Test og anmeldelse af Nissan Ariya

Komfort, kvalitet, køreglæde og sikkerhed er i top i Nissan Ariya, der med en skøn stor kabine er en oplagt familieelbil. Læs vores test af Nissan Ariya.

Test og anmeldelse af Nissan Ariya

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

Er jagten gået ind på en elbil til familien, er Nissan Ariya et af de oplagte bud. Ariya er en mellemstor elektrisk crossover med en rummelig kabine, praktisk stort bagagerum og en tilfredsstillende lang rækkevidde og praktisk hurtig AC-opladning. Ariya er langt fra den hurtigste elbil, men er derimod meget komfortabel, behagelig at køre og har høj sikkerhed.

Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af Nissan Ariya

Ariya er Nissans seneste bud på en moderne elbil. Ariya er en elektrisk crossover/SUV med fem sæder, hvor det primære fokus er på komfort, plads og sikkerhed. Som en af få elbiler i Danmark har Ariya som standard 22 kW AC-opladning.

Med et praktisk stort bagagerum på 468 liter, op til 536 kilometer WLTP-rækkevidde, 130 kW lynopladning, rummelig i kabine i god kvalitet og topkarakter i sikkerhedstest er Nissan Ariya en af de mest oplagte elektriske familiebiler på markedet i dag.

Se også: Øvrige specifikationer på Nissan Ariya

Fire varianter af Nissan Ariya

Nissan Ariya kommer i fire forskellige varianter, hvor der er forskel på rækkevidde, ydeevne, udstyr og selvfølgelig pris. De fire udstyrsvarianter går under navnene Engage, Advance, Evolve og Evolve+.

Prisen for Nissan Ariya starter ved 359.900 kroner. Her får man basismodellen med 63 kWh batteri, der har en rækkevidde på op til 404 kilometer. Denne variant har én elektrisk motor på 160 kW, der giver en acceleration fra 0-100 km/t på ned til 7,5 sekunder. Tophastigheden er henholdsvis 160 km/t eller 200 km/t alt efter variant.

Den længste rækkevidde får man i Ariya med 87 kWh batteri, der giver en rækkevidde på op til 536 kilometer, der med en lidt stærkere elektrisk motor på forhjulene samt en lidt tungere vægt har nogenlunde samme acceleration. Denne variant af Ariya koster fra 404.900 kroner.

Topmodellen med firehjulstræk og 290 kW når 100 km/t på 5,1 sekunder. Denne variant har op til 498 kilometer rækkevidde og lidt mindre plads i bagagerummet. Topmodellen koster fra 589.000 kroner og er den eneste, der kan købes med udstyrspakken Evolve+. Den er desuden med to elektriske motorer, der yder 290 kW, og 0-100 km/t er gennemført på bare 5,1 sekund.

Er Nissan Ariya den bedste elbil til dig og familien? Vi har kørt i Nissan Ariya i en uge – nedenfor er vores store og grundige test af elbilen.

Se også: Se priser og specifikationer på alle elbiler fra Nissan

Specifikationer

Nissan Ariya 63 kWh 87 kWh 87 kWh e-4ORCE 87 kWh e-4ORCE Evolve+
Yde­­evne 160 kW / 214 hk (FWD)

0-100 km/t på 7,5 sek­.

Top­has­tig­hed på 160 km/t

178 kW / 238 hk (FWD)

0-100 km/t på 7,6 sek­.

Top­has­tig­hed på 160 km/t

225  kW / 301 hk (AWD)

0-100 km/t på 5,7 sek­.

Top­has­tig­hed på 160 km/t

290 kW / 388 hk (AWD)

0-100 km/t på 5,1 sek.

Tophastighed på 200 km/t

Bat­­te­­ri og ræk­­ke­­vid­­de (WLTP) 63 kWh

Op til 404 km

87 kWh

Op til 536 km

87 kWh

Op til 515 km

87 kWh

Op til 498 km

Op­­lad­­ning 22 kW AC og 130 kW DC (20-80 % på 35 min.) 22 kW AC og 130 kW DC (20-80 % på 40 min.) 22 kW AC og 130 kW DC (20-80 % på 40 min.) 22 kW AC og 130 kW DC (20-80 % på 40 min.)
Sid­­de­­plads­­er 5 sid­de­plads­er og 2 med iso­­fix-be­­slag
Ba­­ga­­ge­­rum Bagi 468 liter Bagi 415 liter
Plat­­form CMF-EV
In­­fo­­tain­­ment­sy­stem NissanConnect
Euro NCAP-be­døm­me­lse 5/5 stjer­ner
Andet 3 år/100.000 fa­briks­ga­ran­ti, 8 år/160.000 km ga­ran­ti på bat­te­ri­ka­pa­ci­tet på 9 ud af 12 barer på niveaumåleren
Pris Fra 359.900 kr. Fra 404.900 kr. Fra 447.900 kr. Fra 589.900 kr.

Se også: Sammenlign alle elbiler

Design og kvalitet

Designmæssigt er Ariya meget anderledes end Nissans første elbil, Leaf. Men Ariya er også en langt mere moderne elbil, der er bygget på en helt nyt platform (CMF-EV) udviklet specifikt til elektriske biler.

Ariya er en helt elektrisk crossover/SUV med et design, der hurtigt afslører, at den er en Nissan. Samtidig er den en videreudvikling af Nissans designsprog, som mange kender fra en bil som Qashqai. Nissan Ariya ser mere moderne, stilrent minimalistisk og aerodynamisk ud.

Designet på Ariya er hverken vovet eller sporty, og den er nok ikke bilen, der fanger opmærksomhed på gaden. I stedet byder Ariya på et mere klassisk design, der ikke skræmmer nogen væk. Spørger du os, er Nissan Ariya absolut en af flotteste familieelbiler på markedet i dag.

Kabinen i Nissan Aria

Kigger man en tur ind i kabinen i Nissan Ariya, bliver man med det samme imponeret. Nissan har effektivt brugt den nye elbilplatform til at skabe et rummeligt indre i Ariya, der er både minimalitisk, flot og praktisk.

Man bliver ikke overvældet af knapper, når man sætter sig bag rattet i Ariya. Mange af de analoge knapper er byttet ud med berøringsknapper, der giver cockpittet et enkelt design. Man finder dog stadig enkelte analoge trykknapper, så helt så minimalistisk som en Tesla er Ariya trods alt ikke.

Designet er en dejlig kombination af klassisk, stilrent og moderne, og kvaliteten er generelt rigtig god. De store overflader, rat, midterkonsol, sæder og håndtag giver et indtryk af solid byggekvalitet og holdbare materialer.

Det betyder ikke, at der ikke er kritikpunkter. Man finder steder med tyndere, hård plastik som for eksempel handskerummet. Berøringsknapperne er pæne, men ikke altid praktiske. Man fornemmer ikke tydeligt nok, om man har trykket på dem eller ej, og den haptiske feedback er forsinket, for svag og forsvinder let under kørsel.

Der er kopholdere både foran og bagi, men de holder ikke særligt godt fast på en sodavandsdåse eller nogle størrelser drikkeflasker.

Gennemsnitlig lydoplevelse

Man kan enten vælge Nissan Ariya med et standard lydanlæg eller et premium-anlæg fra Bose med 10 højtalere. Modellen af Ariya, som vi testede, var udstyret med standard-lydanlægget. Dette lydanlæg er ikke det mest imponerende, vi har prøvet, men er mere gennemsnitligt. Går du bare lidt op i god lyd, anbefaler vi, at du vælger anlægget fra Bose, der må formodes at være bedre.

Generelt er vi imponerende over kvaliteten, praktikaliteten og designet af kabinen i Nissan Ariya, som vi finder meget godkendt.

Nissan Ariya
Nissan Ariya set fra siden.

Rækkevidde og opladning

Nissan Ariya har en teoretisk rækkevidde ved blandet kørsel efter WLTP-standarden på op til 536 kilometer. WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt.

Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på op til 509 kilometer, mens den vil være på op til 429 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Nissan Ariya af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.

Virkelighedens rækkevidde

Vi har som altid kørt de danske veje tynde i Nissan Ariya under testperioden og fået en god fornemmelse af rækkevidden og effektiviteten i bykørsel, på landevej, på motorvej og ved blandet kørsel. I testperioden har gennemsnitstemperaturen ligget mellem 1 og 7 grader, hvilket naturligvis påvirker rækkevidden i praksis.

Bykørsel

Ved bykørsel, hvor der er kørt primært 50 km/t, opnåede Aria en gennemsnitlig effektivitet på 19,9 kWh/100 km eller hvad der svarer til en rækkevidde på 438 km på et fuldt opladet batteri. Effektiviteten er lidt lavere end gennemsnittet for tidligere testede mellemklassebiler, mens rækkevidden – på grund af batteriet på 87 kWh i vores testbil, der er lidt større end gennemsnittet – er lidt højere end gennemsnittet for mellemklassebiler.

Landevej

På landevej med 80 km/t langt det meste af tiden opnåede Ariya en gennemsnitlig effektivitet på på 23,4 kWh/100 km eller en rækkevidde, der ville have givet 373 km på et fuldt batteri. Effektiviteten er ikke nær så god som gennemsnittet for mellemklassebiler (17,6 kWh/100 km), og det samme gælder for rækkevidden, som i gennemsnit er på 445 km. Igen kan det kolde vejr i testperioden dog spille ind.

Motorvej

Ved 110 km/t er den gennemsnitlige effektivitet på 20,8 kWh/100 km, mens rækkevidden er på i gennemsnit 442 km. Det er 3,85 kWh/100 mere end gennemsnittet, mens rækkevidden er gennemsnitlig.

Ved 130 km/t daler den gennemsnitlige effektivitet som forventet. Her er forbruget oppe på 28,8 kWh/100 km, og dermed kan der kun presses 315,9 km ud af batteriet. Det er dårligere end gennemsnittet både i effektivitet (21,6 kWh/100) og rækkevidde (366 km).

Blandet kørsel

Ved blandet kørsel, hvor vi kører under alle typer forhold, opnåede vi en effektivitet på 20,4 kWh/100 eller hvad der svarer til 426 km kørsel. Igen er vi ikke på niveau med de tidligere testede mellemklassebiler.

Nissan kommer som standard med trefaset 22 kW AC-opladning.

Opladning

Nissan Ariya er en af endnu relativt få elbiler, der understøtter trefaset 22 kW AC-opladning. Dermed kan en fuld opladning i hjemmet klares på henholdsvis tre timer for varianten med det lille batteri på 63 kWh og fire timer for de tre varianter med det store batteri på 87 kWh. Det må siges at være godkendt.

Når det kommer til DC-opladning, understøtter Ariya en ladeeffekt på op til 130 kW. Dermed tager en opladning fra 20 til 80 procent 35 minutter i 63 kW-udgaven, mens det tager 40 minutter i 87 kW-varianterne. Det er hverken prangende eller katastrofalt. Ladeeffekten er gennemsnitlig, mens ladetiden er lidt langsommere end mange andre elektriske elbiler i mellemklassen.

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

Hvordan er softwaren i Nissan Ariya, og er skærmene af en god kvalitet? Det er ikke softwaredesign, som Nissan vinder på, men infotainmentsystemet er rimelig simpelt og understøtter både Apple CarPlay og Android Auto.

Bag rattet i Nissan Ariya overvældes man ikke af knapper og funktioner. Man føler sig ret hurtigt tryg. Bag rattet sidder et 12,3 tommer digitalt førerdisplay, der er enkelt opbygget og letforståeligt. Der er rigeligt med baggrundslys, og indholdet på skærmen fremstår altid tydeligt. Opløsning på skærmen er dog ikke den højeste, og vi kunne godt ønske, at den fremstod lidt skarpere.

Infotainmentskærmen sidder i forlængelse af førerskærmen og måler også 12,3 tommer. Vores gæt er, at det er nøjagtig samme skærmtype, og derfor gælder de samme indtryk. Skærmen sidder ikke optimalt placeret, og den kan være svær at nå uden at skulle rykke frem i sædet.

Ikke den bedste softwareoplevelse

Selve softwaren på infotainmentskærmen er ikke den mest imponerende. Designmæssigt ser det forældet ud, og brugervenligheden svinger meget. Nogle steder er der store ikoner med tydelige forklaringer, hvor det opleves som simpelt og letforståeligt. Andre steder er softwaren rodet og viser ikke brugeren tydeligt, hvor og hvad man kan trykke på.

Infotainmentsystemet er okay hurtigt, men det er samtidig også meget simpelt og har ikke så mange funktioner. For eksempel mangler navigationen noget så banalt som søgehistorik.

Sammenligner vi infotainmentsystemet med en helt almindelig Apple iPad, er det hverken lige så hurtigt, brugervenligt eller funktionelt.

Under infotainmentskærm sidder der genvejsknapper til nogle af de mest brugte funktioner som lydstyrke og klimastyring. Udover drejeknappen til lydstyrke er dette berøringsknapper, der er stilfulde, men ikke særlig brugervenlige.

Nissan Ariya understøtter over the air-softwareopdateringer (OTA). Det betyder, at både softwaren og andre ting i bilen kan blive bedre med tiden.

Android Auto og Apple CarPlay

Heldigvis har Nissan Ariya understøttelse af både Apple CarPlay og Android Auto. Vores gæt er, at langt de fleste vil benytte en af disse platforme, da det giver en langt bedre oplevelse og nem adgang til al digitalt indhold, som man plejer at kunne tilgå fra mobilen.

Android Auto virker ikke trådløst, men det gør Apple CarPlay til gengæld.

Nissan Ariya har mulighed for opkoblede funktioner. En app til Android-telefoner og iPhones gør det muligt at fjernstyre forskellige funktioner såsom klimastyring. Der medfølger 1 år gratis NissanConnect Services. Hvad prisen er efter gratisperioden, oplyses ikke.

Fører- og infotainmentskærm i Nissan Ariya.

Selvkørende egenskaber

Nissan Ariya er udstyret med et væld af assistentsystemer, som muliggør det, der svarer til niveau 2 inden for selvkørende teknologi. Teknoloigerne består af følgende:

  • Nødbremse med genkendelse af fodgængere
  • Nødbremse for fodgængere bagude og advarsel ved trafik bagtil
  • Intelligent træthedsregistrering
  • Intelligent advarsel om biler i den blinde vinkel
  • Intelligent vognbaneassistent
  • Intelligent kollisionsradar

Nissan kalder den samlede løsning for ProPILOT Assist med Navi-link. Den er i stand til at følge trafikstrømmen, holde dig midt i din vognbane og bruge kortsystemet til at forudse afkørselsramper og kurver. Ved rattet sidder et kamera, der holder øje med føreren, og så længe du holder fokus på vejen, kan bilen styre rattet gennem blide sving på landevejen og på motoren og holde din vognbane og tilpasse farten til den omkringliggende trafik.

Det fungerer fint, men ligesom i stort set alle andre elbiler har teknologien store mangler, og man vil ofte støde på relativt ukomplicerede vejforløb, hvor du er nødt til at overtage styringen.

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Nissan har også det mere avancerede ProPILOT 2.0, som dog ikke er lanceret i Europa – angiveligt på grund af uklar lovgivning på området. Her nærmer teknologien sig niveau 3, og man kan derfor køre i perioder helt uden at have hænderne på rattet. Man skal dog stadig være klar til at kunne overtage styringen. Vi ser frem til, at denne teknologi når frem til Europa en skønne dag.

Køreoplevelse og ydelse

Hvordan er det at køre Nissan Ariya? Ariya er nok ikke bilen, der får nakkehårene til at rejse sig og adrenalinen til at pumpe. Nissan Ariya er hverken den hurtigste elbil eller den mest sporty, men det betyder ikke, at den ikke byder på en god køreoplevelse.

Som vi nævnte i introduktionen, er den en oplagt familieelbil. Det samme indtryk får man, når man sætter sig bag rattet i den.

Det betyder ikke, at Nissan Ariya ikke kan være hurtig. Godt nok tager basismodellen et sted mellem 7 og 8 sekunder om at nå 100 km/t, men topmodellen med firehjulstræk gør det på lige over 5 sekunder. For en elbil af denne størrelse er det hurtigt, men der findes lagt hurtigere elbiler derude, der samtidig er mere egnede til det.

Men Ariya er ikke en bil, man får lyst til at køre hurtigt i. Man får lyst til at nyde køreturen i et lidt mere fornuftigt og sikkert tempo.

Ariya har ikke en kostbar avanceret adaptiv luftundervogn som nogle andre elbiler. Til gengæld har Nissan ramt affjedring fuldstændig spot on, så den hverken føles for stiv og hård eller for blød, og den er således støttende nok i skarpe sving. Styringen er præcis, men samtidig tilgivende nok til, at man ikke konstant skal lave småjusteringer.

Alt i alt byder Nissan Ariya på en rigtig god køreoplevelse, der ikke er sportslig, men meget behagelig.

Komfort

Hvor Nissan Ariya brillere allerstærkest, er i dens høje komfort. Ariya er en meget komfortabel og rummelig bil.

Forsæder

Man sidder godt foran i Nissan Ariya, der har sæder i høj kvalitet. Sæderne har god støtte og indstillingsmuligheder. Der er sædevarme som standard, og der kan tilkøbes ventilering. Der er store, gode spejle, fint udsyn bagtil, og man har et godt overblik fra forsæderne.

Vi ville ønske, at førerskærmen var mindre end de 12,3 tommer. Vil man sikre sig udsyn til hele skærmen, kan man ende med et kompromis i siddestilling. Derudover sidder infotainmentskærmen langt væk, og nogle vil have behov for at rykke frem i sædet for at kunne nå hele skærmen.

Bagsæder

På bagsæderne er der rigtig god plads og meget behageligt. Der er god benplads, og man kan få fødderne ind under forsæderne, og der er højt til loftet. Sæderne er meget komfortable, der er sædevarme, og kvaliteten er ligeledes rigtig god.

Generelt er kabinen i Ariya rummelig, flot og praktisk. Der er USB-A- og USB-C-porte foran og bagi, lommer bagpå bagsæder, kopholdere foran og bagi, handskerum og andre opbevaringsmuligheder. Lidt mere plads i bagdørene havde dog været rart.

Bagagerum

Der er ikke et frunk i Ariya, men der er til gengæld et praktisk bagagerum med en stor åbning. Man kan få elbiler i klassen med mere plads i bagagerummet, men de 468 liter er nok til de fleste familier. Lægger man bagsæderne ned i Ariya, udvides pladsen til hele 1.690 liter.

Udstyrsniveau

Nissan Ariya er en fint udstyret elbil. I Engage-indstigningsvarianten, som koster 359.900 med 63 kWh batteri, får du blandt andet følgende standardudstyr:

22 kW AC-opladning, varmepumpe, LED-lygter foran og bagpå, automatisk fjernlys, to 12,3″ skærme, opkoblede tjenester, app-styring, stemmekontrol, over the air-opdateringer, trådløs Apple CarPlay og kablet Android Auto, Bluetooth, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, parkeringssensor for og bag, bakkamera, 2-zoners klimaanlæg, justerbart læderrat med varme, sædevarme foran og bag, lændestøtte (fører), USB-C-porte, elektrisk 6-vejs justering af sæder foran, regnsensor og elruder.

Dette er langt fra al standardudstyr. Du får altså masser af udstyr med i prisen – faktisk alt – og væsentligt mere – end vi forventer af en moderne elbil anno 2023. Virkelig godt at se, Nissan!

Ekstraudstyr

Hvad må du så betale ekstra for af udstyr i Nissan Ariya? Du skal ofre 20.000 kroner ekstra for Advance-varianten uanset om det er med 63 eller 87 kWh batteri, hvis du vil have følgende udstyr: Trådløs mobillader, ProPILOT Assist med Navi-Link, vognbaneassistent, Traffic Jam Pilot og elektrisk åbning af bagklap.

Yderligere 37.404 kroner skal du ofre for Evolve-varianten (kun med 87 kWh batteri). Her får du elektrisk højde- og længdejusterbart rat med hukommelse, ventilerede (varme og afkøling) forsæder, intelligent bakspejl med kamera og sorte PVC/suede-sæder.

I Evolve+, som kun kan fås med Ariya e-4ORCE med 87 kWh batteri, stiger prisen til hele 589.900 kroner. Her får du blå Nappa-lædersæder og 20 tommer alufælge med aero-hjulkapsler. Prisstigningen skyldes naturligvis hovedsageligt firehjulstræk.

Nissan sælger derudover udvalgt ekstraudstyr i løssalg, blandt andet følgende:

  • 2-tonet metallak for 19.200 kroner
  • Design Pack med LED-tågeforlygter og mørktonede ruder for 6.400 kroner (kun til Engage)
  • Enhance Pack med ProPilot Assist, Traffic Jam Pilot og trådløs mobillader for 6.400 kroner (kun til Engage)
  • Tech Pack med head up-display, BOSE audiosystem med 10 højtalere og intelligent bakspejl med kamera for  24.000 kroner (kun til Advance)
  • Grå indtræksfarve til 16.000 kroner (kun til Advance og Evolve)
  • Nappa-læderinteriør for 17.600 kroner (kun til Evolve)

Vi er overordnet set meget begejstrede for den lange liste af standardudstyr og ikke mindst prisen for ekstraudstyret, som bestemt må siges at være til at betale. Vi synes bestemt, at Advance-pakken er de 20.000 kroner ekstra værd, men selv med standardudstyret får du en rigtig fornuftig udstyrspakke.

Bæredygtighed

Er bæredygtige materialer og CO2-fri produktion vigtigt for dig, er Nissan Ariya nok ikke det rette valg. Alene i kraft af, at Ariya er en elbil, er den ganske vist et grønt valg, så længe den lades op med grøn strøm. Men sammenlignet med flere andre producenter lader bæredygtighed ikke til at spille en vigtig rolle hos japanerne.

Nissan har som mål at nedbringe CO2-udledningen fra produktionen med 90 procent i 2050 sammenlignet med niveauet i 2000. Det er altså ikke just ambitiøst, men absolut bedre end ingenting. Ambitiøst kan det heller ikke siges at være, når det kommer til materialevalg. Der lader ganske enkelt ikke til at være gjort nogen særlig indsats for at anvende genbrugsmaterialer i bilen.

Nissan vil ikke afsløre, hvem der leverer batteripakkerne til Nissan Ariya, så hvor grøn produktionen af disse er, må stå hen i det uvisse.

Sikkerhed

Nissan Ariya er en meget sikker elbil at køre i. Euro NCAP har testet bilens sikkerhed og giver den topkarakter i form af 5 ud af 5 stjerner i sin crashtest.

Den får bedømmelsen 86 % inden for førerens sikkerhed, 89 % inden for børns sikkerhed, 74 % for bløde trafikanter og 93 % for førerassistentsystemer. Blandt de hidtil 21 testede elbiler i 2022 og 2023 rækker den samlede bedømmelse af Nissan Ariya til en midterplacering.

Af standard sikkerhedsudstyr i Ariya finder man frontairbags, sideairbags, gardinairbags, nødbremse bag og bag, cross traffic alert, fodgænger- og
cyklistgenkendelse, vejkrydsassistent, Intelligent Forward Collision Warning, elektrisk parkeringsbremse med auto-hold, træthedsregistrering, Blind Spot Warning, Intelligent Blind Spot Intervention, vognbaneassistent (I-LI) og skiltegenkendelse. Det må siges at være en ganske fin pakke af sikkerhedssystemer. Sikkerhedsmæssigt er der altså intet at komme efter i Ariya.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

Ligesom i øvrige modeller fra Nissan får man med købet af en Ariya 3 en nybilgaranti på 3 år eller 100.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. I denne periode er der inkluderet Nissan Assistance, som består af vejhjælp eller bugsering til nærmeste Nissan-værksted. Dertil er der på elbilkomponenter en garanti i 5 år eller 100.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Højvoltsbatteriet er garanteret mod kapacitetstab under ni ud af tolv barer (svarende til 75 %) som vist på bilens niveaumåler i 8 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først.

Derudover finder man 3 års lakgaranti og 12 års gennemtæringsgaranti. Nissan tilbyder desuden Nissan 5★ Udvidet Tryghed, som dækker dele, reparationer og andre uventede udgifter, efter fabriksgarantien er udløbet. Til Ariyra koster denne tjeneste fra 3.270 kroner i op til 12 måneder, når bilen er 4 år gammel. Jo ældre bilen er, jo dyrere er tjenesten.

Alt i alt en meget rimelig garanti- og serviceordning, som hverken skuffer eller imponerer ud over det sædvanlige.

Nissan Ariya

Samlet bedømmelse: 77 ud af 100 (virkelig god)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 8/10
Rækkevidde og opladning 7/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 6/10
Selvkørende egenskaber 5/10
Køreoplevelse og ydelse 7/10
Komfort 8/10
Udstyrsniveau 9/10
Bæredygtighed 3/10
Sikkerhed 10/10
Garanti og service 7/10
Samlet bedømmelse 77/100*

*Der er givet 7 ekstra point til den samlede bedømmelse, da Nissan Ariya giver meget kvalitet for pengene. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.

Konklusion på test af Nissan Ariya

Nissan Ariya er en nydelig, komfortabel og praktisk elbil med gode køreegenskaber, god plads og topkarakter i sikkerhed. Det gør Ariya til et godt valg som elektrisk familiebil.

Designet stikker ikke ud fra mængden, men Ariya er bestemt en nydelig bil. Kabinen er flot, minimalitisk, praktisk og i en rigtig god kvalitet. Cockpittet har et stilfuldt og minimalitisk design, med berøringsknapper der kan drille.

Komforten i denne elbil er i top og Ariya giver en rigtig god køreoplevelse – selvom den ikke er den hurtigste af sin slags. Kabinen er stor og med gode opbevaringsmuligheder. Der er meget behagelige sæder både foran og bagi samt god benplads og højt til loftet på bagsæderne. Bagagerummet er tilfredstillende stort har en stor praktisk åbning.

Selv i basismodellen er der masser af udstyr inkluderet. Vi mener dog bestemt, at det er værd at opgradere til Advance-varianten, hvor man for et relativt lille beløb får flere gode ting.

Vælger man varianten med et stort batteri får man en god rækkevidde på op til 536 kilometer. Desværre er rækkevidde i basismodellen under gennemsnittet. Med en ladeeffekt på op til 130 kW er lynopladningen også under gennemsnittet, men til gengæld har Ariya 22 kW AC-opladning som standard.

Der er plads til forbedring i infotainmentsystemet i Nissan Ariya. Designet er forældet og brugervenligheden sjældent særligt god. Heldigvis understøtter bilen OTA-opdateringer og der er også mulighed for Android Auto og Apple CarPlay.

Nissan Ariya lander i vores test på 77 ud af 100.

Se også: Nyheder og test af elbiler

Pris på og leasing af Nissan Ariya

Nissan Ariya kan købes i fire varianter:

  • 63 kWh til 359.900 kroner
  • 87 kWh til 404.900 kroner
  • 87 kWh e-4ORCE til 447.900 kroner
  • 87 kWh e-4ORCE Evolve+ til 589.900 kroner

Nissan Ariya kan også leases

Nissan Ariya kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på to af varianterne med 15.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 36 måneder og en halvårlig grøn ejerafgift på XXX kroner.

Nissan Ariya 63 kWh 87 kWh
Ud­be­tal­ing 9.995 kr. 9.995 kr.
Må­ned­lig y­del­se 4.795 kr. 5.695 kr.
Sam­lede om­kost­ning­er 182.615 kr. 197.015 kr.

Alle priser er indhentet 21. april 2023. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser.