Se hvor Škodas elbiler bliver til
Alle biler begynder som et koncept eller en idé skabt af designere og ingeniører. Men på et tidspunkt begynder ideer og digitale data at tage fysisk form som modeller. Se her, hvordan elbiler fra Skoda går fra tegnebræt til produktionsklar.
Se også: Alle elbiler fra Skoda i Danmark
Sådan blev den nye Skoda Enyaq til
Det specialiserede modelværksted i Skoda’s tekniske udvikling er et af de mest velbevogtede områder. Det er her, fremtidens biler tager deres første fysiske form, længe før de bliver præsenteret for offentligheden. Nu giver Skoda mulighed for, at vi kan kigge med.
Mere specifikt får vi lov til at kigge om bag kulisserne i udviklingen af den nye Skoda Enyaq, der går fra at være en tegning til en færdig bil. Samme sted blev den nye Elroq udviklet samt mange andre biler fra Skoda.
De mest kendte modeller for offentligheden er nok lermodellerne, som fremstilles i designafdelingen. Modelværkstedet i Skoda Autos tekniske udvikling er også involveret i udarbejdelsen af dem.
Her konstrueres grundmodellen, som designerne påfører leret og “skulpterer” de ønskede former på den fremtidige bil. Hver model starter med en blanding af stålprofiler og -rør, krydsfiner og polyuretanplader, som definerer de grundlæggende proportioner.
Ud over fundamenterne til lermodeller skabes der også såkaldte hårde modeller her. Disse modeller er lavet af relativt solidt materiale og forventes ikke at undergå væsentlige formændringer under produktionen og færdiggørelsen af modellen. En af de første modeller, der skabes under biludviklingsprocessen, er den ergonomiske interiørmodel, hvor udviklerne tester tilgængeligheden af betjeningselementer og det samlede interiør.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Skoda Enyaq
En anden opgave, som værkstedet skal mestre, er at skabe interiørmodeller for at vurdere farver og materialer.
Modelværkstedet har endda sit eget malerværksted. Højdepunktet i designarbejdet er specialmodeller til den endelige designvurdering. Disse modeller kan endda være bevægelige, er fuldt malede, og deres forlygter og andre komponenter lyser præcis, som de skal i den endelige bil.
Men modelværkstedet stopper ikke der. Det har sin egen metalbearbejdning, som er i stand til at bearbejde selv motorblokke. Her fremstilles individuelle metaldele til hele modeller samt prototypedele til test af prototyper i den virkelige verden.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Alternativer til Skoda Enyaq
Den nye Skoda Enyaq er en SUV i mellemklassen, der får bedømmelsen 83/100 (virkelig god) i test. Den koster fra 299.995 kr.
Der findes mange andre SUV’er i stil med Enyaq, som er gode familiebiler – blandt andet:
- Hyundai Ioniq 5 til 289.995 kr., som får bedømmelsen 85/100 (fremragende)
- Volkswagen ID.4 til 299.995 kr., som får bedømmelsen 80/100 (virkelig god)
- Renault Scenic E-Tech Electric til 269.990 kr., som får bedømmelsen 83/100 (virkelig god)
I tvivl om, hvad forskellen på Skoda Elroq og Enyaq er? Se stor sammenligning af Skoda Elroq og Enyaq.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Priser på de billigste elbiler
Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027