Jaguar og Land Rover vil bruge NVIDIA-hardware til autonom kørsel

Elbiler fra Jaguar og Land Rover vil fra 2025 være udstyret med NVIDIAs avancerede DRIVE Hyperion 8-platform til autonom kørsel og førerassistentsystemer.

Jaguar og Land Rover vil bruge NVIDIA-hardware til autonom kørsel

Jaguar og Land Rover, der begge er ejet af indiske Tata Motors, vil fra 2025 have NVIDIAs avancerede DRIVE Hyperion 8-platform i deres elektriske biler. NVIDIAs teknologi skal stå for bilernes førerassistentsystemer og autonomi.

Jaguar er en af de bilproducenter der først vil blive 100 procent elektrisk. Her er planen nemlig, alle nye biler skal være helt elektriske fra 2025. Hos Land Rover er skiftet til elektrisk ikke helt så hurtigt, men her regner man med at kunne tilbyde seks elbiler i 2025. Den første elektriske Land Rover forventes om to år. Det ser nu ud til, at alle disse biler fra 2025 vil blive drevet af NVIDIA-computere.

Se også: Nyt fra de elektriske bilmærker

Stærkere end Teslas FSD-computer

DRIVE Hyperion-platformen bruger NVIDIAs DRIVE Orin-processor, der kan klare langt over 200 billioner operationer per sekund, hvilket ifølge dem selv er betydeligt bedre end Teslas FSD-computer.

NVIDIA siger, at deres Hyperion-platform er “softwaredefineret”, hvilket betyder, at systemet løbende kan opgraderes. Systemet er i stand til at foretage opdateringer over-the-air. Det hjælper både bilproducenter og bilkøbere, da det kan lettet tilbagekaldelser og rettelser samt forbedre bilernes rækkevidde, ydeevne, infotainmentsystem og mere.

Det må formodes, at dette også vil omfatte opdateringer til bilernes selvkørende evne. NVIDIA siger, at deres Orin-chip er i stand til autonom kørsel på niveau 5, men softwaren til en virkelig førerløs bil vil sandsynligvis ikke være klar inden 2025. Hvorvidt Jaguar vil opkræve penge for denne slags opdateringer, vides ikke på nuværende tidspunkt.

Læs også: Mercedes EQS er første godkendte selvkørende niveau 3-bil i Europa

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Stiller datacenter og eksperthjælp til rådighed

Partnerskabet er dog ikke kun begrænset til hardware, da Jaguar vil bruge NVIDIA AI og ingeniører i hele udviklingsprocessen for nye elektriske køretøjer. NVIDIA vil stille deres datacenter til rådighed til brug for træning af neurale net til autonome køresystemer og til udviklingssamarbejde og simuleringer via deres Omniverse-platform.

NVIDIA har indgået en hel del partnerskaber for at dele deres hardware og software med bilproducenter, hvilket positionerer dem som en af de store spillere inden for AI og autonom kørsel.

Se også: Apple runder vigtig milepæl inden for selvkørende teknologi

Flere nyheder om emnet

Næste kronologiske historie om emnet finder du her. Daniel Søgaard Hald kunne ikke lade være. 16/2/2022 kom den efterfølgende historie med nyheden Sony LinkBuds: Hør musik og dine omgivelser samtidig – Læs fortsættelsen her. De seneste nyhedsartikler om temaet “chatgpt” finder du her..