Europæiske elbilproducenter har brug for EU-støtte

Der er ubalance på elbilmarkedet og grund til bekymring, mener Renaults administrerende direktør. Bilproducenten opfordrer til samarbejde mellem EU-lande.

Europæiske elbilproducenter har brug for EU-støtte

Overgangen fra elbiler er hverken let eller billig – specielt ikke, når man har dominerende kinesiske producenter, der kun bliver stærkere. Der er brug for handling og samarbejde mellem EU-landene, hvis de europæiske bilproducenter skal overleve, mener Renault Groups administrerende direktør.

Se også: Priser, leasingtilbud og prøvetur i nyeste elbiler

Kina styrer elbilmarkedet

Der er grund til reel bekymring, hvis der ikke gøres noget, advarer Luca de Meo, der er administrerende direktør for Renault.

Luca de Meo er kommet med en opfordring til EU-landene til at samarbejde om at løse en “ubalance i konkurrencen” i forhold til Kina og USA for at sikre fremtiden for EU’s bilindustri, ligesom de har gjort det med flygiganten Airbus.

“Vi ser voksende tegn på svaghed, som kan give grund til reel bekymring, hvis der ikke gøres noget,” skrev de Luca de Meo i et omfattende offentligt brev.

Luca de Meo, som også er præsident for bilindustriens lobby ACEA, udsendte brevet på flere sprog som leder af Renault Group.

Se også: Priser og billeder på kommende elbiler i Danmark

“Kina styrer, USA stimulerer og Europa regulerer”

Luca de Meo kom blandt andet med det forslag, at Europa bør fremskynde udskiftningen af ældre biler med nyere, renere biler gennem en “Marshall Plan”-fond i løbet af det næste årti. Fonden kunne omfordele ressourcer på tværs af Europa baseret på de enkelte landes kapacitet og gennem nye incitamenter for elbiler. Det vil kunne spare 1 million tons CO2 i 2030 og hjælpe den europæiske bilindustri i en kritisk tid, sagde han.

Europas bilindustri er under pres fra flere sider, sagde han, blandet andet i overgangen til softwaredefinerede køretøjer, et stigende antal regler, behovet for at investere i nye teknologier, prisudsving på råmaterialer som litium og “omskoling” af arbejdsstyrken for at undgå massearbejdsløshed.

“Kina styrer, USA stimulerer og Europa regulerer,” skrev Luca de Meo i brevet.

Se også: Glæd dig til disse 10 billige elbiler

Renault har lanceret to kommende billige elbiler. Renault 5, der kommer i løbet af 2024, og Renault Twingo, der kommer til næste år.

EU-støtte til små billige elbiler

Den administrerende direktør for Renault, at støtte til bilindustrien i hele Europa er nødvendig, som skal bruges til produktion af små, billige biler.

Formanden for Renault Group, Jean-Dominique Senard, gentog Luca de Meo opfordring til et sådant samarbejde onsdag i et vidneudsagn for det franske senats økonomiudvalg.

Renault forhandler med Volkswagen Group om at samarbejde om en billig elbil, og er også i dialog med andre producenter.

“Jeg er åben over for alle, der vil være med. Jeg har produktionskapacitet. Jeg har platformen. Jeg ved, hvordan man gør det,” sagde de Luca de Meo i forbindelse med et interview.

Han har fremlagt følgende forslag, der skal styrke den europæiske bilindustri:

  • Gennemgang af reguleringsstandarder planlagt frem til 2030 med et enkelt tilsynsorgan.
  • Skab en europæisk indkøbsplatform for råmaterialer i stil med den for naturgas eller vaccineforsyninger.
  • Vedtage en “hybrid” model for incitamenter mellem Kina og USA, begyndende med en “defensiv tilgang” i Europa.
  • At tage et “nyt kig” på de betingelser, hvorunder den grønne pagt bliver vedtaget.
  • En fælles ramme og komponenter til det softwaredefinerede køretøj for at sænke omkostningerne.

Se også: Sammenlign elbiler i Danmark på pris og kvalitet

EU kan hæve toldsats på elbiler fra Kina

Europa-Kommissionen undersøger i øjeblikket, om der skal indføres højere toldsats på elbiler produceret i Kina, for at beskytte EU-producenter. Angiveligt skulle de kinesiske elbilproducenter nyde nyder godt af statsstøtte, der gør det muligt for sætte kunstigt billigere priser på deres elbiler.

Elbilproducenter der importerer biler til Europa betaler i øjeblikket en toldsats på 10 procent, som senere i år kan blive forhøjet til 20 eller 25 procent. Det kan betyde, at priserne på kinesiske producerede elbiler bil stige, og de vil dermed blive mindre attraktive.

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje