Flere kinesiske bilmærker vil bygge elbiler i Europa

Flere og flere kinesiske elbilproducenter vil producere elbiler til det europæiske marked i Europa. Her er et overblik.

Flere kinesiske bilmærker vil bygge elbiler i Europa

Hver fjerde nye solgte elbil i Europa i år vil være kinesisk, viser en analyse fra European Federation for Transport and Environment. Flere kinesiske bilproducenter satser stort på det europæiske bilmarked, men vil samtidig gerne undgå en kommende højere toldsats. Derfor vil de nu bygge fabrikker i Europa.

Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler

Kinesiske producenter har det lettere i Europa

Kinesiske bilproducenter ønsker at etablere produktions- og samlefabrikker i Europa, da de sigter mod at øge salget af billigere elbiler i regionen for at konkurrere med deres europæiske konkurrenter midt i en aftagende efterspørgsel derhjemme.

Konkurrencen på det kinesiske marked er ekstrem og priserne på elbilerne er presset så langt ned, at flere producenter taber penge på hver eneste solgte elbil. I Europa ser det anderledes ud.

I Europa har de kinesiske producenter en store fordele. De kan tjene flere penge på deres elbiler, de har lavere priser end konkurrenterne og de har et langt store udvalg af modeller.

Se også: De allerbilligste elbiler i Danmark

Men ude i horisonten en højere toldsats, der vil gøre import at kinesiske producerede elbiler meget dyrere. I USA indføres senere i år en toldsats på 100 procent, op fra 25 procent.

I EU har man indledt en undersøgelse af importen af elbiler fra Kina, som er verdens største bilmarked. Knap halvdelen af de imponerede elbiler fra Kina er fra europæiske og amerikanske producenter.

For at undgå den højere toldsats kan kinesiske producenter producere deres elbiler i Europa – og det vil flere af dem gøre.

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

Disse kinesiske bilmærker bygger fabrikker i Europa

Chery

Chery Auto, Kinas største bilproducent målt på eksportmængde, har indgået et joint venture med spanske EV Motors om at åbne deres første europæiske produktionsanlæg i Catalonien.

Produktionen skal starte senere i år, og Chery skal producere sine Omoda-køretøjer på fabrikken.

Bilproducenten overvejer også at bygge en bilfabrik i Storbritannien i dette årti, skriver Financial Times.

BYD

En af verdens største elbilproducenter BYD annoncerede i slutningen af 2023, at de vil bygge deres første europæiske produktionsbase for elbiler i Ungarn. Fabrikken vil producere elbiler og plug-in-hybrider til det europæiske marked og vil være klar til at gå i drift om tre år.

BYD vil også overveje at bygge endnu en samlefabrik i Europa i 2025.

Se også: De bedste elbiler i Danmark lige nu

Leapmotor

Kinas Leapmotor indgik partnerskab med Stellantis sidste år. De vil begynde at producere små elbiler på Stellantis’ Tychy-fabrik i Polen efter at have fået grønt lys fra den kinesiske regering til et joint venture.
Stellantis forventer den første levering af biler bygget med Leapmotor inden årets udgang.

SAIC

SAIC, Kinas næststørste bileksportør med sine MG-biler, er på udkig efter et sted i Europa, hvor de kan etablere et produktionsanlæg til elbiler.

SAIC har allerede et europæisk reservedelscenter for sin MG Motors-enhed i Amsterdam og planlægger at åbne et andet anlæg i Frankrig for at imødekomme landets voksende efterspørgsel efter sine køretøjer.

Se også: Disse hvilke elbiler er Bedst i Test

Xpeng

Den kinesiske elbilproducent Xpeng undersøger mulighederne for produktion i Europa. Xpeng fortæller, at udsigterne til højere toldsats og lovændringer kan få dem til at investere i fabrikker eller leverandører i Europa. Men der er ikke noget konkret endnu.

Geely

Planen hos Geely er at bygge den største bilfabrik i Polen nogensinde. Geely har mærker som Volvo, Polestar, Lotus og flere.

Planen, som blev godkendt af Polens tidligere regering, blev sat på hold af den nye regering. En afgørelse skal komme inden sommer.

Se også: Nye elbiler i Danmark i 2024, 2025 og 2026

Mere bæredygtige elbiler

Hvad får europæiske bilejere ud af, at en kinesisk elbil er bygget i Kina? Der er i hvert fald en større chance for, at den er bygget under ordentlige arbejdsforhold. Derudover skal bilerne ikke fragtes fra Kina til Europa, hvilket gør dem mere bæredygtige.

Vi anbefaler:
Ladeløsning med Zaptec ladeboks
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den