Disse elbiler har de bedste infotainmentsystemer

Elbiler er som tablets på fire hjul, men kun nogle få bilmærker formår at levere en rigtig god software. Se elbilerne med de bedste infotainmentsystemer.

Disse elbiler har de bedste infotainmentsystemer

Elbiler er i dag ikke bare transportmidler, men avancerede tablets på fire hjul. Desværre lever langt fra alle elbiler op til standarden for en intuitiv, gnidningsfri og flydende brugeroplevelse, som vi for eksempel kender fra en iPad.

Heri kaster vi lys på de elbiler, der har de bedste infotainmentsystemer.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Hvad er et godt infotainmentsystem i en elbil?

Hvad vil et godt infotainmentsystem overhovedet sige? Et velfungerende infotainmentsystem i en elbil skal have en responsiv skærm af høj kvalitet med fremragende farvegengivelse og høj lysstyrke og opløsning, så skærmens indhold forbliver tydeligt selv på solrige dage.

Det skal også være nemt at nå alle dele af skærmen fra førersædet, uden at skulle strække sig efter den.

Et velfungerende infotainmentsystem reagerer hurtigt på berøring, scrolling og panorering i navigationsappen og i dets menuer.

Softwaren skal naturligvis være brugervenlig, intuitiv og let at håndtere, og en dansk brugerflade er uundværlig. Bilproducenten bør også udsende regelmæssige softwareopdateringer for at rette fejl og tilføje nye funktioner til infotainmentsystemet over tid.

Understøttelse af Android Auto og Apple CarPlay er også meget vigtigt, da det gør det nemt at spejle telefonens indhold og apps på bilens infotainmentskærm.

Har bilen Android Automotive med Google Built-in er det dog mindre vigtigt, at der også er integration af Android Auto og Apple CarPlay. Man kan let synkronisere apps og andre data fra Android-telefonen med en elbil med Android Automotive med Googles tjenester indbygget.

Se også: Guide til billig opladning af elbil

Disse elbiler har det bedste infotainmentsystem

Bilbranchen har stadig meget at lære af smartphoneproducenter som Google og Apple, når det kommer til brugervenlig software, men en stor forbedring er der sket på ganske kort tid.

Der er plads til forbedring derude, men man finder heldigvis nogle ganske velfungerende infotainmentsystemer hos en række bilproducenter, men der er også enorm forskel på kvaliteten. Det er derfor vigtigt at man som forbruger ved, hvilke bilmærker der formår at levere en god softwareoplevelse –  det højner den samlede oplevelse i elbilen.

Vælger du en elbil fra et af de følgende bilmærker, kan du være sikker på at få et af de bedste infotainmentsystemer på markedet lige nu.

Obs: På mobilen kan du scrolle for at se flere bilmærker.

Zeekr

Zeekrs infotainmentsystem.

Blandt elbilerne med bedste infotainmentsystem finder man Zeekr, der er et forholdvist nyt bilmærke i Danmark. Zeekr brillere med en stor og flot infotainmentskærm på 16 tommer, der drives af en lynhurtig Snapdragon-chip.

Softwaren er baseret på Android Automotive, men uden Googles tjenester og appbutik. Softwaren er flot, meget hurtig og har alle de vigtige funktioner. Den er samtidig meget brugervenlig, får løbende OTA-opdateringer, men appudvalget kunne være bedre.

Heldigvis har den både trådløst Apple CarPlay og Android Auto, hvor man let kan få de apps, som infotainmentsystemet mangler.

Det er også værd at fremhæve, at Zeekr ikke har glemt de fysiske knapper, hvor man finder et mindre udvalg under skærmen og i midterkonsollen.

  • Skærmkvalitet: 5/5
  • Brugervenlighed: 5/5
  • Hastighed: 5/5
  • Opdateringer: 4/5
  • Adgang til apps: Ja, men begrænset udvalg.
  • Android Auto og Apple CarPlay: Ja

Se også: Alle elbiler fra Zeekr i Danmark

Renault

Android Automotive i Renault Megane E-Tech Electric. Foto: Mobilsiden.dk

Et af de bedste infotainmentsystemer på markedet finder man i elbiler fra Renault, hvor man dog skal være opmærksom på, at de billigste varianter ofte kommer uden Googles tjenester og med mindre skærme. Vores råd er, at man sikrer sig at få dette med.

Her får man et infotainmentsystem, som lever op til de krav vi stiller. Her får man en flot skærm på 12 tommer. Softwaren Android Automotive med Googles tjenester og understøtter dertil Apple CarPlay og der understøttes selvfølgelig OTA-opdateringer.

  • Skærmkvalitet: 3/5
  • Brugervenlighed: 4/5
  • Hastighed: 4/5
  • Opdateringer: 2/5
  • Adgang til apps: Ja, stort udvalg.
  • Android Auto og Apple CarPlay: Ja

Se også: Elbiler fra Renault i Danmark

Xpeng

Xpeng G6

Blandt de bedste infotainmentsystemer finder man også Xpengs, som sidder i modellerne Xpeng G6 og Xpeng G9. Som noget nyt har Xpeng tilføjet understøttelse af Android Auto og Apple CarPlay. Infotainmentskærmene er på 15 tommer.

Infotainmentsystemet er bygget af Xpeng selv og bliver hele tiden forbedret med softwareopdateringer. Xpeng har det med at reagere overraskende hurtigt på ejernes tilbagemeldinger, så systemet og bilerne kan blive endnu bedre.

  • Skærmkvalitet: 4/5
  • Brugervenlighed: 4/5
  • Hastighed: 5/5
  • Opdateringer: 4/5
  • Adgang til apps: Ja, en mindre udvalg.
  • Android Auto og Apple CarPlay: Ja

Se også: Elbiler fra Xpeng i Danmark

Volkswagen

Volkswagen Group har fået høvl for første generation af infotainmentsystemer, der sad i deres elbiler – og det er velfortjent. Men i dag skal man altså ikke kimse ad infotainmentsystemerne i nyere elbiler fra Volkswagen, Skoda og Cupra, der har fået en ordentlig overhaling.

Softwaren i bilerne fra Volkswagen Group er baseret på Android Automotive, men uden Googles tjenester. De tre bilproducenter bygger hver deres brugerflade, men de minder generelt meget om hinanden – og de fungerer godt, er hurtige og brugervenlige.

Dertil er integrationen af Android Auto og Apple CarPlay rigtig god. Der understøttes også OTA-opdateringer. I Volkswagen sidder en 12,9 eller 15 tommer skærm, i Cupra en 15 tommer og i Skoda en 13 tommer skærm.

  • Skærmkvalitet: 3,5/5
  • Brugervenlighed: 4/5
  • Hastighed: 4/5
  • Opdateringer: 1/5
  • Adgang til apps: Ja, men begrænset udvalg.
  • Android Auto og Apple CarPlay: Ja

Se også: Alle elbiler fra Volkswagen i Danmark

Audi

Audis nyeste infotainmentsystem.

Det nye infotainmentsystem fra Audi er også blandt de bedste på markedet. Det nye system er baseret på Android Automotive, der er uden Googles tjenester, man kommer med en appbutik med et mindre udvalg af apps.

Den nye infotainmentskærm er buet mod føreren og har en størrelse på 14,5 tommer. Der er indbygget understøttelse af Android Auto og Apple CarPlay samt OTA-opdateringer. Indtil videre er det kun at finde i Audi Q6 e-tron og Audi A6 e-tron.

  • Skærmkvalitet: 4/5
  • Brugervenlighed: 4/5
  • Hastighed: 4/5
  • Opdateringer: 2/5
  • Adgang til apps: Ja, men et begrænset udvalg.
  • Android Auto og Apple CarPlay: Ja

Se også: Alle elbiler fra Audi i Danmark

Volvo

Volvo EX90. Foto: Mobilsiden.dk

Volvos nye infotainmentsystem, der er bygget på Android Automotive med Googles apps og tjenester, er også et af de bedste på markedet lige nu.

Det er hurtigt, brugervenlig, har mange gode funktioner og opdateres løbende.

Indtil videre finder man de nye infotainmentsystemer i elbilerne Volvo EX30, Volvo EX90, Volvo ES90 og den kommende Volvo EX60. Volvo forventes at opdateres alle deres elbilmodeller med det nye infotainmentsystem, men biler på vejene med den gamle software får ikke den nye.

  • Skærmkvalitet: 4/5
  • Brugervenlighed: 4,5/5
  • Hastighed: 4/5
  • Opdateringer: 3/5
  • Adgang til apps: Ja, et stort udvalg.
  • Android Auto og Apple CarPlay: Ja

Se også: Alle elbiler fra Volvo i Danmark

Polestar

Polestar 4

I stil med Volvo finder man Polestar, som også bruger Android Automotive med Google Built-In.

Polestar bruger en stor og flot skærm, og har en minimalistisk tilgang til software. Brugerfladen har store knapper med stor kontrast, den er hurtig og der er mange gode brugbare funktioner.

Man finder den nye software fra Polestar i Polestar 3 og Polestar 4. Det skal dog siges, at Polestar 2 i dag også byder på en hæderlig softwareoplevelse.

  • Skærmkvalitet: 4,5/5
  • Brugervenlighed: 4,5/5
  • Hastighed: 4/5
  • Opdateringer: 3/5
  • Adgang til apps: Ja, et stort udvalg.
  • Android Auto og Apple CarPlay: Ja

Se også: Alle elbiler fra Polestar i Danmark

Tesla

Tesla Model Y
Den store 15 tommer skærm i Tesla Model Y.

Vi skal selvfølgelig ikke glemme Tesla, som kickstartede hele dette fokus på infotainmentsystemer i biler, som bilbranchen nu har fået.

Infotainmentsystemet i Teslas elbiler sætter stadig barren for hvordan, et infotainmentsystem i en bil bør være. Teslas skærme er de bedste, og softwaren er det hurtigste, mest brugervenlige og får klart flest opdateringer.

Desværre har Tesla valgt ikke at understøtte Android Auto og Apple CarPlay, hvilket betyder, at du kun har adgang til de apps, der er indbygget i Teslas infotainmentsystem og ikke alle de ekstra apps og den tætte integration med sin mobils økosystem, som er tilgængelig via Android Auto og Apple CarPlay. Det tyder dog på, at Tesla er på vej med Apple CarPlay, men har ikke meldt et tidspunkt ud endnu.

  • Skærmkvalitet: 5/5
  • Brugervenlighed: 5/5
  • Hastighed: 5/5
  • Opdateringer: 5/5
  • Adgang til apps: Ja, men det er stadig begrænset.
  • Android Auto og Apple CarPlay: Nej

Se også: Alle elbiler fra Tesla i Danmark

Andre elbiler med gode infotainmentsystemer?

Vi stiller høje krav til elbilerne med de bedste infotainmentsystemer. Ovenstående er de bedste på markedet lige nu, men det betyder ikke, at der ikke er plads til forbedring. Det er kun ganske få elbiler, som leverer en oplevelse, der kan matche en iPad på softwareoplevelsen.

Det betyder også, at der er elbiler fra andre mærker, som også byder på udmærkede infotainmentsystemer, men ikke leverer en helt så god oplevelse som ovenstående.

Blandt de gode alternativer er der for eksempel BYD (specifikt i BYD Sealion 7), det nye fra BMW, det nye fra Mercedes-Benz samt Nissan og Kia, hvis nye infotainmentsystemer nu bygger på Android Automotive.

Vi kommer til at se softwaren i biler forbedre sig meget de kommende år. Men indtil da anbefaler vi, at du vælger en af ovenstående mærker, hvis software betyder meget for dig.

Læs også: Hvor hurtigt oplader elbiler i virkeligheden?