Ny opdatering til Teslas elbiler giver bedre rækkeviddeestimat
Teslas elbiler modtager i disse dage en ny opdatering med versionsnummer 2025.8.3. Opdateringen giver forbedret overvågning af energiforbrug, forbedrer visningen af den estimerede rækkevidde og aktiverer kabinekamera i Model Y.
Se også: Se alle elbiler fra Tesla
Bedre rækkeviddeestimat og aktivering af radar i kabinen
Opdateringen gør det muligt at se sit gennemsnitlige energiforbrug de seneste 15, 150 eller 300 km i appen Energi. Her kan du også slette din historik.

Tesla har også opdateret sensorsystemet, så det nu bruger den kabineradar, der sidder gemt bag indtrækket ved loftslamperne og havariknappen, til at overvåge forsæderne.
Kabineradar er allerede i brug i den nye Tesla Model Y og er altså nu aktiveret i 2022-2024-modellerne af Model Y, som hidtil har brugt kabinekamera, men som også har haft hardwaren til radar i kabinen.

Tesla bruger kabineradaren til at registrere en fører, passager og til at aktivere parkeringsbremsen.
Opdateringen introducerer også en længe ventet forbedring af den estimerede rækkevidde. Hvor tallet tidligere har taget udgangspunkt i WLTP-rækkevidden, tager Tesla nu højde for din tidligere kørsel. Dermed får du en mere præcis estimering af den resterende rækkevidde.

Tesla gør det nu også muligt at lave en test til at undersøge højvoltsbatteriets sundhedstilstand. Testen viser, hvor meget strøm der er i batteriet sammenlignet med, da batteriet var nyt. Sagt med andre ord: Hvor meget kapacitet der er gået tabt over tid. Når man kører testen, genkalibreres den estimerede rækkevidde. Testen foretages ved at gå til Betjening > Service > Batterisundhed.
Opdateringen ruller automatisk ud over the air.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Tesla har vist vejen frem i bilbranchen ved at anvende en softwaredefineret tilgang til sine elbiler. Hvor flere bilproducenter stadig foretager nødvendige opgraderinger af elbilers software eller køresystemer med et værkstedsbesøg, foregår så meget som overhovedet muligt gennem softwareopdateringer over the air (OTA) i Teslas elbiler.
Modellen er efter samme princip som vores smartphones og andet forbrugerelektronik, som levetidsforlænges med softwareopdateringer, og er efterhånden blevet kopieret af mange aktører i branchen.
Med regelmæssige softwareopdateringer får elbilen hele tiden nyt liv takket være nye funktioner og optimeringer af allerede eksisterende funktioner. Lige i Teslas tilfælde kan man dog godt føle sig lidt som en betatester, da ikke alle funktioner er helt gennemafprøvede, inden de ruller ud. Til gengæld bliver de hurtigt forbedret takket være konstante opdateringer.
Tesla er ikke alene om at udvikle softwaredefinerede elbiler. I samme kategori finder vi bilmærker som NIO, Xpeng, BYD, Polestar og Rivian – sidstnævntes softwarearkitektur finder vej i Volkswagens elbiler.
Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Priser på de billigste elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027