Elbiler bliver mere attraktive for danskerne

Lavere registreringsafgifter, en meget lav elafgift, billigere og bedre elbiler og flere offentlige ladere gør det i 2026 markant mere attraktivt at købe elbil i Danmark, end det allerede er.

Elbiler bliver mere attraktive for danskerne

Lavere registreringsafgifter og elafgift i 2026, billigere elbiler og en konstant udbygning af ladenetværket gør elbiler mere attraktive end nogensinde før – her er fire grunde til, at elbiler er det oplagte valg i 2026.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Derfor bliver elbiler markant mere attraktive

For danskerne bliver det markant mere attraktivt at købe elbil i 2026. Ikke alene er planlagte afgiftsstigninger droppet. Elbiler bliver også både billigere og bedre, ligesom det bliver billigere og nemmere at oplade elbilen.

De mange faktorer bidrager alle til, at elbiler bliver et endnu mere oplagt køb i 2026, end det allerede er i 2025 – og vi kan i 2026 se hen imod salgstal, hvor elbilerne udgør stort set al salget af nyeactor, der gør elbiler mere att personbiler til private.

Her er fire årsager til, at elbiler bliver mere attraktive i 2026:

  1. Registreringsafgiften stiger ikke alligevel
  2. Elafgiften sænkes til EU’s minimum
  3. Elbiler bliver billigere og bedre
  4. Det offentlige ladenetværk udbygges

1. Registreringsafgiften stiger ikke alligevel

Den måske vigtigste faktor, der gør elbiler mere attraktive for danskerne, er, at de stigninger af registreringsafgiften, der var planlagt i 2026, er droppet med finanslovsaftalen for 2026.

Det var planen, at elbiler over 366.000 kr. skulle stige, men i stedet kan man i 2026, ligesom i dag, fortsat købe elbiler uden registreringsafgift for op til 419.000 kr.

Samtidig falder de dyrere elbiler omkring 430.000-550.000 kr. med op til 4.145 kr. i registreringsafgift.

Se også: Højere afgifter på elbiler udsat til 2027

2. Elafgiften sænkes til EU’s minimum

En anden vigtig årsag til, at elbiler bliver mere attraktive, er elafgiften, som i 2026 og 2027 sænkes til EU’s minimum på 0,8 øre per kWh ekskl. moms eller 1 øre per kWh inkl. moms. Hidtil har elafgiften været på 72,7 øre per kWh ekskl. moms eller 89,5 øre per kWh inkl. moms.

Lader man i dag sin elbil op i hjemmet og ikke får nogen elafgift refunderet, er der udsigt til store besparelser. Med et gennemsnitligt kørselsforbrug sparer man 2.157 kr. om året. Kører man 40.000 km om året, sparer man 5.752 kr. om året alene i reduceret elafgift.

Mange elbilister betaler dog i dag i gennemsnit 77 kr./md. for en serviceaftale, så man får elafgiften refunderet af sin ladeudbyder. For disse elbilister vil besparelsen altså blot være beløbet på serviceaftalen, som nu er overflødig.

Bruger man offentlige ladestandere, vil den reducerede elafgift formentlig ikke betyde noget, da udbyderne af offentlige ladestandere allerede er fritaget for elafgift. Man kan dog forestille sig, at flere ladeudbydere presser prisen ned for at mindske prisforskellen mellem hjemmeladning og offentlige opladere.

Se også: Nedsat elafgift: Kæmpe besparelser til elbilister

3. Elbiler bliver billigere og bedre

En tredje væsentlig udvikling er udbuddet af elbiler. De bliver både billigere og bedre.

Konkurrencen mellem elbilproducenterne er intens, og nye bilmærker kommer hele tiden til Danmark. Aktuelt findes mere end 150 forskellige elbiler på det danske marked, og særligt inden for elbiler under 200.000 kr. sker der et massivt ryk. Hele 12 elbiler koster under 200.000 kr., og den billigste – BYD Dolphin Surf – koster kun 149.995 kr. og får sågar topkarakter i Euro NCAP.

Konkurrencen gør, at tidligere billige elbiler virker dyre til sammenligning, og det bidrager til, at priserne på det samlede udbud af elbiler rasler ned. Imens sker der konstante teknologiske forbedringer særligt inden for batteriteknologi, der øger elbilers rækkevidde og reducerer ladetiden drastisk.

Markedet for brugte elbiler er også i stor fremgang. Antallet af brugte elbiler eksploderer, og man kan gøre nogle fantastisk gode køb ved at købe lettere brugte elbiler, som har taget en stor del af det indledende værditab.

Se også: De billigste elbiler i Danmark

4. Det offentlige ladenetværk udbygges

I Danmark er der nu over 46.000 offentlige ladepunkter, og netværket udbygges i samme tempo som elbilsalget.

Med 500.000 elbiler på de danske veje betyder det, at der stadig er cirka 10 elbiler per ladepunkt – en relativ god balance, hvor koncentrationen øges, hvilket gør det nemmere at finde en offentlig lader, uanset hvor man befinder sig i Danmark.

Se også: Statistik om elbiler

Perspektivering

Overvejer du at købe en elbil? Så lad os hjælpe dig med at finde den rette elbil. I Elbilmatch kan du se priser, specifikationer og samme alle elbiler i Danmark.

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er bedst i test?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbiler