Undgå disse 24 gratis mobilspil til børn – sender data til techgiganter

Samtlige af de 24 mest populære gratis spil-apps til børn deler oplysninger med Facebook, Google og TikTok, viser ny undersøgelse. Se hvilke apps du skal undgå.

Undgå disse 24 gratis mobilspil til børn – sender data til techgiganter

En undersøgelse foretaget af Digitaliseringsstyrelsen af de 24 mest downloadede gratis mobilspil i den danske udgave af Apple App Store afslører, at samtlige spil deler oplysninger med tredjeparter såsom Facebook, Google og TikTok.

Gratis spil-apps er et hit blandt børn og teenagere, men ofte betaler man en skjult pris: Man betaler nemlig med sine data, og det er i en hidtil uset grad. Spiludviklere indhenter enorme mængder af data og videregiver dem til de store techgiganter, viser den nye undersøgelse.

Digitaliseringsstyrelsen har undersøgt de 24 mest downloadede gratis mobilspil rettet mod børn og teenagere. Analysen påviser, at alle de analyserede spil deler brugerdata til tredjeparter. Dette sker, selv når man har forsøgt at minimere tracking, og uafhængigt af om man har en konto hos teknologigiganterne eller ej.

Selv om børn ikke har en profil på Facebook eller TikTok, er det med andre ord ikke nødvendigt for, at virksomhederne kan indhente store mængder data om dit barn. Dataene kan bruges til profilering af brugerne med henblik på at målrette annoncer og andet indhold.

Læs også: iOS-apps udnytter smuthul til at indsamle data via notifikationer

Undgå disse gratis mobilspil til børn

De fleste apps er målrettet børn, da de har aldersmærkningen 4+ år i Apple App Store. De resterende har aldersmærkningerne 9+ og 12+ år, og en enkelt app havde 17+ år:

  • Alice’s Dream: Merge Island
  • Block Puzzle
  • Brain Test: Tricky Puzzles
  • Chrome Valley Customs
  • Dragonscapes Adventure
  • Family Island™ — Farming game
  • Family Tree! – Logic Puzzles
  • Figgerits – Logic Puzzles Game
  • Geometry Dash Lite
  • Happy Match Cafe: Line Puzzle
  • Idle Bank Tycoon: Money Empire
  • Idle Lumber Empire – Wood Game
  • Magic Tiles 3: Piano Game
  • MONOPOLY GO!
  • Paper.io 2
  • Parking Order!
  • Pipe Connect Puzzle Art
  • Roblox
  • Skip-Bo
  • Stumble Guys
  • Tap Out – Take 3D Blocks Away
  • Tic Tac Toe – 2 Player XO
  • Tile Busters
  • Weapon Craft Run

Hvilke lande og virksomheder får flest data?

Af undersøgelsen fremgår det også, at Facebook får data fra alle apps, mens Google Ads og AppLovin får data fra 95 procent af mobilspillene. IronSource, Vungle, Unity Ads og Digital Turbine får data fra 90 procent af spillene, mens Mobvista får fra 85 procent. De resterende virksomheder får data fra mellem 5 og 55 procent af applikationerne.

Foto: Digitaliseringsstyrelsen

Alle 24 mobilspil til børn og unge sender data til USA, mens 90 sender data til både Kina og Israel. Dernæst kommer Singapore, som får data fra 55 procent af applikationerne. 30 procent sender data til Tyrkiet.

Foto: Digitaliseringsstyrelsen

Fem anbefalinger

Ifølge Digitaliseringsstyrelsens undersøgelse tegner der sig et billede af, at der ved brug af de mest populære mobilspil sker en betydelig dataindsamling fra tredjeparter, som ikke umiddelbart er gennemsigtig.

Digitaliseringsstyrelsen kommer derfor med seks anbefalinger til brugere af sådanne apps eller forældre til børn, der bruger dem, så man kan tage nogle forhåndsregler:

  1. Vær opmærksom på, at intet er helt gratis
  2. Tjek dine eller dine børns app-tilladelser
  3. Overvej alternative apps.
  4. Gennemgå og slet ubrugte apps
  5. Brug privatlivsrapporten
  6. Anbefalingerne bliver gennemgået senere i rapporten

Læs også: Nyheder om apps og sociale medier