Test af ny Porsche Taycan: Batteri og opladning presses til det yderste

Det næste generation af Porsche Taycan gennemgår ekstremt testprogram inden den lanceres. Vi tager et kig på forbedringer i den nye Taycan.

Test af ny Porsche Taycan: Batteri og opladning presses til det yderste

Porsche er på vej med en ny Taycan, der blandt andet vil byde på designændringer, nyt infotainmentsystem og større ydeevne. Lige nu udsættes den nye Porsche Taycan for ekstreme test.

Se også: Priser, bedømmelser og sammenligning af elbiler

Porsche har netop lanceret den første fuldelektriske Macan. Læs mere om Porsche Macan Electric her.

Ny Porsche Taycan har kørt 3,6 mio. kilometer

Ja, det lyder nok en anelse under, at en bil der endnu ikke er lanceret, skulle have kørt så langt. Men den er god nok, for Porsche tester den nye generation af Taycan, hvor testbilerne indtil videre har tilbagelagt hele 3,6 millioner kilometer.

300.000 af disse kilometer er gennemført i lande med ultra kolde klimaer, mens 200.000 kilometer er kørt steder med ekstrem varme – fra 41 graders frost til 53 graders varme.

For eksempel blev en del af programmet gennemført i Finland, omkring 350 kilometer nord for polarcirklen.

Se også: Test og anmeldelser af Porsche og andre elbiler

Ny Taycan testes i ekstreme temperaturer

Se også: Disse familie-elbiler er bedst i test

Forbedret opladning til ny Taycan

Porsche har haft fokus på batteriet og opladningen i disse test. Det er allerede en disciplin, som Taycan er virkelig god til. Den nuværende Taycan lader med en maksimal effekt på 270 kW og lader fra 10-80 procent på ned til 22 minutter.

Men det skal blive endnu bedre, fortæller Porsche. Lynopladningen presses nemlig, når det er enten meget koldt eller meget varmt. Når det er koldt skal batteriet kunne opvarmes til den optimale temperatur, og når det er varmt skal kølingen være ekstremt effektiv.

Allerede nu lover Porsche hurtigere opladning i den nye Taycan, når det er meget koldt.

Hvad ved vi om den nye Porsche Taycan?

Den originale Porsche Taycan blev præsenteret i 2015 og de første biler blev leveret i 2020. En ny og opgraderet Taycan er derfor ventet af mange.

Men ved vi egentlig noget om den? Porsche har det med at holde kortene tæt ind til kroppen, men lidt er der alligevel sluppet ud.

Først og fremmest kommer den i varianterne Porsche Taycan, Taycan Sport Turismo og Taycan Cross Turismo. De vil alle have opdateret design og angiveligt se endnu mere sporty ud – men forvent ikke store ændringer.

Den nye Taycan skulle også komme i en endnu videre udgave, hvor Model S Plaid sandsynligvis må se sig slået fra 0-100 km/t. En Taycan GT kan have mere end 1.000 hestekræfter.

Se også: Rygter, specifikationer og billeder af ny Porsche Taycan

Batteriet forventes at have samme størrelse på 93 kWh. Porsche kan dog med mere effektive motorer og bedre aerodynamik have forbedret rækkevidde. Nuværende Taycan kører op til 498 kilometer (WLTP).

Den forventes også at få det nye Porsche Communication Management (PCM) infotainmentsystem, der bygger på Android Automotive.

Og som man kan læse i afsnittet over, skulle den nye Taycan kunne lade endnu hurtigere end den nuværende model.

Se også: Priser, bedømmer og sammenligning af premium elbiler

Ny Porsche Taycan kommer i 2024.

Ny Porsche Taycan kommer i 2024

Den nye Porsche Taycan forventes at blive lanceret i 2024, hvor både Taycan, Taycan Sport Turismo samt Taycan Cross Turismo vises frem. Leveringer vil muligvis først starte i 2025.

Vi anbefaler:
Kommende elbiler i Danmark i 2024
Årets elbiler 2024 – se vinderne
Bedste bilforsikring til elbil