NIO ET9 giver tyske luksusbiler kamp til stregen
Alle elbiler fra NIO gør sig bemærket ved at have super høj byggekvalitet og lækre materialer – både når det gælder eksteriør og interiør. Alligevel synes den kinesiske producent, at der er plads til at hæve barren yderligere.
Med lanceringen af den nye sedan ET9 vil NIO forsøge at vinde i luksussegmentet i hjemlandet, som lige nu domineres af Mercedes-Benz Maybach.
Se også: Se også: Billeder og specifikationer på NIO ET9
Kæmpe luksusflyder i velkendt design
Selv om rygter tidligere gik på, at ET9 vil minde meget om konceptbilen NIO Eve, må man sige, at NIO er gået lidt mere forsigtigt til værks og har anvendt en designstil, som læner sig op ad selskabets eksisterende portefølje af elbiler.
Og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. ET9 er en stor flyder med en længde på 5.324 mm, en bredde på 2.106 mm og en højde på 1.620 mm. Akselafstanden er på 3.250 mm. Til sammenligning med NIOs hidtil største sedan, ET7, er den nye ET9 22,6 cm længere, 11,9 mm bredere og 11,1 cm højere.
NIO ET9 er altså en stor og meget rummelig sedan, hvor selv de mest kræsne passagerer ikke vil mangle noget.
Se også: Priser og privatleasing på elbiler i Danmark
Sprængfyldt med nye teknologier
Nye teknologier mangler der bestemt heller ikke i ET9.
NIO bruger gerne den nyeste teknologi på markedet, og det ses bestemt også i luksussedanen ET9. Den kommer blandt andet med drive-by-wire, som er en teknologi, der erstatter den mekaniske forbindelse (ratstammen) mellem rat og styretøj.
Der anvendes i stedet elektroniske signaler mellem rat og styretøj, hvilket giver en jævn, præcis og sikker styring af bilen. Med drive-by-wire kan rattets følsomhed justeres alt efter bilens hastighed. Dermed behøver man kun at dreje rattet minimalt ved lav hastighed for at opnå maksimal drejeradius. Efterhånden som bilens hastighed øges, skal rattet drejes mere for at opnå maksimal drejeradius.
I tillæg til drive-by-wire inkluderer ET9 også baghjulsstyring. Teknologierne er ikke kun til for at forbedre køreegenskaberne og køreoplevelsen. De er også et skridt i vejen mod ægte selvkørende biler, oplyser NIO. Sidstnævnte teknologi er blevet til i samarbejde med tyske ZF Group.
Masser af motorkraft – og kæmpe batteri
NIO mangler hverken hestekræfter eller rækkevidde. På bagakslen gemmer der sig en permanent magnet-motor med en effekt på 340 kW, og foran sidder en elmotor med en effekt på 180 kW. Det giver en samlet effekt på 520 kW – en anelse mere end NIOs hidtidige elbiler.
Der er dog formentlig tale om en tung elbil, for der gemmer sig et stort 120 kWh batteri med en energitæthed på 292 Wh/kg. Det kunne tyde på samme batteriteknologi, som NIO anvender i et for nylig annonceret 150 kWh batteri til ET7. Sedanen opnåede en rækkevidde på 1.044 km ved brug af et nyt semi solid state-batteri med en lignende energitæthed.
I Danmark kan NIOs elbiler indtil videre kun fås med en kapacitet på 75 kWh eller 100 kWh.
Det er ikke kun fremdriften, der har fået forbedret ydeevne. Også computermekanikken er opgraderet. Hidtil har NIO anvendt fire NVIDIA DRIVE Orin-chips til at drive bilernes førerassistentsystemer. De erstattes nu af NIOs egen 5 nanometer Shenji NX9031-chip,
Se også: Kommende elbiler i Danmark i 2023, 2024 og 2025
Aktiv undervogn med minimale rystelser
NIO ET9 kommer også med en aktiv undervogn, som leveres af virksomheden ClearMotion. En elektrohydraulisk pumpe sikrer lynhurtige højdejusteringer af undervognen, så bilen glider let over bump på vejen.
En video, som NIO har demonstreret, viser et tårn af drinkglas placeret på bilen. Hverken glas eller indholdet i glassene vælter, selv om ET9 triller over fartpump.
Se også: Hvilke elbiler er de billigste i Danmark?
900 volt arkitektur med lynhurtig opladning
Opladningen er også markant forbedret i ET9. Bilens elektriske system er opgraderet til en 900 volt arkitektur. Den understøtter dermed en maksimal ladeeffekt på svimlende 600 kW. En opladning på blot 5 minutter vil dermed give 255 km rækkevidde.
NIO har også opgraderet sin batteriskifteteknologi. 4. generations NIO Power Swap Station (PSS 4.0) reducerer batteriskiftetiden med 22 procent, og der er nu installeret solceller på taget af stationerne. NIO vil bygge 1.000 af den nyeste generation af batteriskiftestationer og 20.000 lynladere.
Se også: Se ifs tilbud på elbilforsikring
Kabine med maksimal luksus og komfort
NIO ET9 er en firepersonernes luksusbil. Derfor går midterkonsollen også gennem hele bilens kabine – fra forsæder og ned gennem bagsæderækken. Det opdeler bilen i fire rum eller zoner, hvor komfort kan tilpasses til den enkeltes præferencer.
Den luksuriøse sedan byder blandt andet på 360 graders aktiv støjreduktion og automatiske solskærme i samtlige ruder, der aktiveres på bare fem sekunder. Alle fire sæder kan lægges ned, og der er naturligvis også fodstøtte.
Hver passager på bagsæderne har naturligvis også sin egen store underholdningsskærm.
Se også: Alle elbiler fra NIO
NIO ET9: Pris og tilgængelighed
NIO ET9 er indtil videre kun introduceret i hjemlandet Kina, hvor den allerede nu kan forudbestilles med en forventet levering i løbet af første kvartal 2025.
Prisen på NIO ET9 er omkring 800.000 kinesiske yuan. Til sammenligning koster NIO ET7 med et 75 kWh batteri kun 428.000 yuan – i Danmark koster den 777.000 kroner.
Forvent derfor, at NIO ET9 kommer til at koste omkring 1,5 millioner kroner, hvis/når den kommer til Danmark.
Læs også: Test og anmeldelser af elbiler