BMW X4 skal erstattes af elektrisk iX4

Nu skal også BMWs X4 være en ren elektrisk bil. BMW iX4 vil blive bygget på en helt ny platform til elbiler og vil bruge nye Gen6-batterier.

BMW X4 skal erstattes af elektrisk iX4

Nu er det blevet BMWs X4 der skal en tur gennem elektrificeringsmaskinen. Producenten skulle angiveligt have udført en evaluering i forhold til den næste generation af X4 og kommet frem til, at en ny generation af model ikke vil være besværet værd. Interessen i benzindrevne biler falder og folk vil i stedet have elektriske biler. Derfor er BMW X4 på vej ud og skal erstattes med iX4.

BMW introducerer sin specialdesignede helelektriske platform, Neue Klasse, i 2025, og det betyder store ændringer i selskabets line-up af biler. Den oprindelige plan for X4 var at bygge dens erstatning på CLAR-platformen – som blandt andet BMW i4 er bygget på – og tilbyde en separat elektrisk version baseret på Neue Klasse-arkitekturen.

Se også: Test af BMW i4

Nye tider for BMW X4

Den plan er nu ændret, og det betyder, at det skal være slut med benzindrevne X4-modeller. Den nuværende bliver dermed den sidste. Den fuldelektriske X4, der formentligt kommer til at hedde iX4, kommer på markedet senere, end en ny generation af X4 var tænkt.

Ny elektrisk BMW-platform

Neue Klasse-platformen kommer i 2025, og de første to biler baseret på den platform bliver den helt nye fuldelektriske BMW 3-serie og en SUV. Bilen med den interne modelbetegnelse NA5 iX3 kan blive den SUV, der bliver først ud med Neue Klasse. iX4 (NA7) kommer derefter i 2026.

Længere rækkevidde

Begejstringen om den nye platform vokser. Det bliver første gang, man bruger de nye Gen6-batterier med 30 procent bedre rækkevidde og hurtigere opladning. De nye batterier reducerer produktionsomkostningerne med op til 50 procent, hvilket bør resultere i billigere priser.

De nye batterier skal produceres lokalt i Europa for de biler, der skal sælges på det europæiske marked, for at gøre logistikken enklere. CATL og Eve Energy er de to første leverandører, der har underskrevet kontrakt med BMW.

Hurtigere opladning og længere holdbarhed

Takket være det nye design bliver batterierne omkring 20 procent lettere end de nuværende og supporter opladningshastigheder på op til 270kW. BMW hævder, at trods det høje indhold af nikkel og mindre mængde kobolt, bibeholder de nye batterier mindst 80 procent af sin kapacitet efter ti år.

BMW går all-in på elbiler

BMW har virkelig fået fokus på elbilerne og forventer at have hele ni modeller inden 2025. Her kan vi snart se frem til den lille SUV iX3 samt den store flyder BMW i7.

Med den nye iX4 i støbeskeen til en debut i 2026 kan vi forvente de første forslag til design en gang til næste år. De første tests ude på vejene begynder sikkert i slutningen af 2024, hvis der ikke kommer uforudsete forsinkelser.

Se også: Nyheder om elbiler