Polestar 5 er lækker, men alt for dyr

Polestar har endelig lanceret den store og flotte Polestar 5 med nogle flotte specifikationer, men prisen er skudt helt ved siden af.

Polestar 5 er lækker, men alt for dyr

Den nye Polestar 5 er en stor firedørs GT med op til 670 km rækkevidde, 884 hk og et design, som skal få opmærksomhed.

Men med den nye Polestar 5 kommer nogle priser, som virker ganske urealistiske for bilmærket. Se specifikationer, billeder, pris og alternativer til Polestar 5.

Se også: Alle elbiler fra Polestar

Polestar 5 er en af de flotteste elbiler

Efter at have været præsenteret som en konceptbil tilbage i 2020, er Polestar nu endelig klar med Polestar 5 til en pris fra 1.150.000 kr.

Polestar 5 er en stor firedørs GT (Grand Tourer) med en længde over 5 meter i premium-klassen, der kommer med et meget velproportioneret design og nogle ganske fine specifikationer.

Blandt andet byder Polestar 5 på en 800 volt arkitektur, der forbedret effektiviten og opladningshastigheden. Det betyder, at Polestar 5 med et 106 kWh batteri kører op til 670 km på en opladning.

En omgang lynopladning fra 10-80 % er overstået på ned til 22 minutter med en maksimal effekt på 350 kW.

Ydeevnen er der heller ikke sparet på, for topmodellen har imponerende 650 kW (884 hk) og 1.015 Nm. Det får modellen til at nå 0-100 km/t på 3,2 sekunder og topfarten er 250 km/t.

Og så er der designet, hvor Polestar 5 imponerer allermest. Den afviger ikke meget fra konceptbilen og er ganske slående at kigge på. Se billederne herunder.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Polestar 5

Polestar 5 er alt for dyr

Polestar 5 er ganske imponerende at se på, men skuffer os samtidig også – på flere områder. Først og fremmest er der interiøret.

Godt nok er Polestar 5 nydelig indvendig, men det er svært at se, hvad man får for den ekstra halve million kroner, som der er ned til Polestar 4 og Polestar 3.

Det ligner mere eller mindre det samme interiør, lige bortset fra mindre forskelle. Vi har svært ved at se, hvad der gør Polestar 5 mere luksuriøs og hvordan den indvendigt skiller sig ud. Sammenligner man for eksempel en BMW i5 og BMW i5 eller Mercedes-Benz EQE og EQS, er forskellen tydelig for alle og enhver.

Dernæst er der prisen. Polestar 5 koster 1.150.000 kr. og topmodellen 1.400.000 kr. samt ekstraudstyr, hvis man skulle have lyst til det. Den kommer let op til 1,5 mio. kr.

Her vil Polestar gerne blande sig med Porsche og de andre luksusmærker, der har både deres brand med sig og bedre specifikationer end Polestar 5.

Vores vurdering er derfor, at det bliver svært for Polestar 5, som mest af alt ligner en bil der skal bevise, at konceptbilen blev en realitet, men forventer at sælge ganske få.

Det virker som en dum beslutning for en bilproducent, som i forvejen er under økonomisk pres, at lancere en milliondyr topmodel i stedet for at fokusere på budgetmodellen Polestar 7, som nu først kommer i 2027-2028.

En anden ting er selve specifikationerne. Til den pris forventer man i dag rå elbil-specifikationer, som over lynladning på 22 minutter og en rækkevidde på 650 km. Bedre specifikationer kan man få til den halve pris.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Alternativer til Polestar 5

Her er de bedste alternativer, som Polestar 5 får meget svært ved at hamle op med:

Vi anbefaler:
Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Fri, billig og uafhængig opladning med TakeCharge