Tech-ekspert: Hvad tænker Facebook og Ray-Ban dog på?

Hvorfor laver Facebook og Ray-Ban en smart solbrille? Spørger man tech-ekspert Steen Jørgensen, så er dette starten på en farlig udvikling.

Tech-ekspert: Hvad tænker Facebook og Ray-Ban dog på?

I slutningen af sidste uge lancerede det sociale netværk Facebook og solbrille- og brillefirmaet Ray-Ban sammen deres første bud på en smart solbrille. Ray-Ban Stories er udstyret med et kamera og mikrofon, som altid er klar til at optage. Solbrillerne, og ikke mindst reklamen, viser ganske uskyldige optagelser. Men spørger man tech-ekspert Steen Jørgensen, så lægger det an til seriøse bekymringer.

Læs også: Facebooks Ray-Ban Smart Glasses lanceret – ikke så smarte

Smartbrille eller ej?

Hvad gør Ray-Bans og Facebooks solbrille smart? Solbrillen er langt fra Googles meget avancerede “glasses”, som i sidste ende blev droppet, men minder mere om Snapchats Spectacles. De indeholder på samme facon et kamera, som altid sidder klar på hovedet, til at optage vigtige begivenheder i livet. En koncert, en fødselsdag et bryllup eller noget helt andet.

Sammen med brillen er der udviklet en app, hvor disse videoer, såkaldte Facebook View-optagelser, kan uploades til. Og kigger man tilbage på Googles smartbriller, så blev disse netop droppet på grund af bekymringer omkring privatlivets fred og sikkerhed.

Derfor kan man spørge sig selv, hvorfor Facebook prøver kræfter med en sådan brille. Facebook gør det delvist, da de ønsker at være en del af fremtiden, hvor vi ikke er så afhængige af vores telefon, men der er også en anden grund, mener Steen Jørgensen, tech-ekspert på mobil.nu, der har fuldt Facebook tæt gennem årene.

“Facebook har en forfærdelig historik, når det gælder brud på privacy. Grundlæggende tror jeg, at de med de nye briller forsøger at tage brodden af den frygt, som folk naturligvis med rette har, når det gælder overvågning via tech og wearables. Første skridt er at introducere disse briller kun udrustet med kamera til at optage lidt video og tage billeder i sjove situationer. Sjov og ballade til deling med andre. Når denne type wearable og måde at dele indhold med andre på så måske bliver accepteret af brugerne, så kan Facebook tage skridtet videre og begynde at indsamle data til kommercielt brug. Det er grundlæggende det, deres forretning bygger på”.

Se også: Test af gadgets

Hvad får Ray-ban ud af samarbejdet?

Steen Jørgensen mener, at det er et smart træk at benytte Ray-Ban brandet til at sælge brillerne med i stedet for Facebook. “Stod der Facebook på brillerne, vil de færreste formentlig købe dem. Med Ray-Ban på brillestellet bliver det pludselig et cool og klassisk produkt, man sætter på næsen og så er det formentlig også mere spiseligt, at man kan optage video og tage billeder med dem”.

Et andet spørgsmål, der melder sig, er hvad der har fået Ray-Ban til at samarbejde med Facebook om disse smart glasses.

“Det er en privacy-hvepserede, som Ray-Ban stikker hånden ned i. Brud på privacy kan om noget skabe shitstorme og det er uundgåeligt, at der kommer nogle sager med brud på privacy-rettigheder og uretmæssige optagelser af folk, der ikke vidste de blev filmet eller taget billeder af. Den ballade, som det vil kaste af sig, kan ikke undgå også at Ray-Ban. Man må håbe, at de har fået en stor sæk penge af Facebook for samarbejdet…”, slutter Steen Jørgensen.

Læs også: Facebooks Instagram for børn-app møder modstand