Her er Kias nye infotainmentsystem

Vi har taget et grundigt kig på Kias nye infotainmentsystem, Pleos Connect, som er baseret på Android Automotive. Se stor gennemgang af det nye system.

Her er Kias nye infotainmentsystem

Kia har i minibussen introduceret sit nye Android Automotive-baserede infotainmentsystem Pleos Connect, som er en mærkbar forbedring fra det tidligere ccNC-infotainmentsystem.

Vi gennemgår her det nye infotainmentsystem, som vi forventer at se i mange flere Kia-elbiler i de kommende år.

Se også: Alle elbiler fra Kia

Sådan er Kias nye infotainmentsystem

Fundamentet for det nye Pleos Connect-infotainmentsystem er Android Automotive – samme styresystem, som mange andre bilproducenter i de seneste år har valgt at bruge. Vi kan i flæng nævne Renault, Polestar, Volvo, Audi, BMW, Porsche, Zeekr og selv Volkswagen.

Det er altså en velfungerende hyldevare, som Kia har valgt – og det var også på høje tide. Det gamle ccNC-infotainmentsystem, som findes i blandt andet Kia EV6, føles efterhånden temmelig forældet, langsomt og utidssvarende.

Foto: Mobilsiden.dk

Det nye Kia-infotainmentsystem udmærker sig ved at have fået en helt ny brugerflade, en ny menustruktur og adgang til apps, men langt hen ad vejen er funktionaliteten den samme som tidligere.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Kia PV5 Passenger

Nyt og forbedret design

Designet i Kias nye infotainmentsystem læner sig meget op ad, hvad man finder i andre Android Automotive-baserede infotainmentsystemer. Du har en sort menubjælke i bunden af skærmen, som består af genveje til vigtige apps/funktioner samt genveje til betjening af klimaanlæg for både fører og passager.

Swiper man ned fra toppen af skærmen, er der adgang til et panel er hurtige indstillinger såsom justering af lysstyrke, lydstyrke og aktivering/deaktivering af biplyde, telefonforbindelser og batteriforvarmning.

Foto: Mobilsiden.dk

Startskærmen i det nye infotainmentsystem, som man kommer til ved at trykke på den runde cirkel i nederste venstre hjørne, udgøres af navigationsappen. Den har i øvrigt fået en større opdatering. Vi kan dog ikke umiddelbart finde tegn på, at navigationsappen er i stand til at tilføje ladestop under en køretur.

Se også: Test af Kia PV5 Passenger – elektrisk familiecontainer til spotpris

Nu med adgang til egen appbutik

Kia har for første gang introduceret en appbutik til download af tredjepartsapps. Appbutikken hedder Pleos App Market eller bare App Market og er altså en erstatning for Play Butik, da Kia har valgt ikke at bruge Googles tjenester.

Vi har endnu ikke det fulde overblik over, hvilke apps der er tilgængelige i App Market, men hvis appbutikken fungerer som i de fleste andre appbutikker fra bilproducenterne selv, er listen over apps nok ikke særlig stor.

Vi så hellere, at Kia anvendte Android Automotive med Googles tjenester, så brugerne fik adgang til de mange apps, der er tilgængelige i Play Butik. Men det er naturligvis bedre end ingenting.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Hurtigere end tidligere, men ikke hurtigst

Det nye infotainmentsystem fra Kia er mærkbart hurtigere end det gamle infotainmentsystem, som virkelig føltes sløvt og ofte kunne være flere sekunder om at reagere på input, når processoren var på overarbejde.

Her foregår betjeningen markant hurtigere. Ikke helt lige så hurtigt som i en Tesla, NIO, Xpeng eller Zeekr, men vi er faktisk ikke langt fra. Man kan dog godt mærke, når man bevæger sig rundt i navigationskortet, at processoren i skærmenheden ikke er superkraftig. Til almindelig betjening i menuer og skift mellem forskellige sider foregår betjeningen dog tilfredsstillende hurtigt.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Et stort skridt i den rigtige retning

Alt i alt virker det nye infotainmentsystem fra Kia til at være et rigtigt fint skridt i den rigtige retning. Der er trådløs Apple CarPlay og Android Auto, adgang til tredjepartsapps og en velfungerende brugergrænseflade, men det står også klart, at Kia på ingen måde revolutionerer noget med introduktionen af det nye styresystem.

Der er ingen nye, banebrydende funktioner, som får Kia til at differentiere sig over for konkurrenterne på softwaredelen, da styresystemet hverken udmærker sig med den hurtigste brugerflade, den bedste brugervenlighed eller det største udvalg af funktioner.

Infotainmentsystemet vil altså næppe blive et stort trækplaster, men omvendt heller ikke være noget, som afholder potentielle købere fra at købe en Kia.

Se også: Får min elbil opdateringer – og hvor længe?

Galleri: Nyt Kia-infotainmentsystem

Se det nye infotainmentsystem i galleriet nedenfor:

De bedste infotainmentsystemer

Er software i elbiler lige så vigtigt for dig som på mobilen eller computeren? Så få inspiration til de elbiler, der har de bedste infotainmentsystemer.

Se også: Hvilke elbiler er bedst i test?