandler
Volkswagen Group er i gang med en radikal revision af sin forretningsstrategi for at spare penge, og det kan betyde, at den Tesla-inspirerede model for salg af elbiler “Direct to Consumer”-forretningsstrategi, hvor man sælger elbiler direkte til forbrugerne på de store europæiske markeder bliver afskaffet.
I en pressemeddelelse skriver Volkswagen, at det har været for komplekst at sælge elbiler gennem direkte-til-forbruger-modeller, samtidig med at man solgte brændstofkøretøjer via traditionelle detailforretninger, på Europas svage bilmarked.
“I betragtning af de udfordrende rammebetingelser bliver vi nødt til at revurdere, om vores nuværende agenturmodel for fuldelektriske køretøjer giver den bedst mulige kundeoplevelse,” sagde Marco Schubert, bestyrelsesmedlem i VW Group med ansvar for salg, i en udtalelse. Han tilføjede dog, at salg direkte til forbrugeren fortsat vil være et “langsigtet mål” for bilproducenten.
Teslas revolutionerende model med direkte salg til forbrugerne, som går uden om de traditionelle forhandlere og i stedet sælger biler direkte gennem sit eget netværk af butikker og online, har fuldstændig forstyrret den måde, biler sælges på i Europa, og mange ældre bilproducenter gør deres bedste for at følge trop på et stærkt reguleret bilmarked.
Den mulige fornyelse af detailhandlen omfatter køretøjer af mærket VW, men også Audi, Skoda samt VW’s erhvervskøretøjer i Frankrig, Tyskland, Polen, Spanien og Storbritannien.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Nye elbiler skal hurtigere ud på markedet
Det sker på et tidspunkt, hvor VW er i gang med at skære ned på omkostningerne og planlægger at lukke tre fabrikker i Tyskland. Planen omfatter nedlæggelse af titusindvis af job og lønnedgang for 10 % af de tilbageværende medarbejdere.
Mærket forsøger også at strømline produktions- og udviklingsprocesserne og skære måneder af udviklingscyklusserne for specifikke projekter, så man får nye bilmodeller hurtigere ud på markedet.
VW lukker sin Audi-fabrik i Bruxelles, hvor den snart pensionerede Audi Q8 E-Tron – en elektrisk SUV til 80.000 euro, som led under et lavt salg – om et par måneder. Virksomheden har meddelt, at den lukker fabrikken den 28. februar 2025, og at 3.000 arbejdere mister deres job i Bruxelles-området.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Perspektivering
Volkswagen Group er langtfra den eneste europæiske bilproducent, der oplever udfordringer i salget af elbiler. Der er samlet set solgt færre elbiler i Europa i 2024 end i samme periode i 2023.
Specielt i Tyskland er salget af elbiler stærkt reduceret, hvor det i perioden januar til oktober gået tilbage med knap 27 %. Tilbagegang ser man i mange andre lande, hvor elbilerne har det svært.
Danmark er blandt de lande, hvor elbiler er mest populære. Det skyldes blandt andet, at ladeinfrastrukturen i Danmark er blevet gevaldigt meget bedre. Elbiler fra Volkswagen og Skoda har været de mest populære i Danmark i 2024 indtil nu, og endda et pænt stykke foran Tesla. Se Tal om elbiler – statistik og salgstal i Danmark.
Dog mener producenterne af elbiler ikke, at vi vil se denne tendens fortsætte. Hos Volkswagen Group står man fast på, at elbilerne er fremtiden i Europa. Indtil videre har Volkswagen dog valgt at genoplive plug-in hybridbilen.
Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
Her er Danmarks billigste elbiler
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
De 5 bedste elbiler til familien