Så meget kan populære elbiler stige i pris

En Xpeng G9 kan blive 93.000 kr. dyrere, hvis EU i år hæver tolden på kinesisk producerede elbiler. Se hvad elbilerne vil koste med nye toldsatster.

Så meget kan populære elbiler stige i pris

Der kan være store prisstigning på vej på nogle af de mest populære elbiler i Danmark. Se hvor meget dyrere end Volvo EX30, Tesla Model 3 og Xpeng G9 kan blive.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Populære elbiler vil stige meget i pris

Bliver toldsatsen hævet, vil nogle af de mest populære elbiler stige i pris. Det vil nemlig ikke kun ramme kinesiske producenter, men også de bilmærker, der får produceret deres elbiler i Kina. Det er velkendte elbilmærker som Volvo, Polestar, Tesla og BMW.

EU-Kommissionen indledte i 2022 en undersøgelse af, hvorvidt der skal indføres højere told på elbiler fra Kina. Elbilproducenterne betaler i øjeblikket en toldsats på 10 procent, som kan blive hævet til 20-25 procent. Den højere toldsats forventes at betyde, at de kinesiske producerede elbiler bliver dyrere i Danmark.

Men hvor meget dyrere? Ifølge Finans vil de billigste elbiler blive 26.000 kr. dyrere og de mest populære nemt 50.000 kr. dyrere.

Her kan du se, hvor meget dyrere tre populære elbilmodeller kan blive:

Model 10% told 25% told Prisstigning
Tesla Model 3 340.090 kr. 381.635 kr. 41.545 kr.
Volvo EX30 309.100 kr. 346.419 kr. 37.319 kr.
BYD Dolphin 234.995 kr. 261.652 kr. 26.657 kr.
Xpeng G9 479.990 kr. 573.362 kr. 93.372 kr.

Den højere toldsats på de kinesisk producerede elbiler vil sandsynligvis blive en realitet senere i år.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Tjener godt på elbilerne i Europa

De kinesiske producenter tjener i Europa langt mere på elbilerne, end de gør i hjemlandet, oplyser en rapport fra Rhodium Group. Skal en højere toldsats have en effekt, skal den helt op på 50 procent, konkluderer rapporten. Det er derfor ikke sikkert, at de kinesiske producenter hæve deres priser i Europa.

Undersøgelsen af EU-kommisionen forventes at blive afsluttet inden for få uger, hvorefter en toldsats på 15-30 procent sandsynligvis indføres. Men selv hvis tolden kommer til at ligge i den højere ende af dette interval, vil nogle kinesiske producenter stadig være i stand til at generere komfortable fortjenstmargener på de
biler, de eksporterer til Europa.

Et godt eksempel er på BYDs nye elektriske SUV Seal U, der i Kina koster fra 20.500 euro (152.896 kr.), mens den i Europa koster fra 42.000 euro (313.250 kr.). Den anslåede fortjeneste er henholdsvis 1.300 euro og 14.300 euro. I Danmark koster en BYD Seal U fra 319.995 kroner. ‘

Læs også: BYD fik milliarder i statsstøtte fra Kina

“Ifølge vores beregninger vil en told på 30 procent stadig give virksomheden en gevinst på 15 procent (4.700 euro) i EU i forhold til dens overskud i Kina, hvilket betyder, at eksport til Europa fortsat vil være meget attraktiv”, står der i Rhodium-rapporten.

Rapporten fortæller endda, at en producent som BYD endda kan sænke sine priser for at nå sit mål om at erobre 5 procent af EU-markedet i 2025 og 10 procent i 2030.

Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den