Rapport: Her er de førende producenter af elbiler

En ny rapport forsøger at belyse hvilke producenter af elbiler der er førende på området - samt hvilke der er langt bag efter på udviklingen.

Rapport: Her er de førende producenter af elbiler

Effektivitet, opladningshastighed, rækkevidde, bæredygtighed, genbrug af batterimaterialer – dette er blot nogle af de ting, som rapporten fra International Council on Clean Transportation (ICCT) bedømmer elbilproducenterne ud fra. Hvilke elbilproducenter gør det bedst, hvilke er godt på vej og hvilke gør det dårligst? Vi tager et kig på konklusionen her i artiklen.

Se også: Prissammenligning af alle elbiler

Tesla og BYD har førertrøjen på

Den nye rapport fra ICCT rangerer globale bilproducenter efter deres indsats for de helt batteridrevne biler i året 2022. Her bliver der undersøgt deres fremskridt i overgangen fra brændstofbiler til elbiler og afgør, om virksomheden er førende, i overgangsfasen eller bagud.

Rapporten er udarbejdet af The International Council on Clean Transportation (ICCT) og kaldes The Global Automaker Rating 2022. ICCT har blandt andet undersøgt markedsandel, teknologi og bilmærkernes strategiske vision.

Baseret på de data, der er indsamlet til undersøgelsen, er Tesla og BYD de eneste “ledere” blandt verdens 20 største producenter af lette biler. Tesla er det eneste mærke på listen, der udelukkende laver elbiler og aldrig har produceret andre typer. BYD er hurtigt ved at omstille sig til kun at producere elbiler.

Se også: Guide til elbilforsikring

BMW, VW, Stellantis og Geely godt på vej

I mellemtiden er 12 virksomheder kategoriseret som “transitioners”, hvor man finder BMW, Volkswagen, Stellantis (Citroën, DS, Opel, Peugeot, Fiat, Jeep og flere) og Geely (Volvo, Polestar, Zeekr, Lotus og flere) i spidsen.

Hvilke elbilproducenter er førende, i overgangsfasen eller bagud? Her er overblikket fra rapporten fra ICCT:

Kilde: International Council on Clean Transportation

Japanske bilmærker er bagud i elektrificeringen

Endelig består de seks “efternølere” på ICCTs liste af fem japanske mærker: Toyota, Honda, Nissan, Mazda og Suzuki, og Tata, der er en indisk bilproducent.

Toyota, der er verdens største bilproducent, er tidligere blevet beskyldt for at holde udviklingen af elektriske biler tilbage. Producenten har dog forklaret, at de har fokus på at tilbyde et bredt udvalg af biltyper. Toyota har dog med en ny administrerende direktør, Koji Sato, bag rattet i virksomheden fået større fokus på udviklingen af elbiler.

Se også: De bedste elbiler til familien