Test, bedømmelse og pris på den nye Tesla Model 3 (2023)
Den 1. september 2023 var Tesla endelig klar til at vise den nye og opgraderede Model 3 frem. Men hvordan er den forbedret, og er forbedringerne noget værd? Læs alt det gode og dårlige om den nye Model 3 her.
Se også: Alle elbiler fra Tesla
Den nye Model 3 ser ikke markant anderledes ud, men har fået nye forlygter, et forfinet ydre og et mere aerodynamisk design.
Det nye design er med til at give den en lidt længere rækkevidde. Basismodellen kører nu op til 513 kilometer, hvilket er en forbedring på 21 kilometer.
Den største opgraderinger finder man inde i Model 3, hvor den byder på en forbedret kabine. Det er blandt andet bedre materialer, ambientbelysning, nyt lydsystem, ny affjedring og en mere lydsvag kabine.
Er forbedringerne gode – og den højere pris værd? Hvad er godt og hvad er skidt ved den nye Model 3? Se bedømmelsen af Tesla Model 3 Highland nedenfor.
Konklusion på test af Tesla Model 3 Highland
Den nye Tesla Model 3 klarer sig enormt godt i test, hvor den løber med en samlet score på 85 ud af 100. Den ender derfor med bedømmelsen “Fremragende”.
Blandt alle sedaner i mellemklassen klarer den nye Model 3 sig også godt. Her lander den på en 3. plads efter BMW i5 og Kia EV6. I prisklassen 300.000 til 399.999 er der dog ingen, der kan hamle op med Model 3, der overbevisende nupper 1. pladsen.
Hvad med kvaliteten? Den er væsentligt forbedret i den nye Model 3. Både materialer og byggekvalitet virker forbedret – og i typisk Tesla-stil er der masser af udstyr inkluderet. Man får derfor exceptionelt meget kvalitet for pengene i den nye Tesla Model 3. Læs mere om vores Kvalitet/Pris Ratio.
Se også: Varianter, priser og alt om ny Tesla Model 3
Se flere billeder af Tesla Model 3
Det gode ved den nye Model 3
Model 3 trængte til et nyt design. Godt nok er ikke meget ændret, men den ser mere moderne og stilren ud.
Endnu bedre er forbedringerne i kabinen, der er den største opgradering. Her føles den nye Model 3 markant anderledes. Samlingerne er bedre, materialerne er bedre og den generelle følelse er mere luksuriøs og moderne.
Det er en behagelig oplevelse, at køre i den nye Model 3. Den er mere komfortabel, bedre lydisoleret og har et markant bedre lydsystem. Der er også rigeligt med kræfter, selv i basismodellen, der nok skal få et smil frem på læberne. Der er dog konkurrenter, der byder på en mere sporty køreoplevelse.
Den nye Model 3 er en endnu mere effektiv elbil. Den har en rækkevidde på op til 629 kilometer. Selv basismodellen med 513 kilometer byder på mere end rigeligt med rækkevidde til de fleste. Lynopladning på 170-250 kW sker hurtigt, og plug & charge på Supercharger-stationer går opladningen hurtig og bekvem.
Tesla har også stadig et af de bedste infotainmentsystem, hvis man ser bort fra en stor mangel. Det er hurtigt, brugervenligt og får ofte forbedringer over-the-air.
Se også: Prøvekør en Tesla Model 3
Dette kunne være bedre ved Tesla Model 3
Den store mangel i infotainmentsystemet er Apple CarPlay og Android Auto. Det er for mange to velkendte platforme med tjenester, apps og digitale assistenter, der giver en enkel og brugervenlig oplevelse. Tesla burde give muligheden for at bruge dem begge.
Manglen på kontaktarme bag rattet og det nye rat med kapacitive knapper til blinklys, forlygter og andet er stor nedgradering. Gearvælgeren findes nu på infotainmentskærmen. Det er virkelig ikke en god løsning. Man vænner sig med tiden nok mere til det, men det virker som en unødvendig ændring af noget der i forvejen virker godt og som alle kender til.
Bagagerummet på 594 liter har god plads, men åbningen er smal og upraktisk. Foran gemmer sig et stort frunk på 88 liter.
Se også: Kommende elbiler i Danmark
Alternativer til Tesla Model 3
Vi byder velkommen til den nye Tesla Model 3 i Danmark, hvor den skal konkurrere mod Polestar 2, XPeng P7, Hyundia Ioniq 6, BYD Seal og BMW i4.