Hvad er en EREV? Alt om elbiler med benzinmotor
Sammen med prisen er rækkeviddeangst måske en af de største hindringer for mange danskere, der overvejer at købe elbil. Selv om elbilers rækkevidde bliver bedre og bedre, tager det stadig meget længere tid at oplade en elbil, end det tager at tanke en benzinbil.
Der findes allerede plug-in-hybridbiler til at afhjælpe rækkeviddeangst, men nu er der kommet en anden type af hybridbiler, der kombinerer det bedste fra en elbil og det bedste fra en benzinbil: Elbiler med benzinmotor eller extended-range electric vehicles (EREV).
Vi guider dig her til, hvad en EREV er, og hvordan hjælper den med at gøre rækkevidden i elbiler til et mindre problem.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Hvad er en elbil med benzinmotor (EREV)?
En elbil med benzinmotor er en elbil med udvidet rækkevidde og kaldes også en extended-range electric vehicle (EREV). Den fungerer i bund og grund ligesom en normal elbil og har typisk et lidt mindre batteri end end ren elbil (BEV), men stadig meget større end i en traditionel plugin-hybridbil.
Den eneste forskel er, at den i tillæg til et stort højvoltsbatteri og en elmotor også har en benzinmotor, der fungerer som generator, til at forlænge bilens rækkevidde.
Benzinmotoren bruges ikke til at drive hjulene som i en normal benzinbil, men bruges ene og alene til at oplade elbilbatteriet under kørslen – hvis man altså vælger det. Du kan fortsat lade elbilens batteri op ved en ladestander, som man er vant til i en ren elbil.
Du får altså alle fordele ved en normal elbil såsom den støjfri kørsel og lynhurtige acceleration, men med muligheden for at forlænge rækkevidden ved at lade den støjfri benzingenerator i bilen lade batteriet op. Dermed kan du køre 1.000 km i et stræk, hvis du ønsker det.
Typisk er benzingeneratorer i en EREV meget mindre end den motor, der kan drive en bil med forbrændingsmotor. Fordi de bruges meget mindre end i en fossilbil, har de også meget lavere udledninger og behøver måske slet ikke at blive brugt for at fragte dig fra a til b.
Elbiler med benzinmotorer fungerer altså som udgangspunkt som almindelige elbiler, så du kun behøver at fylde benzintanken op, når det er nødvendigt til en længere køretur.
Se også: Nyheder om elbilteknologi
Hvad er forskellen mellem en EREV og en PHEV?
En EREV minder lidt om en plugin-hybrid (PHEV), men der er alligevel væsentlige forskelle.
EREV’er er først og fremmest elbiler. PHEV’er tilbyder derimod kun en meget kort elektrisk rækkevidde og bruger elmotorer til at forbedre ydeevnen eller til kortere ture på ren el.
PHEV’er har kort elektrisk rækkevidde, langsom ladehastighed og begrænset effekt fra den elektriske motor. Til gengæld kan man tanke en PHEV på få minutter på en tankstation, og så er du kørende, da bilen ikke er afhængig af elmotoren for at kunne køre.
EREV’er kan derimod bruges fuldstændigt som elbiler og tilbyder næsten lige så lang elektrisk rækkevidde og samme høje ydeevne og acceleration som mange rene elbiler.
Kort sagt er EREV’er kun afhængige af batteriet til at drive elmotoren, og benzingeneratoren træder til for at oplade batteriet efter behov. PHEV’er er derimod mest afhængige af forbrændingsmotoren til at drive bilen, idet de kombinerer energi fra benzinmotoren og elmotoren i langt de fleste situationer og tilbyder en kort elektrisk rækkevidde.
Se også: Bilmærker satser mindre på elbiler: Plug-in hybrider genopstår
EREV-elbiler er et bedre alternativ end plugin-hybridbiler
EREV’er virker som en oplagt løsning til dem, der ønsker fordelene ved en elbil, men som samtidig også ønsker fleksibiliteten, som en rækkevidde på 1.000 km giver.
Selv om det kan virke ulogisk at udstyre emissionsfri elbiler med en brændstofmotorer i en tid med grøn omstilling og udfasning af forbrædningsmotorer, er der mening med galskaben.
Elbilmarkedet er gået tilbage i 2024, og i stedet for at udbrede plugin-hybridbiler, der udleder meget mere CO₂ end en EREV, giver elbiler med brændstofmotor langt mere mening. Særligt smarte bliver elbiler med benzinmotor, hvis/når syntetiske brændstoffer bliver mere udbredte. Dermed kan elbiler med benzinmotor stadig udlede 0 gram CO₂ under kørslen. Visheden for, at der er lang nok rækkevidde til selv den længst mulige køretur i ét stræk, giver samtidig mulighed for at anvende langt mindre batterier i bilerne.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler med benzinmotor (EREV) findes der?
Der er meget få elbiler med benzinmotorer (EREV) på det globale marked og endnu færre i Danmark.
Nedenfor kan du se alle elbiler med udvidet rækkevidde (EREV) i både udlandet og i Danmark:
EREV-elbiler i Danmark
Der findes aktuelt kun én EREV-elbil i Danmark:
EREV-bilmodel | Elektrisk rækkevidde | Samlet rækkevidde |
Mazda MX-30 | 85 km elektrisk (WLTP) | 680 km (WLTP) |
EREV-elbiler i udlandet
De fleste EREV-elbiler, der i dag findes, sælges kun i Kina. Nogle af de elbiler med benzinmotor, der findes i udlandet, inkluderer følgende modeller:
EREV-bilmodel | Elektrisk rækkevidde | Samlet rækkevidde |
Voyah Free EREV | 318 km (CLTC) | 1.458 km (CLTC) |
AITO M9 EREV | Op til 275 km (CLTC) | Op til 1.402 km (CLTC) |
Changan DEEPAL S07 EREV | Op til 285 km (CLTC) | Op til 1.200 km (CLTC) |
Li Auto L9 EREV | 180 km (CLTC) | 1.100 km (CLTC) |
Li Auto L6 EREV | 212 km (CLTC) | 1.390 km (CLTC) |
Ram 1500 Ramcharger Hybrid | 233 km (EPA) | 1,110 km (EPA) |
AITO M7 | 175 km (CLTC) | 1.050 km (CLTC) |
Changan DEEPAL G318 | 138 km (CLTC) | 1.300 km (CLTC) |
Neta S EREV | 300 km (CLTC) | 1.200 km (CLTC) |
Leapmotor C11 EREV | 170 km (CLTC) | Endnu ukendt |
Scout Terra og Scout Traveler | Endnu ukendt | 805 km (EPA) |
Hyundai – ukendt model | Endnu ukendt | Endnu ukendt |
Xpeng – ukendt model | Endnu ukendt | Endnu ukendt |
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Perspektivering
Det er endnu for tidligt at sige, hvilken rolle EREV’er kommer til at spille i overgangen til fossilfri biler.
På papiret byder de dog på en teknologi, som kan hjælper med at reducere rækkeviddeangst og gøre elbiler mere attraktive for forbrugere, der ikke har adgang til pålidelig ladeinfrastruktur.
På kort sigt adresserer de både praktiske og psykologiske barrierer ved at kombinere fordelene ved elbiler med fleksibiliteten fra en benzinmotor.
På længere sigt er deres relevans dog usikker. I takt med batteriteknologi udvikles, opladningstiden reduceres og det globale ladenetværk udvides, vil rene elbiler sandsynligvis være det foretrukne valg.
Alligevel kan EREV’er finde en niche blandt forbrugere med lange kørselsbehov eller i områder, hvor ladeinfrastrukturen forbliver begrænset. Deres fremtid afhænger derfor af, hvor hurtigt elbilteknologien og infrastrukturen udvikler sig.
Vi anbefaler:
Se priser på de billigste elbiler