Selvkørende Teslaer i Europa har lange udsigter
Teslas Autopilot-pakke kaldet Fuldt selvkørende egenskaber (ofte forkortet FSD) står over for at blive yderligere forsinket i Europa.
Ifølge The Telegraph har De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (UNECE), som vedtager de europæiske sikkerhedsregler for biler, i sidste uge holdt møde. En myndighedsgodkendelse, som er nødvendig for, at Tesla kan lancere Fuldt selvkørende egenskaber i Europa, lader tilsyneladende vente på sig.
Ifølge avisen har embedsmænd i det britiske transportministerium samtidig forpurret planerne om at lovliggøre avancerede førerassistentsystemer i hele Europa. Planerne var oprindeligt at tillade biler selv at foretage vognbaneskift, sving i vejkryds og stop og start i lyskryds, uden at bilisterne har hænderne på rattet, men det kommer ikke til at ske.
Storbritannien, Norge, Sverige og Holland har alle presset på for at få gennemført yderligere sikkerhedsforsøg, hvilket også forsinker en myndighedsgodkendelse til Tesla.
Se også: Alle elbiler fra Tesla
FSD kommer ikke til Europa i 1. kvartal som forventet
For Tesla betyder det, at det kun vil være en stærkt begrænset udgave af FSD, som vil forblive tilgængelig i Europa hen over de næste år – et system, som koster 58.300 kr. til trods for, at systemet er lige så begrænset som hos konkurrenterne.
Sidste år håbede Tesla at kunne introducere ægte FSD i Europa i løbet af 1. kvartal 2025, men for nylig erkendte Elon Musk, at det er usandsynligt. Uden udsigt til større politiske ændringer inden for området er det altså usandsynligt, at FSD bliver lanceret i Europa i 2025.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Perspektivering
Selvkørende egenskaber er et område, der forskes og udvikles massivt i for tiden. De fleste bilproducenter har introduceret førerassistentfunktioner, som kan overtage dele af kørslen, men med førerens tilstedeværelse.
Det er små skridt på vejen mod en fremtid med fuldt ud selvkørende biler. Mens Teslas biler viser lovende takter i USA og Kina, hvor reguleringen er noget mere lempelig, er Teslas ”fuldt selvkørende egenskaber” i Europa en yderst skrabet udgave, som ikke er pengene værd.
De systemer, der pt. er tilgængelige i Europa, er alle på niveau 2 ud 5 inden for selvkørende egenskaber. Læs meget mere om selvkørende biler, de i alt seks niveauer (0-5) og fordele og ulemper ved førerløse biler.
Vi anbefaler:
Se priser på de billigste elbiler
Test og anmeldelser af elbilers selvkørende egenskaber
Hvilke elbiler er Bedst i Test?