Mobilsiden afslører: Dansk pris på den elektriske stationcar Nio ET5 Touring
Nu bliver udvalget af stationcars på ren el lidt større. Nio har lanceret deres bud på en elektrisk stationcar, der er baseret på sedanen ET5. Vi tager et kig på specifikationerne på Nio ET5 Touring og afslører de danske priser på den.
Er man på jagt efter en stationcar på ren el, kan man lige nu vælge mellem en MG5 Electric eller en Porsche Taycan Sport/Cross Turismo – to meget forskellige biler. Udvalget af elektriske stationcars er nærmest ikke til at få øje på.
Men det er heldigvis gået op for flere elbilproducenter, at der stadig er stor interesse for de familievenlig stationcars, der typisk byder på ekstra stort bagagerum. Volkswagen er på vej med deres ID.7 stationcar og Audi er på vej med en A6 Avant stationcar, og BMW er på vej med i5 Touring. Men før dem kommer Nio ET5 Touring.
Se også: De bedste elbiler til familien
Dansk Pris på Nio ET5 Touring med og uden batteri
Den danske afdeling af Nio har endnu ikke løftet sløret for den danske pris, men den blev afsløret ved et globalt online Nio-event, som mobilsiden fulgte med i. Vi kan derfor allerede nu afsløre de danske priser.
- Prisen på Nio ET5 Touring starter ved 424.000 kroner. Denne pris er uden et batteri, der dertil skal lejes. Dette kalder Nio for Battery as a Service (BaaS). 75 kWh vil koste 1.299 kroner per måned og 100 kWh vil koste 2.199 kroner.
- Prisen på Nio ET5 Touring med inkluderet batteri vil koste 517.000 kroner for 75 kWh og 637.000 kroner for 100 kWh.
De første Nio ET5 Touring forventes at kunne blive leveret i fjerde kvartal i år.
ET5 Touring er en praktisk og rummelig elbil til familien
Ifølge Nio er ET5 Touring designet med familier i tankerne. ET5 Touring låner de sportslige køreegenskaber fra sedan-varianten af ET5, men tilføjer alsidighed, plads og praktiske egenskaber.
Specifikationer på Nio ET5 Touring
Som sagt låner Nio ET5 Touring en hel del fra sedan-versionen af ET5. Nu er der tale om en familiebil, så lad os kaste os ud i de praktiske specifikationer først.
Slår man bagsæderne ned i Nio ET5 opnår man 1.247 liter med plads. Med bagsæderne oppe er der 450 liter, hvilket er mere end de 386 liter i sedanen. Sammenlignet med en populær elbil som Tesla Model 3 med 561 liter, tilbyder ET5 Touring dog en del mindre plads.
ET5 Touring får den samme drivlinje på 360 kW/483 hk og et drejningsmoment på 700 Nm med firehjulstræk, som ET5. Resultatet er en lynhurtig acceleration fra 0 til 100 km/t på 4 sekunder.
Ligesom andre Nio-elbiler kan batteriet skiftes på få minutter ved en batteriskiftestation. Man kan vælge mellem et 75 kWh batteri med en rækkevidde på op til 450 kilometer og et 100 kWh med op til 560 kilometer på en opladning. Senere vil der også blive tilbudt et enormt 150 kWh batteri.
Ligesom ET5 har ET5 Touring en lynladeeffekt på op til 140 kW for det lille batteri og 125 kW for det store batteri.
Se også: Find den rigtige elbilforsikring