Apple introducerer nye AI-funktioner i Safari i iPadOS 18
Det ser ud til, at Apple nu melder sig ind i AI-kampen – i første omgang med browseren Safari. Det sker med nogle visuelle opdateringer i iPadOS 18 og måske også iOS 18. Her vil Safari også få flere nye værktøjer til at forbedre browseroplevelsen.
De nye værktøjer dækker blandt andet “Intelligent Search”. Det er en browserassistent, der udnytter Apples AI-teknologi på telefonen til at give brugeren opsummeringer af hjemmesider.
Et andet værktøj – “Web Eraser” – skal gøre det muligt for brugeren at fjerne uønskede dele af hjemmesider. Det fremgår ikke, om der så vil være tomme områder på hjemmesiden, men man kan altså tilsyneladende fjerne ting, som er uønskede. Browseren husker, hvad man har slettet, så de slettede elementer vil også være skjult, næste gang man besøger siden. Det er muligt at gør tingene synlige igen, hvis man selv vælger det.
Der skal også komme en ny menu med hurtig adgang fra adresselinjen. Her vil browseren samle nogle værktøjer til at styre siderne. Nogle af de funktioner, der i øjeblikket findes i menuen Del, vil blive flyttet, så de ligger sammen med de nye værktøjer.
Se også: Samsung: Galaxy AI er afgørende for fremtidens smartphonesalg
Også opdateringer til iPad- og Mac-versioner
Både iPadOS- og macOS-versionerne af Safari vil sandsynligvis få de samme og nogle ekstra funktioner. Her er der dog ikke nogen specifikke rygter om, hvad disse funktioner skal dække.
Disse nye funktioner er angiveligt ved at blive evalueret sammen med interne udgaver af iPadOS 18 og macOS 15 forud for deres afsløring på Apples Worldwide Developer’s Conference (WWDC) i juni. Tidligere på måneden antydede kildekode på Apples servere, at en ny Safari-browserassistent er på vej, hvilket bekræfter disse oplysninger.
Se også: ChatGPT gemmer din historik
Mulig forbedring af funktionen Visuel søgning
Det er muligt, at Apple længere ude i fremtiden kommer med en mere kraftfuld version af funktionen Visuel søgning. Det er en funktion, som giver brugerne mulighed for at søge oplysninger om produkter på billeder, når de browser. Det ventes at ske engang i løbet af 2025.
Se også: Se laveste priser og rabatter på mobilabonnementer
Apple er bagud på AI
Apple er bagud, når det gælder AI, så det virker sandsynligt, at virksomheden arbejder på højttryk for at indhente mobilproducenter som især Google Samsung, der er langt fremme med AI på deres enheder.
Lige nu vælter techgiganterne nærmest over hinanden for at komme først med nye AI-funktioner. Der er ingen tvivl om, at de ser det som den næste store kampplads, når det gælder om at sikre sig kundernes loyalitet. Samtidig afgiver vi selv en masse informationer, hver gang vi bruger AI-assistenter og AI-chatbots, så hvis man kan få brugerne til at vælge en bestemt chatbot, får man som techvirksomhed samtidig adgang til et væld af værdifulde bruger-informationer.
Google har netop annonceret, at flere af Googles mest populære tjenester bliver integreret i selskabets AI-chatbot, Gemini. Gemini skal hjælpe brugerne med at søge, opsummere og assistere med informationer fra Gmail, YouTube, Maps og Docs. Dermed har Google adgang til et væld af informationer, som kan hjælpe dem med at give brugerne en god ydelse og få en stor indsigt i brugernes behov. Lidt ligesom de gør med deres søgemaskine. Med AI vil de informationer, der bliver indsamlet, sandsynligvis være endnu mere brugbare – og dermed også mere værdifulde.
Se også: Google integrerer Gmail, Maps og YouTube i AI-chatbotten Gemini