Test og anmeldelse af Aiways U5
Indholdsfortegnelse
- Introduktion
- Specifikationer
- Design og kvalitet
- Rækkevidde og opladning
- Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
- Selvkørende egenskaber
- Køreoplevelse og ydelse
- Komfort
- Udstyrsniveau
- Bæredygtighed
- Sikkerhed
- Garanti og service
- Bedømmelse
- Konklusion
- Pris og leasing
Aiways U5 er en mellemstor elektrisk SUV, hvor man får meget bil for pengene. Den imponerer med en rummelig og behagelig kabine med god plads til både passagerer og bagage samt lækkert interiør og et højt niveau af komfort. Desværre lader den noget tilbage at ønske, når det kommer til køreegenskaber, software og sikkerhed. Aiways U5 kører op til 410 kilometer på en opladning, accelererer fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder og koster fra 314.990 kroner.
Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler
Introduktion af Aiways U5
Aiways er et forholdsvist nyt elbilmærke, der lancerede sin første elbil herhjemme i 2021: U5. Du har måske ikke hørt om Aiways før, men mærket lover helt op til 5 års fabriksgaranti, benytter dele fra store kendte producenter (Bosch til deres regenerative bremsesystem og CATL som batterileverandør) og satser meget på at give meget elbil for pengene. Denne rummelige og familievenlige elbil fra Aiways har nemlig en vejledende pris fra 314.990 kroner, hvilket er billigere end langt de fleste i denne kategori på markedet lige nu – specielt med dens udstyr taget i betragtning.
U5 er en mellemstor SUV og et oplagt valg for familien, der vil køre komfortabelt, med masser af udstyr og godt med opbevaringsplads, uden at det bliver for dyrt. Her er god plads på de fem sæder, 432 liter bagagerum og et mindre frunk.
Aiways U5 kommer i to varianter: Plus til ovenstående pris samt Premium, der koster 349.990 kroner, som har alt ekstraudstyr, mærket tilbyder.
Dens elektriske motor er bygget er Aiways selv og har en ydeevne på 150 kW (204 hestekræfter), hvilket giver den rimeligt store SUV en acceleration fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder. Rækkevidden er på teoretiske 410 kilometer efter WLTP-standarden, og den opdaterede model kommer med 3-faset lader som standard.
Se også: Øvrige specifikationer på Aiways U5
Er Aiways U5 den rigtige elbil for dig og familien? Efter at have kørt og brugt Aiways U5 i en uge er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.
Specifikationer på Aiways U5
Aiways U5 | Plus | Premium |
Ydeevne | 150 kW / 204 hk (2WD) 0-100 km/t på 7,8 sekunder Tophastighed på 160 km/t |
|
Batteri og rækkevidde (WLTP) | 63 kWh 410 km |
63 kW Op til 400 km |
Opladning | 11 kW AC og 90 kW DC | |
Siddepladser | 5 og 2 med isofix-beslag | |
Bagagerum | Bagi 432 liter, mindre frunk | |
Platform | Ukendt | |
Infotainmentsystem | Aiways m. Apple CarPlay | |
Euro NCAP-bedømmelse | 3/5 stjerner | |
Andet | 5 års fabriksgaranti, 8 år/150.000 km garanti på minimum 70 procent batterikapacitet | |
Pris | Fra 314.990 kr. | Fra 349.990 kr. |
Design og kvalitet
Aiways U5 er egentlig en ganske nydelig bil. Den er rimeligt anonym, og det er nok ikke en bil, folk vender sig om og kigger efter på gaden.
Fronten er vi ikke så vilde med på U5, men resten af det ydre design er lykkedes Aiways ganske fornuftigt. Det er dog ikke udenpå, at Aiways skal imponere dig, men indeni.
Billigere luksus
Indeni er U5 ret imponerende, hvis man samtidig husker at tage prisen i betragtning. Den er en af de billigste elbiler på markedet, men byggekvaliteten, materialerne, designet og udstyrsniveauet er overraskende. Dermed ikke sagt, at Aiways U5 er ren luksus, men interiøret er langt bedre end andre biler i dens prisklasse.
Sæderne er lækre og virker til at være af en god kvalitet. Der er brugt en hel del plastik i kabinen, men meget af det er af en fornuftig kvalitet. Man finder dog også steder, hvor kvaliteten skuffer. Et godt eksempel på dette er midterkonsollen, der er af tyndere plastik og med pianolak, der meget let ridses, ser fedtet ud og reflekterer solens skarpe stråler.
I midterkonsollen er også en række berøringsknapper med haptisk feedback, der styrer blandt andet klimaanlægget, og som er uduelige og burde have været almindelige fysiske trykknapper. Og så er der skærmene, der er underligt opdelt og er af en skuffende kvalitet med mangel på lysstyrke og højere opløsning, selvom størrelsen egentlig er fornuftig nok.
Der er generelt tænkt over designet i kabinen, som samlet set er pæn og med en god udnyttelse af pladsen. Men der også steder, hvor man undrer sig over Aiways’ designvalg – blandt andet manglen på et handskerum og den svingende kvalitet.
Udmærket lydsystem
Der sidder som standard et lydsystem med otte højtalere i U5, og kvaliteten af det er tilfredsstillende. Det spiller højt og med god bund, men her mangler detaljer i diskant og mellemtone. Det er dog bedre end de fleste biler i denne prisklasse og godt for et standard lydsystem.
Rækkevidde og opladning
Aiways U5 har en teoretisk rækkevidde efter WLTP-standarden på 410 kilometer. WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på cirka 390 kilometer, mens den vil være på cirka 328 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Aiways U5 af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage , vejbanen, hastighed og kørestil. Premium-varianten har en lidt kortere rækkevidde på 400 kilometer.
Læs også: De 10 mest energieffektive elbiler i 2022
Hvor langt kører Aiways U5 i virkeligheden?
Mange faktorer har indflydelse på rækkevidden, og nogle elbiler har sværere end andre ved at opnå den opgivne WLTP-standard. Aiways U5 er en af disse. Dermed ikke sagt, at U5 ikke har en fornuftig rækkevidde.
Ved blandet kørsel med bykørsel, landevej og motorvej opnår vi en rækkevidde på 300 til 350 kilometer. Ved ren bykørsel har Aiways U5 det svært, hvor rækkevidden falder markant. På landevej og motorvej går det noget bedre, hvor man kommer tættere på den opgivne rækkevidde, men forvent ikke mere end 350 kilometer rækkevidde.
Opladning
Batteriet i Aiways U5 er designet af elbilmærket selv, men produceret af CATL, der er verdens største producent af elbilbatterier. Batteriet er af litium-ion-typen og opbygget af 24 moduler på samlet 63 kWh.
Når det kommer til opladningen, understøtter Aiways U5 11 kW AC-opladning og op til 90 kW DC-hurtigopladning. Under de rette forhold giver det opladning fra 20 til 80 procent på 35 minutter. Det er langsommere end i mange af konkurrenterne i samme klasse.
Med den 3-fasede oplader, som er standardudstyr, får man tæt på 60 kilometers kørsel på en time fra en 11 kW-hjemmeoplader.
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
I sin helhed er Aiways U5 en rimelig simpel bil at køre. Tryk på startknappen, sæt bilen i D (drive), og du er afsted. Her er ikke de store overraskelser for dig, der normalt kan finde din vej i en bil. Selvom der med U5 er tale om en mellemstor bil, er den let at manøvrere rundt i byen og parkere på mindre parkeringspladser.
Hvad der derimod kræver noget tilvænning, er bilens software. Man finder to store skærme i Aiways U5: et digitalt instrumentbræt og en infotainmentskærm på 12,3 tommer. Derudover er instrumentbrættet omgivet af to mindre skærme, der giver (konstant) information om dæktryk og medieafspilning.
Instrumentbrættet er simpelt og giver de vigtigste oplysninger såsom hastighed, gear, batteriniveau, rækkevidde, køreprogram og information om fartpilot og førerassistent. Skærmen er desuden placeret godt, så kan altid kan se indholdet på skærmen. De to mindre skærme på siden er dog unødvendige og giver ingen mening. Disse skærmes information kan fint vises på den større infotainmentskærm i stedet. Kvaliteten af skærmene er ikke imponerende, og vi kunne ønske mere lys og højere opløsning.
Den 12,3 tommer infotainmentskærm er heller ikke af den bedste kvalitet. Opløsningen og lysstyrken er i den lave ende, og den bliver hurtigt fedtet at se på.
Et skuffende infotainmentsystem
Software er tydeligvis ikke Aiways’ stærke side. Brugerfladen er hverken moderne eller køn at se på, men dog rimelig let at finde rundt i. Men her er heller ikke mange funktioner. Man finder hverken navigation, apps eller andre opkoblede funktioner. I stedet er her nogle indstillinger for bilen, klimaanlæg, radio, medier samt telefontilslutning via Bluetooth. Softwaren er tilfredsstillende hurtig, men ikke særligt responsiv, og man må ofte trykke eller swipe flere gange. Dette, samt at skærmens placering kræver, at man rækker ud efter den, og knapperne ofte er små, gør den svær at bruge under kørsel.
Der understøttes heldigvis Apple CarPlay, men desværre ikke Android Auto. Man kan hente appen CarbitLink til Android-telefoner, der spejler telefonens indhold til infotainmentskærmen. Det fungerer ikke godt, og forvent, at din telefon bliver overhedet, da skærmen skal forblive tændt uafbrudt. Aiways U5 skulle selvfølgelig have understøttet Android Auto i stedet for.
Der er langt op til bilmærker som Tesla, Volvo, Polestar, XPENG, Nio og andre, som netop leverer fremragende infotainmentsystemer og software i deres biler. Der har dog ikke været problemer med softwaren i Aiways U5, som i hele den uge, vi har haft den til test, har fungeret upåklageligt. Men der er plads til forbedring. En god start ville være at oversætte softwaren til dansk.
Selvkørende egenskaber
Ifølge Aiways kommer U5 med et selvkørende niveau på niveau 2+. U5 er udstyret med 22 sensorer bestående af 12 ultralydsradarer, fem HD-kameraer, tre millimeterbølge-radarer og to indendørs kameraer for at sikre en autonomi på niveau 2 og analyse i realtid af eksterne trafikforhold. Det hele er en del af basismodellen og er altså ikke ekstraudstyr.
Niveauer for automatisering af selvkørende bilerBilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.
|
U5 har adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, førerassistent, fartbegrænser, kø-assistent og parkeringsassistent med 360 graders kamera. Afstanden, som bilen skal holde, kan justeres i flere niveauer.
Hvordan klarer Aiways U5 autonom kørsel?
Der er altså ikke mangel på kameraer, radarer og sensorer uden på U5, men hvordan fungerer det i virkeligheden? Lad os starte med, hvad der fungerer godt. Den adaptive fartpilot er nærmest uundværlig i dag, og den fungerer rigtig fint i U5, hvor vi har følt os trygge ved at benytte den. Dens 360 graders kamera giver også et godt overblik, når bilen skal parkeres på en smal Københavner-parkeringsplads.
Parkeringsassistenten er ikke den klogeste, vi har prøvet, og kræver, at striber ved parkeringsbåsen er tydeligt optegnet. Dens aktive førerassistent fungerer for det meste fint, hvor den styrer nogenlunde naturligt og følger vejen uden problemer. Den er samtidig god til at give besked, når systemet ikke kan bruges længere og føreren selv skal tage over.
Der har dog været flere episoder i testperioden, hvor U5 har misforstået vejbanestriber og er blevet forvirret. For eksempel var den på vej ud i en frakørsel, da vi skulle fortsætte ligeud af motorvejen. Sådan nogle episoder gør, at man hurtigt mister tilliden til teknologien. Derfor er vores råd, at du skal holde dog til den adaptive fartpilot og selv stå for styringen af Aiways U5.
Køreoplevelse og ydelse
Aiways U5 er langtfra den hurtigste elbil på markedet, men det betyder ikke, at den er langsom. Den hurtige reaktion fra den elektriske motor giver den en stor fordel i forhold til brændstofbilerne og gør, at man oftest er hurtigst ude af startblokken.
U5 har enkelt elektrisk motor, der byder på 204 hestekræfter og 310 nm, som giver en acceleration fra 0-100 km/t på 7,8 sekund. For en rummelig og praktisk familiebil er det hurtigt, og her er rigeligt med overskud – i hvert fald op til de 110 km/t, hvor accelerationen kraftigt aftager.
Hvordan kører Aiways U5?
Aiways U5 er en meget komfortabel bil (som vi kommer tilbage til i næste afsnit), men den imponerer desværre ikke på dens køreegenskaber. Styringen af ekstremt livlig, hvilket er ganske fint til bykørsel og langsommere hastigheder, men ude på motorvejen føler U5 sig ikke hjemme.
Ved højere hastigheder er U5 simpelthen for livlig, styringen er for aktiv, og den ligger ikke tilfredsstillende stabilt på vejbanen. U5 er derfor ikke det bedste valg, hvis familien ofte tager på længere køreture. Affjedringen gør den komfortabel på ujævne veje, men derimod tager man ikke et sving hurtigt i U5.
Der er tilfredsstillende med kræfter i Aiways U5, men køreegenskaberne imponerer os ikke. Den fungerer fint til bykørsel og landeveje, men ved hurtigere hastigheder på motorvej skuffer den.
Se også: Nye elbiler, der kommer i 2022
Komfort
Hvad Aiways U5 ikke har i køreegenskaber, har den til gengæld i komfort. U5 er en meget komfortabel bil at køre i og meget behagelig at befinde sig i. Her er lyst, rart og nydeligt. Til prisen er komforten og mængden af udstyr imponerende.
Forsæderne er lækre, behagelige, kan lægges helt ned og med elektriske indstillinger. Der er god plads foran (lige bortset fra manglen på et handskerum) og bestemt også bagi. U5 er ikke den bredeste bil, men der kan fint sidde tre personer på bagsæderne, hvor der samtidig er god plads i længde og højde. Som beskrevet i forrige afsnit har U5 en blød affjedring, som gør den behagelig for alle passagerer på en hullet og ujævn vej.
En skøn, rummelig kabine
U5 er bygget på en platform, der udelukkende er til elbiler, og derfor har det været muligt at optimere pladsen indeni. Der er fladt gulv, hvilket gør det mere behageligt at sidde i midten på bagsædet, og her er forskellige opbevaringsrum og kopholdere.
Det store panoramasoltag med gardin gør kabinen lysere og mere luftig, og det er ikke mindst skønt på en varm sommerdag. Det er dog ekstraudstyr.
Hvor U5 ikke imponerer i denne kategori, er med dens støjniveau, der ligger over andre i samme prisklasse. Ved højere hastigheder høres en hel del vindstøj, og her er generelt mere dæk- og vejstøj, end man kan forvente. Det er på et tilfredsstillende niveau, men den imponerer altså ikke.
Der er også udmærket med plads til bagage i Aiways U5. Bagagerummet er på 432 liter, som kan udvides til 1.555 liter, hvis bagsæderne lægges ned. Foran er også en mindre frunk, hvor der kan ligge en taske eller ladekabler.
Udstyrsniveau
Som vi har nævnt et par gange i denne test af Aiways U5, er det en elbil, hvor man får meget for pengene. Og det ser man allertydeligst på dens mængde af udstyr. Her er nemlig et stort udvalg af standardudstyr.
Basismodellen, der går under navnet Plus, byder på udstyr som 360 graders panoramakamera, 3-faset ladning, LED-lygter, adaptiv fartpilot, parkeringssensor, klimaanlæg, elektriske forsæder, 17 tommer aluminiumsfælge, ambientbelysning i kabinen og lydsystem med otte højtalere. Her er meget, men ingen varmepumpe, trådløs opladning eller varme i forsæder.
Her er også et højt niveau af sikkerhedsudstyr som blindvinkelalarm, 6 airbags, to isofix på bagsæder, automatisk oplåsning af døre ved kollision, automatisk nødopkald til 1-1-2, automatisk nødbremse og mere.
Ekstraudstyr
Der er som sådan ikke noget ekstraudstyr til Aiways U5, men man kan derimod vælge Premium-modellen. Aiways U5 Premium koster 35.000 kroner mere, hvor man får parkeringsassistent, touchpanel til klimanlæg, panoramasoltag med solgardin, varme i forsæder, trådløs opladning af mobiltelefon, dellæderindtræk på sæder og dørsider, parkeringssensor foran, elektrisk bagklap, 19 tommer aluminiumsfælge og mere.
Bæredygtighed
I dag går mange bilproducenter mere op i bæredygtighed end tidligere, hvor der bliver lavet rapporter om bilernes samlede CO2-udledning fra vugge til grav, der anvendes genanvendt plastik og andre bæredygtige materialer samt planer for genbrug af materialer i bilernes store batterier. Hos Aiways selv er der dog ingen information at finde omkring genbrug og bæredygtighed. Det tyder altså på, at bæredygtighed ikke har været en prioritering – ud over at skifte brændstofmotoren ud med en grønnere elmotor ved at vælge Aiways U5.
Man finder dog flere informationer om brug af vedvarende energi, genbrug af materialer og et overordnet mål om en grønnere fremtid, når man besøger nogle af leverandørerne af komponenterne i Aiways U5, herunder batteriproducenten CATL og leverandøren af det regenerative bremsesystem og servostyringen, Bosch.
Det er skuffende, når så godt som alle konkurrenterne har fokus på bæredygtighed i en eller anden grad. Dog ender Aiways U5 med en karakter, der ligger over gennemsnittet på grund af leverandørernes grønne tiltag.
Sikkerhed
Aiways U5 har egentlig et højt niveau af sikkerhedsudstyr og sikkerhedsfunktioner – og basisudgaven er udstyret med det hele. Her finder man smarte funktioner som automatisk nødbremse, blindvinkelassistent, vejbaneassistent samt seks airbags i front og side.
Euro NCAP giver dog ikke Aiways U5 topkarakter i deres omfattende crash-test og sikkerhedstest. Derimod har de givet U5 en bedømmelse på 3 ud af 5 stjerner, hvilket ikke ser lovende ud for sikkerhedsniveauet i denne bil.
Helt konkret har Euro NCAP givet U5 bedømmelsen 73 procent for bilens fører og voksne, 70 procent for børn i autostol, 45 procent for fodgængere og 55 procent for dens sikkerhedsfunktioner. I deres test skriver Euro NCAP overordnet, at U5 har de rigtige funktioner, men at de sjældent levede op til den forventede standard.
Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest
Garanti og service
Aiways U5 er omfattet af en fabriksgaranti på 5 år eller 150.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. På batteri og drivlinje er der er 8 års garanti eller 150.000 kilometer. Batteriet er også dækket af en garanti mod et kapacitetstab til under 75 procent i fabriksgarantien.
Ud over garanti mod materiale- og produktionsfejl er batteriet dækket af en kapacitetsgaranti. Karrosseriet er omfattet af 10 års garanti mod gennemtæring uden kilometerbegrænsning.
Aiways U5Samlet bedømmelse: 59 ud af 100 (over middel) Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her. |
|
Design og kvalitet | 8/10 |
Rækkevidde og opladning | 4/10 |
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed | 3/10 |
Selvkørende egenskaber | 5/10 |
Køreoplevelse og ydelse | 4/10 |
Komfort | 8/10 |
Udstyrsniveau | 8/10 |
Bæredygtighed | 3/10 |
Sikkerhed | 8/10 |
Garanti og service | 8/10 |
Samlet bedømmelse | 59/100* |
*Der er ikke givet ekstra point til den samlede bedømmelse, da Aiways U5 ikke har tilstrækkelig høj kvalitet til at få tillægspoint. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.
Konklusion på test af Aiways U5
Man kan ikke undgå at blive imponereret, når man sætter sig ind Aiways U5. Kabinen er rummelig, fint designet, lys og meget komfortabel – og den er samtidig fornuftigt bygget og materialerne generelt i orden. Det er en oplagt familiebil (hvis man ser bort fra dens sikkerhedsscore), hvor der er god plads til passagerer og en tilfredsstillende plads til bagagen samt gode praktiske opbevaringsrum og holdere til drikkevarer. Udstyrsniveauet er meget højt og kørekomforten er ligeledes høj. Udvendigt er U5 også ganske nydelig at se på.
Dertil kommer Aiways U5 med en garanti, der ligger over gennemsnittet. Her får man blandt andet en 5-års fabriksgaranti.
Det er dog ikke i alle vores testkategorier, at vi kan rose denne elbil. Godt nok er Aiways U5 tilfredsstillende hurtig i accelerationen fra 0-100 km/t, men derefter forsvinder overskuddet fra den elektriske motor kraftigt. U5 har en alt for livlig og aktiv styring, der kræver for meget af føreren under kørsel på motorvej, men fungerer fint ved langsommere hastigheder i by og på landevej. Aiways U5 er samtidig ikke en bil, man føler sig tryg ved at tage et vejsving hurtigt i.
Til sidst vil vi fremhæve, at det er skuffende, at Aiways U5 kun scorer 3 ud af 5 stjerner Euro NCAP sikkerhedstesten.
Aiways U5 lander i vores test på 59 ud af 100.
Se også: Nyheder og test af elbiler
Læs også: Se nyeste test og anmeldelser af elbiler
Mere om temaet
Tiden står ikke stille og det gør emnet heller ikke. Her får du den efterfølgende udvikling om temaet. Steen Jørgensen kunne ikke slippe historien. 18/5/2022 havde vi dette at sige med en nyhedsartikel med fokus på LG Electronics satser på 6G og bil til metaverset – Historien bringes videre her. Se de seneste nyhede om temaet her.