Audi Q6 e-tron er lanceret: Specifikationer, billeder og pris
Først kom Audi e-tron i 2018, og i 2021 introducerede Audi den relativt billige Q4 e-tron. I 2022 blev e-tron genlanceret som Audi Q8 e-tron, og nu er Audi klar med endnu en tilføjelse til sin portefølje af elbiler: SUV’en Audi Q6 e-tron.
Audi Q6 e-tron er interessent af flere grunde. Det er den første elbil med den nye elbilplatform Premium Platform Electric (PPE) udviklet af Audi og Porsche, og så er det også den første elbil med Audis nye E3-elektronikplatform. Og så byder den bare på masser af ny teknologi. Mere om alt dette senere.
Se også: Se Audis udvalg af elbiler i Danmark
Q4 e-tron og Q8 e-tron har fået en baby
To af Audis eksisterende elbiler på markedet, Q4 og Q8 e-tron, dækker hvert deres segment. Hvor Q4 e-tron dækker det billige segment, dækker Q8 det dyrere premium-segmentet.
Audi Q6 e-tron placerer sig midt imellem. Den er stadig en premium-elbil ifølge Audi, men det er med et 60.000 kroner lavere prisskilt end Q8. Senere på året introducerer Audi dog en endnu billigere indstigningsmodel med baghjulstræk, så prisforskellen bliver endnu større.
Galleri: Audi Q6 e-tron quattro
Også når det gælder udseendet virker Q6 som en hybrid mellem Q4 og Q8 e-tron. Den måler 4.771 mm i længden, 1.939 mm i bredden og 1.648 mm i højden, og akselafstanden er på 2.928 mm, hvilket giver godt med benplads. Karakteristisk for Audis SUV’er i Q-serien er der meget korte overhæng, hvilket gør, at den trods den lange akselafstand holder sig forholdsvis kort.
Galleri: Audi SQ6 e-tron
Det ydre designsprog er, som man kender det: Klassisk Audi-design. Her er designforskellene i den mindre afdeling, så hvis du kan lide Q4 e-tron og Q8 e-tron, kan du uden tvivl også lide Q6 e-tron. Audi Q6 e-tron ser nydelig ud og forsøger ikke at træde nogen over tæerne. Her er elegance og typisk Audi SUV-design. Og det er jo sådan set ikke så skidt.
Se også: Sammenlign SUV’er i stil med Audi Q6 e-tron
Specifikationer på Audi Q6 e-tron
Q6 e-tron quattro | SQ6 e-tron | |
Batterikapacitet (netto/brutto) | 94,9/100 kWh | 94,9/100 kWh |
Maksimal ydelse | 285 kW (388 hk) | 380 kW (517 hk) |
Maksimalt drejningsmoment | 535 Nm | 820 Nm |
Tophastighed | 210 km/t | 230 km/t |
Acceleration 0-100 km/t | 5,9 sek. | 4,3 sek. |
Elektrisk rækkevidde (WLTP) | 617 km | 589 km |
Energiforbrug (WLTP) | 17,2 kWh/100 km | 17,8 kWh/100 km |
Opladningskapacitet AC/DC | Op til 11 kW / op til 270 kW | |
Opladningstid med 11 kW (0-100 %) | Ca. 9 timer | |
Opladningstid med 270 kW (10-80 %) | 21 min. (255 km på 10 min) |
|
Dimensioner længde/bredde/højde | 4.771 x 1.939 x 1.648 mm | |
Bagagerum for/bag/med bagsædet nede | 64 l / 526 l / 1.529 l | |
Egenvægt | 2.325 kg | 2.350 kg |
Tilladt anhængervægt | 2.400 kg |
Første elbil med ny PPE-platform
Audi og Volkswagen-koncernen har i dag elbilplatformene MEB og J1. Nu føjes en tredje til listen: Premium Platform Electric (PPE). Den er en alsidig og skalerbar platform, som dækker high end-segmentet. Vi kommer i fremtiden til at se mange flere elbiler fra Volkswagen-koncernen med denne platform, og med Q6 e-tron lover det allerede godt.
Den nye PPE-platform understøtter 800 volt teknologi og en nyudviklet batteriteknologi med modulopbyggede batteripakker. Med 10 batterimoduler er der en kapacitet på 83 kWh (brutto), mens 12 batterimoduler giver 100 kWh brutto (94,9 kWh netto). Q6 e-tron anvender sidstnævnte variant med 12 batterimoduler.
Q6 e-tron har en rækkevidde på op til 617 km, men på en kold vintermorgen skal man dog nok ikke regne med med meget mere end 400-450 km. Batteripakken har en 30 procent større energitæthed i forhold til batteripakken brugt i den oprindelige Audi e-tron. Der anvendes fortsat en litium-ion-batteritype med nikkel, kobolt og mangan, men mængden af kobolt er reduceret til fordel for en øget andel nikkel.
Audi har også lagt et stort stykke arbejde i at forbedre batteripakkens temperaturstyring, så batteriet køles mere jævnt end tidligere. En homogen varmeafledning og temperaturfordeling sikrer, at celler slides lige hurtigt.
Dermed opnår Audi Q6 e-tron en høj ladeeffekt på op til 270 kW og en kort ladetid fra 10 til 80 procent på 21 minutter. På bare 10 minutter kan Q6 e-tron få nok strøm til op til 250 km kørsel ifølge WLTP. Det går med andre ord pænt stærkt. Og som man kender fra andre Audi-elbiler, er ladekurven flot. Når man har passeret 60 procent batteriniveau, er effekten fortsat på 150 kW. Ved 80 procent er den nede på 100 kW.
Finder man vej til en lynlader, der kun understøtter 400 volt, er det intet problem. Her bruger Audi Q6 e-tron såkaldt ”bank charging” og deler batteripakken op i to halvdele, som hver oplades med 135 kW og 400 volt parallelt. Det er første gang, at teknologien er mulig i en Audi.
Masser af power
Audi Q6 e-tron er udstyret med to effektive elmotorer, der yder i alt 285 kW (388 hk) i Q6 e-tron quattro og hele 380 kW (517 hk) og 820 Nm i SQQ6 e-tron. Foran sidder en asynkron motor på forakslen, mens der sidder en permanent magnet synkronmotor på bagakslen.
0-100 km/t er klaret på 5,9 sekunder i Q6 e-tron quattro, mens du skal bruge bare 4,3 sekunder i SQ6 e-tron. Det må siges at være hurtigt.
Se også: Priser, privatleasing og bedømmelser på elbiler
Opgraderet infotainmentsystem og AR head up-display
I Q6 e-tron introducerer Audi også også en ny elektronikplatform kaldet E3 (End-to-End-Electronics-Architecture), som er bygget op omkring fem højtydende computere, som håndterer hver deres domæne af forskellige bilfunktioner – herunder funktioner og sikkerhedsmekanismer relateret til kørslen og infotainmentsystemet.
Den nye elektronikplatform driver blandt andet et nyt fuldt opkoblet digitalt interiør, som består af dels MMI-infotainementsystemet og dels en LED-bjælke hele vejen langs forrudekanten. Her finder man 84 interaktive LED-elementer, der lyser op på forskellige måder ved forskellige situationer – f.eks. ved opladning og indstigning i bilen.
Et af de bedste infotainmentsystemer på markedet
De indvendige nyheder i kabinen er et helt kapitel for sig, og derfor kan du også læse mere meget om de store forbedringer i infotainmentsystemet her. Audi har nemlig udstyret Q6 e-tron med et helt nyt infotainmentsystem baseret på Android Automotive, som er blevet virkelig vellykket.
Digital Cockpit, som Audi kalder instrumentbrættet, består af en stor panoramaskærm med en 14,5 tommer flot OLED-infotainmentskærm og en 11,9 tommer førerskærm. Dertil er der mulighed for at tilkøbe en skærm til passageren.
Det nye infotainmentsystem er hurtigt, brugervenligt og har naturligvis også trådløs Android Auto og Apple CarPlay. Du kan derudover downloade tredjepartsapps fra Volkswagen-gruppens egen appbutik. Læs mere om, hvorfor Audis nye infotainmentsystem er et af de bedste på markedet.
Læs også: Her er Audis nye infotainmentsystem – et af de bedste på markedet
Augmented reality headup display
I Audi Q6 e-tron debuterer Audi også næste generations augmented reality head up-display. Teknologien projicerer det, der svarer til et 88 tommer billede (13 x 9 meter) i førerens synsfelt. Og så er det tilmed med en kraftig lysstyrke på 13.500 nits.
Som navnet antyder, interagerer head up-skærmen med det, det ser ud af forruden. I op til 200 meters afstand viser skærmen oplysninger som hastighed, hastighedsgrænser, assistance- og navigationssymboler, som svæver på vejbanen og interagerer direkte med elementer i virkeligheden.
Se også: Test, anmeldelser og bedømmelser af elbiler
Sportslige køreegenskaber
Audi gør, ikke overraskende, en dyd ud af at påpege den sportslige performance i Q6 e-tron takket være den nye PPE-platform. Q6 e-tron har nyudviklede undervognskomponenter, herunder en delvist nykonstrueret foraksel, der forbedrer køredynamikken ved at placere føringsarme foran bærearme for første gang i en Audi. Dette optimerer ikke kun højvoltsbatteriets placering. Med styretøjet monteret på en hjælperamme og opdateret akselkinematik tilbyder Q6 e-tron også forbedret styring og agilitet.
Vi tog Audi Q6 e-tron rundt på en lukket kørebane og fik lov til at presse bilen. Vi kan konstatere, at at Audi Q6 e-tron ganske rigtigt kører godt, som man kan forvente af en premium-Audi. Den ligger godt og solidt på vejen, og med en acceleration fra 0-100 km/t på ned til 4,3 sekunder i performanceudgaven SQ6 e-tron er der mere end rigeligt fart i den ellers rummelige SUV.
Nu med ægte one pedal drive
Kendere af Audis elbiler vil vide, at de ikke tilbyder ægte one pedal drive, men det er tæt på. Man er altid nødt til lige at flytte foden til bremsen for at bringe bilen til et fuldt stop. Men det er slut i Audis elbiler med den nye PPE-platform og dermed også Q6 e-tron.
Audi introducerer nemlig ægte one pedal drive, så du ikke behøver at tage bremsen i brug for at stoppe helt op. Audi har også forbedret den regenerative bremseevne, så der nu genlades op til 220 kW til batteriet.
Selv ved et 100 procent opladet batteri, hvor der ikke kan regernereres strøm, virker one pedal drive, fordi følelsen i pedalen er uændret. Her anvendes blot mekanisk bremsning, men det føles fuldstændig som regenerativ bremsning. Smart.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Højteknologiske OLED-baglygter
Bag på finder man en verdensnyhed i form af anden generations OLED-teknologi i baglygterne. Lygterne er ganske vist ekstraudstyr og ikke billige, og det forstår man måske, når man opdager, at de består af seks OLED-paneler med i alt 360 segmenter. En algoritme gør, at segmenterne skaber et unikt billede for hvert 10. sekund. Det skaber et unikt lysdesign, som man ikke finder andre steder.
OLED-baglygterne kan også kommunikere direkte med omgivelserne via Car-to-X-teknologi. For eksempel kan de vise en advarselstrekant, hvis bilen over nettet advares om en ulykke et par kilometer forude. Det kan – måske – hjælpe medtrafikanter til at øge opmærksomheden. Eller også er det bare lidt af en gimmick. Ingen tvivl om, at Audi i hvert fald er fanatiske omkring sit lygtedesign.
De unikke OLED-baglygter er i stand til at vise otte forskellige digitale lyssignaturer – og det gælder også for det nydesignede dagskørelys i Matrix LED-forlygterne.
Om det er pengene værd, vil en nærmere test afgøre, men blæret er det i hvert fald.
Se også: Hvilke kommende elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
Pris på Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron kan bestilles og konfigureres på Audis hjemmeside og hos Audis forhandlere fra den 27. marts. Audi Q6 e-tron quattro og Audi SQ6 e-tron lanceres i Danmark i løbet af sommeren.
Audi Q6 e-tron koster fra 659.990 kroner. Senere på året vil Audi introducere to nye baghjulstrukne versioner, som får en lavere pris. Dermed bliver premium-SUV’en også tilgængelig for flere.
”Vi har virkelig set frem til at præsentere den nye Audi Q6 e-tron for danskerne. Det er en fantastisk bil, der er fuld af innovative løsninger, hvor der ikke er gået på kompromis med hverken teknologi eller design. Vi har meget store forventninger til Q6 e-tron på det danske marked, og vi har sammensat en pakke, hvor bilen er godt udstyret og har en attraktiv pris for en bil i denne klasse,” siger Rikke Hamilton, der er direktør for Audi Danmark.
Masser af standardudstyr i Audi Q6 e-tron
I Danmark bliver Audi Q6 e-tron levereret med en større mængde af standardudstyr, end det er tilfældet i Tyskland.
Q6 e-tron quattro får nemlig Techpakken som standardudstyr. Det betyder, at man får følgende med som standardudstyr:
- MMI experience plus (inkl. navigation)
- Assistentsystemer som bl.a. adaptiv fartpilot, vejskiltegenkendelse, vognbaneskift- og udstigningsadvarsel, vejkrydsassistent, parkeringsassistent plus etc.
- Omgivelseskameraer
- 3-zoners komfortklimaanlæg
- Sædevarme for og bag
- Ratvarme
- Interiørelementer i kunstlæder
- Komfortnøgle
- Digital nøgle (understøtter både iOS og Android)
- Sidespejle med elektrisk indstilling, varme, indklapning samt projiceringslys
- LED-forlygter plus
- LED-baglygter pro med dynamisk blinklys
- El-bagklap
- El-ladeklapper
- 2 AC-ladetilslutninger
- Varmepumpe
Se også: De billigste elbiler i Danmark