Sådan undgår kinesiske bilmærker nye EU-importafgifter

Kinesiske elbilproducenter har fundet ud af, hvordan de kan slippe for at betale de nye forhøjede importafgifter på elektriske biler.

Sådan undgår kinesiske bilmærker nye EU-importafgifter

Helt op til 47,7 procent importtold skal kinesiske elbilproducenter nu betale, når de importere elbiler til Europa. Det vil de selvfølgelig gerne undgå – og nu har de måske fundet et smuthul.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Ingen ekstra importtold på hybridbiler

Kinesiske bilmærker, der er til stede i Europa, er blevet hårdt ramt af den nye importtold på elbiler. Det har fået dem til at kigge nærmere på, om de på nogen måde kan omgå den.

De kinesiske bilproducenter har derfor pludselig fået nyt fokus på hybridbiler, herunder hybridbiler, plug-in hybridbiler og extended-range electric vehicles (EREV), erfarer Reuters.

Bilproducenterne fra Kina øger eksporten af hybridbiler til Europa og planlægger flere modeller til det europæiske marked.

EU’s seneste told på elbiler, som skal beskytte den europæiske bilindustri mod en strøm af billig kinesisk import, gælder ikke for hybridbiler. Det kan få store mærker som Kinas førende elbilproducent BYD til at fortsætte ekspansionen i regionen, siger analytikere.

Nogle producenter flytter også produktion og samling af elbiler til Europa for at sænke omkostningerne i forbindelse med told.

“Stigningen skyldes, at kinesiske OEM’er skifter til PHEV’er (plug-in-hybrider) som en måde at omgå de nye EU-toldsatser på import af BEV’er (batteridrevne elbiler) fra Kina,” siger Murtuza Ali, analytiker hos Counterpoint Research.

Man forventer, at Kinas hybrideksport til Europa vil vokse med 20 % i år og endnu hurtigere næste år.

Se også: Nyeste nye inden for elbiler

Perspektivering

Kinas øgede eksport af hybridbiler til Europa kan på kort sigt reducere CO₂-udledninger sammenlignet med traditionelle biler og hjælpe overgangen til grønnere transport i regioner med begrænset opladningsinfrastruktur.

Dog risikerer hybridteknologier at forsinke skiftet til rene elbiler (BEV), der er mere bæredygtige på lang sigt. Ved at omgå EU’s elbiltold kan hybridstrategien skabe afhængighed af fossile brændstoffer, hvilket kan undergrave Europas klimamål. Dette rejser spørgsmålet, om hybrider skal ses som en løsning eller blot en midlertidig tilpasning til handelsrestriktioner.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Vi anbefaler:
Se priser på de billigste elbiler
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Bliv klogere på elbilforsikringer
Stor guide til opladning af elbil hjemme
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den