Mercedes-Benz er først med avanceret selvkørende teknologi

Mercedes-Benz har som det første internationale bilmærke fået grønt lys til at køre med selvkørende biler i Beijing, der understøtter niveau 4 ud af 5 inden for autonome køretøjer.

Mercedes-Benz er først med avanceret selvkørende teknologi

Selvkørende biler er kommet for at blive – og der vil komme flere og flere af dem med stigende grader af autonomi. Langsomt, men sikkert, forbedrer bilproducenterne bilernes evne til at overtage en stadig større del af kørslen.

Se også: Test og anmeldelser af selvkørende egenskaber i elbiler

Første internationale bilmærke med niveau 4

Nu har Mercedes-Benz fået grønt lys til at teste en ny generation af selvkørende biler på vejene i Kinas hovedstad Beijing.

Det er første gang, at en global bilproducent har fået tilladelse til at teste selvkørende biler på niveau 4 eller det, der kaldes “høj automatisering”.

At det bliver lige netop Mercedes-Benz, er dog ikke så overraskende. Bilproducenten var også først med niveau 3 i Tyskland, hvor det på udvalgte strækninger blev muligt at køre håndfrit med op til 60 km/t. I Danmark kører der endnu kun biler med niveau 2.

Niveauer inden for autonom kørsel

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føreren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Kilde: SAE International

I praksis betyder det, at bilen er fuldt ud selvkørende til de fleste formål, og at føreren ikke længere er forpligtet til at gribe ind, men dog stadig kan gøre det. Niveau 4 er det næsthøjeste niveau inden for selvkørende teknologi. Ved niveau 5 bliver alle ombord i en bil til passagerer og behovet for en chauffør er derfor fuldstændig elimineret.

Se også: Se alle elbiler fra Mercedes-Benz

Kan køre helt af sig selv

Mercedes-Benz oplyser, at bilerne skal kunne køre selv, uden at føreren behøver at gøre noget. Det gælder i travle bygader, ved parkering, i rundkørsler og på motorveje. Bilerne vil endda være i stand til at håndtere besøg ved betalingsanlæg helt automatisk.

Kun i ekstreme tilfælde vil bilen advare om, at den ikke længere kan køre selv. Da vil den automatisk holde ind i vejkanten og vente på hjælp fra føreren.

Mercedes-Benz understreger dog, at dette er ekstremt usandsynligt, og at de udfører testene i overensstemmelse med en strategi om at “minimere risiciene”.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Regler holder bilproducenterne tilbage

Hovedårsagen til, at selvkørende biler på niveau 4 ikke har kunnet testes indtil nu, har mere at gøre med regler end med selve teknologien. Kina er kendt for at være ekstra venlig, når det gælder muligheden for at tillade selvkørende biler på vejene – på godt og ondt.

I juni gjorde nye regler fra de lokale myndigheder i Beijing det muligt at søge om tilladelse til sådanne tests – hvilket Mercedes-Benz både gjorde og altså fik grønt lys til.

Mercedes-Benz har allerede flere modeller i mange dele af verden med selvkørende teknologi på niveau 3, og det samme har blandt andet Tesla, som satser alt på robotaxier. I skrivende stund arbejder sidstnævnte også på at få den samme tilladelse, hvilket Elon Musk ifølge South China Morning Post gjorde klart efter et besøg i Kina i april.

Tesla er dog mere afhængig af det generelle forhold mellem USA og Kina end europæiske producenter som Mercedes-Benz, hvilket den kinesiske avis nævner som en af grundene til, at de kinesiske tilladelser til Tesla er blevet forsinket.

Se også: Se ifs tilbud på elbilforsikring

Er selvkørende teknologi sikkert nok?

At myndighederne træder lidt på bremsen i forhold til at give grønt lys til førerløse biler er næppe så skidt. Vi har indtil videre set talrige eksempler på ulykker forårsaget af biler med førerassistentsystemer, og myndighederne skal blandt andet forholde sig til, hvem der sidder tilbage med ansvaret i tilfælde af ulykker.

Er det passageren, som sad i bilen, men som ikke styrede den, ejeren af bilen eller er det producenten bag bilens software? Er det andre parter i trafikken? Eller er det myndighederne for mangelfuld infrastruktur, hvis de selvkørende biler er afhængige af at kommunikere med lyssignaler, eller at vejene er ryddet for sne?

Der skal også tages stilling til, hvor sikre de førerløse biler skal være, for de kommer nok aldrig til at være 100 procent fejlfrie. Er det godt nok, hvis de er lige så sikre/usikre at køre i som menneskelige chauffører bag rattet, eller bør ambitionen med selvkørende biler være at nedbringe antallet af uheld og dødsulykker betragteligt?

Ja, spørgsmålene er mange, og området for selvkørende elbiler er derfor uhyre spændende at følge. Næste store ryk inden for området ventes at blive, når Tesla afslører sine planer med førerløse robotaxier.

Vi anbefaler:
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler du kan købe lige nu