Unge voksne er fremtiden for Facebook

Meta, selskabet bag Facebook, holder fast i målsætningen om at unge voksne skal være primær målgruppe for Facebook.

Unge voksne er fremtiden for Facebook

Når du tænker på det 20 år gamle sociale netværk Facebook, er det nok ikke dets popularitet blandt “unge voksne”, der falder dig ind. Det ønsker Meta naturligvis at ændre på, og virksomheden fortæller igen verden, at den har til hensigt at omlægge sin platform for at appellere til denne demografiske gruppe.

Læs også: Undersøgelse: Brug af smartphone kan forbedre unges humør

Stort fokus på de unge voksne

I en opdatering fra Tom Alison, som står i spidsen for Facebook-appen for Meta, siger han, at tjenesten ændrer sig for at afspejle et “øget fokus på unge voksne” i forhold til andre brugere. ”Facebook er stadig for alle, men for at bygge til den næste generation af forbrugere af sociale medier har vi foretaget betydelige ændringer med unge voksne i tankerne,”skrev han.

Hvis noget af dette lyder bekendt, er det fordi Meta-ledere har forsøgt at vinde “unge voksne” i årevis i et forsøg på bedre at kunne konkurrere med TikTok. Mark Zuckerberg sagde for næsten tre år siden, at han ønskede at gøre unge voksne til virksomhedens “Nordstjerne”. Og Alison og Zuckerberg har begge talt om Facebook-appens drejning til et opdagelsesfokuseret feed i stedet for et, der er baseret på brugernes forbindelser.

Det skift er nu godt i gang. Alison sagde, at virksomhedens AI-fremskridt allerede har forbedret anbefalingerne til Reels og feed, og at ”avanceret anbefalingsteknologi vil drive flere produkter” i løbet af det næste år. Han tilføjede, at privat deling blandt brugerne også er stigende, og at flere brugere deler video-indhold.

Læs også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne

Usikkert, hvor mange unge voksne Facebook kan lokke til, men tallet vokser

Det er bemærkelsesværdigt, at Alisons notat ikke nævner »metaverse«, som Zuckerberg også engang så som en central del af virksomhedens fremtid. I stedet siger han, at ”at læne sig op ad nye produktfunktioner, der er muliggjort af AI”, er et vigtigt mål sammen med at lokke yngre brugere til. Det er heller ikke overraskende i betragtning af, at Meta og Zuckerberg for nylig har forsøgt at rebrande nogle af virksomhedens metaverse-ambitioner som AI-fremskridt.

Men det er heller ikke klart, hvor succesfuld Meta vil være i sine bestræbelser på at vinde unge voksne. Selvom Alison siger, at Facebook har oplevet ”fem kvartaler med sund vækst i unge voksnes brug af appen i USA og Canada” med 40 millioner unge voksne daglige aktive brugere, er det stadig en relativt lille procentdel af de 205 millioner daglige amerikanske Facebook-brugere, som virksomheden rapporterede i februar, sidste gang den offentliggjorde brugertal for appen.

Læs også: Flertal for 15-års aldersgrænse for brug af sociale medier