Her er Audis nye infotainmentsystem – et af de bedste på markedet
Vi har været i München for at kigge nærmere på Audis helt nye infotainmentsystem baseret på Android Automotive, der debuterer i den nye SUV Audi Q6 e-tron.
Det nye styresystem og den nye bagvedliggende elektronikarkitektur i Audis elbiler med den nye PPE-platform giver et infotainmentsystem, der er lige så hurtigt og responsivt som en moderne iPad. Ikke mange elbilers infotainmentsystem præsterer det, men det er nu lykkedes hos Audi.
Samtidig er brugerfladen blevet yderst brugervenlig, simpel og intuitiv. Og ligesom tidligere får du naturligvis fortsat trådløs Android Auto og Apple CarPlay med nem adgang til dine apps og tjenester fra mobilen.
Forbedringerne – både under og på facaden – er med andre ord enorme, og dermed kandiderer Audi pludselig til at have et af de bedste infotainmentsystemer på markedet.
Se også: Alle elbiler fra Audi i Danmark
Tænker infotainmentsystemet helt forfra
Lad os dykke ned i det nye og gevaldigt opdaterede infotainmentsystem, som altså får debut i Audi Q6 e-tron.
Den nye softwarearkitektur går under navnet E3 (End-to-End-Electronics-Architecture) og driver fem højtydende computere i bilen. En af disse driver det nye infotainmentsystem, der er udviklet af CARIAD – Volkswagen-koncernens datterselskab, der alene og alene fokuserer på software.
I de Audi-elbiler, vi har testet, har vi givet infotainmentsystemet karakteren 6 ud af 10, hvilket svarer til over middel. Det har ikke altid kørt super flydende, og brugerfladen har haltet noget i forhold til konkurrenterne. Det bliver der nu gjort noget ved. Både hardware og software er tænkt helt forfra.
Se også: Sammenlign Audi Q6 e-tron og andre SUV’er
Enorm kurvet OLED-panoramaskærm
I den nye Q6 e-tron, hvor det nye infotainmentsystem debuterer, finder man det såkaldte Digital Stage. Det er Audis navn den nydesignede kabine, hvor man finder en stor, flot og kurvet panoramaskærm. Den binder en 14,5 tommer OLED-skærm og en 11,9 tommer førerskærm flot og elegant sammen.
Panoramalayoutet er nyt hos Audi, og nyt er også muligheden for at tilvælge en 10,9 tommer passagerskærm med privatlivsfilter, så føreren ikke distraheres af passagerens underholdning.
Det nye panoramadisplay kurver flot langs instrumentbrættet, hvilket ikke kun ser imponerende ud – det gør også, at skærmen er rettet svagt mod føreren. Man kan derfor lidt nemmere nå det fjerneste hjørne, selv om skærmen ikke sidder super langt fremme mod føreren.
Audis nye Digital Stage anvender meget glossy skærme, som Audi har for vane at gøre. Det er vældig flot, og de sorte, dybe farver træder endnu mere frem, men det betyder også, at man må finde sig i en hel del genskin, uanset hvilken vinkel man betragter skærmen fra.
Heldigvis ser OLED-skærmene lige så flotte ud, som de altid har gjort. Det mørke tema i infotainmentsystemet drager fuld fordel af, at OLED-panelerne kan slukke for de individuelle pixels og vise enormt dybde sorte farver og flotte, mættede farver med høj kontrast.
Se også: Se priser og privatleasing på elbiler
Lynhurtigt Audi MMI-system bygget på Android Automotive
Audi kalder stadig sit infotainmentsystem for Audi MMI (Multi Media Interface), men lad dig ikke narre af det uændrede navn, for hele det bagvedliggende styresystem er opgraderet til Android Automotive.
Audi har, ligesom producenter som Maserati, Porsche, BMW og Lucid, valgt at bruge Android Automotive uden Google-tjenester. Du må derfor undvære det integrerede Google Maps-navigation og adgang til Google Play-butik, ligesom man kender i elbiler fra Volvo, Polestar og Renault.
Ønsker du den sømløse integration med dine yndlingsapps fra din smartphone, kan det naturligvis stadig lade sig gøre med Android Auto og Apple CarPlay – og selvfølgelig trådløst. Vi kunne ikke få nogen forklaring på, hvorfor Audi er gået med Android Automotive uden Google-tjenester.
Det betyder heldigvis ikke, at du ikke kan downloade apps til din Audi. Via CARIAD Store kan du for eksempel finde apps som Spotify, Amazon Music, YouTube, TuneIn, Tidal, Audible, TikTok, Vivaldi Browser, PlugShare, EVMap, Yelp, Parkwhiz, Home Assistant og WebEx.
Simpel og intuitiv brugerflade
Så hvordan fungerer Audis nye infotainmentsystem baseret på Android Automotive? Utroligt godt.
Audi gør brug af det, de kalder for AIR-koncept, hvor brugergrænsefladen er inddelt i tre dele:
- I venstre side finder man systembjælken med otte genveje
- Nederst finder man styring af aircondition
- Den resterende del af skærmen viser det primære indhold
Ligesom tidligere kan brugeren tilpasse genvejene. De to øverste, der fører til hjem og åbner listen over alle apps, er fastgjorte. De seks øvrige kan brugeren selv indstille, hvilket gør det muligt at tilpasse de vigtigste genveje efter ens egne præferencer.
Startskærmen består af en simpel todelt side. I venstre side finder du dine aktuelle medier, og i højre side finder du navigation og let adgang til at indtaste en destination. Navigationen har i øvrigt alle de funktioner, man kender fra tidligere, og så foregår panorering i kortet væsentligt mere flydende end tidligere.
Fra startskærmen kan man swipe enten til højre eller venstre. Et swipe til højre bringer en skærm frem med tre sektioner. Her kan du vælge køretilstand, se klokken og se vejret – og hvis du ønsker andre oplysninger og genveje i de tre sektioner, kan du ændre disse.
Et swipe til venstre fra startskærmen åbner Audis stemmestyrede assistent.
Er man kender af Audi-biler, vil man generelt opleve, at brugerfladen har fået en overhaling hele vejen rundt – men alligevel virker farver og grafiske elementer fortsat bekendte.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Selvlærende stemmeassistent dybt integreret i bilens systemer
Netop stemmeassistenten Audi Assistant spiller en central rolle i Audis opdaterede infotainmentsystem og er endnu et område, hvor der er sket store forbedringer.
Den nye stemmestyring i MMI understøtter mere end 800 kommandoer. Med så mange kommandoer kan du næsten gætte, at det er, fordi stemmestyringen er dybt integreret med bilens mange funktioner.
Du kan derfor styre alt fra navigation, radio og indstillinger i infotainmentsystemet til sædeindstillinger, klimaanlæg og ratvarme. Jo mere stemmestyring i bilen, desto mindre afledes føreren fra vejen.
Audi er gået skridtet videre. Kører du alene i bilen, behøver du ikke engang at sige ”Hey Audi” eller trykke på genvejstasten på rattet. Bilen lytter automatisk efter kommandoer.
Systemet er samtidig i stand til at lære og forbedre sine evner fra føreren over tid – f.eks. ud fra hvilke temperaturer du er tilbøjelig til at bede bilen om at hæve kabinens temperatur.
Endnu bedre bliver det af, at stemmeassistenten forstår dansk fra lanceringen.
Derfor er Audis infotainment et af de bedste
Med Audis nye infotainmentsystem har Audi nu et infotainmentsystem, der kan konkurrere med de bedste på markedet.
I Android Automotive får et utroligt responsivt styresystem, der er meget simpelt at gå til og let at bruge i hverdagen. Den selvlærende stemmeassistent, som vel at mærke forstår dansk, er måske den mest sofistikerede på det danske marked.
Manglen på Google-tjenester er ubetydelig, for du kan stadig downloade masser af apps i den medfølgende appbutik, og ønsker du adgang til Google Maps eller andre apps fra din iPhone eller Android-mobil, er der trådløs Android Auto og Apple CarPlay.
Audis nye infotainmentsystem scorer med andre ord fuld plade på alle de parametre, som vi vurderer infotainmentsystemer på – og vi glæder os til at dykke mere ned i det i fremtiden.
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Kommende elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler du kan købe lige nu