Apple under et historisk hårdt pres
I 2007 var det let for Apple at overraske den snorksovende mobilbranche. Men i dag skal der kæmpes for at fastholde de faldende markedsandele, hvor det ikke længere er Apple der svinger taktstokken fra USA.
Det seneste regnskab, Q3 2013, overgik investorernes forventninger. De har ellers været meget bekymrede for, om Apple har mistet evnen til at innovere. Jeg mener dog ikke, der er nogen som helst grund til at ånde lettet op hos hverken Apple, aktieanalytikere eller investorer.
Et faktum er, at Apple ikke har opfundet noget nyt siden 2010, hvor de sendte den første iPad på markedet, og det bør i et konkurrencepræget elektronikmarked skabe bekymring.
Apple er nødt til at komme med en ”breaking news”-opfindelse, hvis ikke de skal miste yderligere terræn, og en halv tomme-forøgelse af skærmstørrelsen er i den sammenhæng ikke nok.
Falder på mange punkter
I begejstringen over regnskabet bør man forholde sig til, at iPad-salget er faldet med 14 procent, set i forhold til samme periode i 2012. Heller ikke Mac-computere og iPod kan der noteres fremgang på.
Apples direktør Tim Cook sagde ved præsentationen af regnskabet, at ”If there are other tablets selling, I don’t know what they’re being used for”.
Det kan han have en pointe i. Apples produkter står stadig for det største forbrug af webtrafik og applikationer, men det ændrer ikke på, at salget er presset i flere af produktkategorierne.
iPhone 5 er den mest populære iPhone nogensinde, og det er da også salget af smartphones der redder Apple. I kvartalet blev der solgt 31.2 millioner iPhones, hvilket er en fremgang på 20 procent, i forhold til for et år siden. Men gennemsnitsprisen per solgte produkt er faldet.
– iPhone er fortsat en succes for Apple
Prisfaldet hænger sammen med at Apple sælger tidligere topprodukter som iPhone 4 og 4S til lavere priser, hvilket tilfredsstiller den kundegruppe, der ikke vil eller kan betale over 5.000 kroner for en smartphone.
Presset fra Samsung
Selvom Apple har fremgang i smartphone-salget er der stadig langt op til Samsungs førsteplads. Den koreanske virksomhed havde i første kvartal 2013 en markedsandel på 30.8 procent, mens Apple måtte nøjes med andenpladsen og 18.2 procent, ifølge analysefirmaet Gartner.
I tabletkategorien fører Apple og havde en markedsandel i første kvartal 2013 på 39.6 procent, mens Samsung sad på 17.9 procent. Sammenlignet med samme periode et år tilbage går Apple tilbage fra 58.1 procent, mens Samsung fik en fremgang fra 11.3 procent.
Mange har følt sig sikre på at Apples dominans ville vare ved, men når tallene lines op, er det tydeligt der brug for nytænkning i Californien.
Brug for en stor nyhed
Apple sagde ved regnskabsfremlæggelsen at det bliver et travlt efterår – og det er der også brug for. En lille ændring i skærmstørrelse og den grafiske overhaling af iOS-styresystemet er ikke nok.
På rygteplan tales der om et iWatch og et iTV til at hænge på væggen, om det så holder vand eller er nok til at tilfredsstille kunderne, må tiden vise.
En af Apples andre udfordringer er at særligt iPhone og iPad er blevet mainstream og det er ikke længere de unge, smarte og kreative der har en iPhone. Forældrene og den ældre del af befolkningen har i dag også en Apple-smartphone, hvilket sjældent er trendsætterne.
Apples Q3 2013 regnskab endte med et overskud på 39 mia. kroner mod 35 mia. kroner i Q3 2012.