Lasteevne i elbiler: Kan køre med lige så meget læs som benzin- og dieselbiler
Mange tror fejlagtigt, at elbiler ikke kan køre med meget læs på grund af bilernes i forvejen tunge batteri. Men har producenterne sikret en tilstrækkelig lasteevne i elbiler ved at forstærke konstruktionen og undervognen.
Trods elbilers højere gennemsnitlige kampvægt end tilsvarende benzin- og dieselbiler er de køretekniske egenskaber dermed bibeholdt. Men er lasteevnen, eller nyttelasten som den også kaldes, på niveau med den i benzin- og dieselbiler? Det har vi undersøgt.
Se også: Sammenlig elbiler på pris og kvalitet
Lasteevne i top 20 elbiler og benzin- og dieselbiler
For at finde ud af, hvordan elbilers lasteevne er i forhold til benzin- og dieselbiler, har vi kigget nærmere på den såkaldte køreklar vægt og den tilladte totalvægt i de 20 mest populære elbiler i 2023 og de 20 mest populære benzin- og dieselbiler i 2023.
Top 20 elbiler | Nyttelast | Top 20 benzin- og dieselbiler | Nyttelast | |
1. Tesla Model Y | 539 kg | 1. Peugeot 208 | 501 kg | |
2. Tesla Model 3 | 389 kg | 2. Citroën C3 | 509 kg | |
3. Skoda Enyaq iV | 610 kg | 3. Opel Corsa | 570 kg | |
4. Volkswagen ID.4 | 612 kg | 4. Volkswagen T-Roc | 598 kg | |
5. Audi Q4 e-tron | 590 kg | 5. Toyota Aygo X | 470 kg | |
6. Polestar 2 | 450 kg | 6. Hyundai I10 | 386 kg | |
7. Volvo XC40 Recharge | 520 kg | 7. Audi Q2 | 565 kg | |
8. Renault Megane E-Tech Electric | 504 kg | 8. Volkswagen Polo | 825 kg | |
9. BMW i4 | 555 kg | 9. Cupra Formentor | 597 kg | |
10. Cupra Born | 511 kg | 10. Hyundai i20 | 537 kg | |
11. Volkswagen ID.5 | 587 kg | 11. Kia Ceed | 507 kg | |
12. Ford Mustang Mach-E | 586 kg | 12. Skoda Kamiq | 557 kg | |
13. Volkswagen ID.3 | 530 kg | 13. Peugeot 2008 | 457 kg | |
14. Kia EV6 | 540 kg | 14. Volkswagen T-Cross | 506 kg | |
15. BMW iX1 | 570 kg | 15. Kia Picanto | 526 kg | |
16. BMW iX3 | 545 kg | 16. Volkswagen Taigo | 573 kg | |
17. Toyota bZ4X | 570 kg | 17. Audi Q3 | 550 kg | |
18. Nissan Ariya | 495 kg | 18. Skoda Fabia | 468 kg | |
19. Hyundai Ioniq 5 | 540 kg | 19. Renault Clio | 975 kg | |
20. Volkswagen ID. Buzz | 616 kg | 20. Seat Ibiza | 576 kg | |
Gennemsnit | 543 kg | Gennemsnit | 563 kg |
Læs også: Overlæs i elbil? Se sammenligning af elbilers lasteevne
Elbiler kan køre med lige så meget læs som benzin- og dieselbiler
De 20 mest populære elbiler har en gennemsnitlig tilladt totalvægt på 2.478 kg og en køreklar vægt på 2.010 kg. Det giver en nyttelast på 543 kg. Er man to voksne på 75 kg og to børn/unge på 50 kg ombord i bilerne, er der plads til i gennemsnit 218 kg yderligere bagage.
Når det kommer til benzin- og dieselbiler, er den gennemsnitlige tilladte totalvægt 1.672 kg, mens den køreklar vægt er 1.184 kg. Det giver en gennemsnitlig nyttelast på 563 kg – altså kun 3,7 procent eller 20 kg mere end de mest populære elbiler. Det efterlader 238 kg ekstra bagage, hvis bilen er fyldt med to voksne og to børn/unge.
Der er altså nærmest ingen forskel på lasteevnen i de mest populære benzin-, diesel- og elbiler. Da mange af de mest solgte elbiler er crossovere og SUV’er, mens top 20-feltet af benzin- og dieselbiler udgøres af mindre bybiler, kan man dog have en forventning om, at elbilerne bør ligge højere.
Summa summarum er dog, at overlæs i de mest populære elbiler ikke er et større problem end i de mest populære benzin- og dieselbiler.
Vær særligt opmærksom på Tesla Model 3
Undtagelsen er dog Tesla Model 3. Med en tilladt totalvægt på 2.149 kg og en køreklar vægt på 1.835 kg har den en nyttelast på beskedne 389 kg.
Det efterlader kun 139 kg til øvrig bagage, hvis to voksne på 75 kg og to børn/unge på 50 kg sætter sig ind i bilen. Det er ikke imponerende. Alligevel vil de færreste opleve det som et problem i dagligdagen.
Vil du læse mere om lasteevnen i elbiler? Se lasteevnen i de fleste elbiler på det danske marked i denne oversigt.
Læs også: Test og anmeldelser af elbiler