Test og anmeldelse af Porsche Taycan Sport Turismo

Porsches Taycan Sport Turismo er ekstremt velkørende og overraskende praktisk. Du finder ikke en flottere og federe elektrisk stationcar.

Test og anmeldelse af Porsche Taycan Sport Turismo

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

Taycan Sport Turismo er en ren elektrisk bil fra legendariske Porsche, der med dens høje kvalitet, flotte udseende, ypperlige køreglæde og store rummelighed både har imponeret og overrasket os. En virkelig fed – og samtidig praktisk – elbil, som det desværre nok er de færreste, der har råd til.

Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af Porsche Taycan

Taycan er indtil videre den eneste elektriske model i Porsches sortiment. Den kommer dog i flere forskellige varianter, herunder den almindelige Taycan, Taycan Sport Turismo og Taycan Cross Turismo. I denne test er det Sport Turismo, vi skal kigge nærmere på. I Porsches verden er Sport Turismo et fancy ord for stationcar – og det lyder da også noget mere lækkert.

Da Taycan blev lanceret i 2019, var den på mange måder en revolutionerende elbil, hvor den for eksempel var den første med 800 volt opladningsartektur, der muliggør lettere vægt og ekstremt hurtig opladning. Den dag i dag er Porsches elbil(er) stadig nogle af de mest imponerende.

Taycan er bygget på J1-platformen, der er designet af Porsche og bygget til elektriske biler. Denne platform bruges også nu i Audi e-tron GT, som vi snart har en test klar af.

Et hav af varianter og udstyr

Men som du nok havde forventet, er den ikke en bil for alle og enhver – også selvom Sport Turimos-varianter er overraskende praktiske. Prisen er nemlig ret høj.

Taycan Sport Turismo kommer i hele fem varianter. Basisudgaven har en rækkevidde på op til 433 kilometer, er baghjulstrukket, har en enkelt elektrisk motor med 300 kW/408 hk og accelererer fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Topmodellen, Turbo S, har et større batteri, men omtrent samme rækkevidde. Den har derimod hele 460 kW / 625 hestekræfter og klarer 0-100 km/t på kun 2,8 sekunder.

Opladningen sker ved op til 270 kW, som kan oplade batteriet fra 5 til 80 procent på omkring 22 minutter.

Se også: Øvrige specifikationer på Porsche Taycan Sport Turismo

Hvad koster en Taycan Sport Turismo? Prisen starter ved 829.000 kroner. Hertil skal du forvente at bruge et stort beløb på ekstraudstyr.

Den Porsche Taycan Sport Turismo, vi har haft til test, er GTS-udgaven, der koster fra 1.399.900 kroner. Inklusiv ekstraudstyret ligger den i 1.749.000 kroner.

Kan Porsche Taycan Sport Turismo anbefales, og er den det rette valg for dig? Efter at have kørt og brugt Porsche GTS Taycan Sport Turismo i en uge er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.

Specifikationer

Porsche Taycan Sport Turismo Sport Turismo 4S Sport Turismo GTS Sport Turismo Turbo Sport Turismo Turbo S Sport Turismo
Yde­evne 326 hk / 240 kW (RWD) 435 hk / 320 kW (AWD) 517 hk / 380 kW (AWD) 625 hk / 460 kW (AWD) 625 hk / 460 kW (AWD)
Bat­te­ri og ræk­ke­vid­de (WLTP) 71 kWh
433 km
71 kW
441 km
83,7 kWh
490 km
83,7 kW
491 km
83,7 kW
458 km
Op­lad­ning 22 kW AC og 270 kW DC
Sid­de­plad­ser 4/5 og 2 med isofix-beslag
Ba­ga­ge­rum Bagi 446 liter, foran 84 liter
Plat­form Porsche J1
In­fo­tain­ment­sy­stem Porsche Communication Management (PCM)
Euro NCAP-be­døm­mel­se 5 ud af 5 stjerner
Andet 2 års fabriksgaranti, 12 års rustgennemtæring, lakgaranti 3 år samt 8 år/160.000 km garanti på batterikapacitet
Pris Fra 829.900 kr. Fra 1.099.900 kr. Fra 1.399.900 kr. Fra 1.699.900 kr. Fra 2.114.900 kr.

Design og kvalitet

Taycan Sport Turismo er den tredje variant af Porsches elektriske sportsvogn. Sport Turismo- og Cross Turismo-modellerne skiller sig ud fra den normale Taycan ved at være mere rummelige biler. Sport Turismo ligner Cross Turismo, som den deler sin sportslige silhuet og taglinje med, men uden offroad-looket. Og så lyder Taycan Sport Turismo bare bedre end “Taycan Stationcar”.

Man skulle ikke tro det, men i Sport Turismo finder man et praktisk bagagerum med knap 450 liter. Når man kigger på bilen, er det ikke ligefrem praktikalitet, der er det første indtryk. Sport Turismo har et aggressivt og sporty look i typisk Porsche-stil. Den er virkelig den flotteste elektriske stationcar på markedet. Sjældent har vi oplevet en familievenlig stationcar få så meget opmærksomhed.

Kvaliteten er helt i top

Når man kigger ind i Porsche Taycan Sport Turismo, er man heller ikke i tvivl om, at det er en Porsche. Ikke kun designet, men også den kvalitet, man forventer af en bil fra mærket. Sæder, rat, knapper, skærme, midterkonsol og resten af kabinen føles eksklusiv og solidt bygget. Selv steder, hvor vi ofte ser bilproducenter gå på kompromis med kvaliteten, er Porsche i en helt anden klasse.

Hverken udenpå eller indeni er der noget i Taycan Sport Turismo, der forsøger at tydeliggøre, at dette er en “elbil”. I stedet er det ganske let at forveksle den med en helt almindelige larmende Porsche. Det er både en fordel og en ulempe. Vi er vilde med det udvendige design, men det havde også været godt at se Porsche udnytte fordelene ved den elektriske platform bedre.

Her ser vi andre producenter gentænke og modernisere kabinen i bilerne i forsøget på at gøre dem til et “second living room”, hvilket ofte betyder, at det bliver et rarere sted at være i lang tid. Hvorfor er gulvet ved bagsæderne ikke helt fladt i Taycan Sport Turismo? Hvorfor fylder midterkonsollen så meget, uden egentlig at tilbyde ret meget praktisk opbevaring? Vi kan finde på flere ting. I sidste ende er Taycan en Porsche, og den skal helst ligne en – både indeni og udenpå. Og dét er lykkedes dem virkelig godt.

Test anmeldelse Porsche Taycan Sport Turismo
Porsche Taycan Sport Turismo til test.

Rækkevidde og opladning

Porsche Taycan GTS Sport Turismo er udstyret med et batteri med en brugbar kapacitet på 83,7 kWh – altså i den større ende. Batteriet rækker til en teoretisk WLTP-rækkevidde på op til 490 kilometer.

WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på op til 466 km, mens den vil være på op til 392 km om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Porsche Taycan GTS Sport Turismo af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.

Virkelighedens rækkevidde

Vi har, som altid, kørt de danske veje tynde med Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Vi har med andre ord testet den ved bykørsel, på landevej og naturligvis også på motorvej ved både 110 og 130 km/t. Trods fristen til at køre i køretilstandene Sport og Sport Plus brugte vi en stor del af tiden i køretilstanden Normal.

Bykørsel

Ved bykørsel, hvor vi kørte alt mellem 30 og 60 kilometer i timen i byzoner, oplevede vi, at Porsche Taycan GTS Sport Turismo kunne kørte, hvad der i gennemsnit svarer til 327 km på en fuld opladning – eller en effektivitet på 25,6 kWh/100 km. Porsche estimerer selv 302 km i sin rækkeviddeberegner. Vi ligger derfor inden for det forventede, men når det er sagt, er et gennemsnit på 327 kilometer ikke voldsomt højt.

Landevej

På landevej går det væsentligt bedre. Her gav vores mange lange køreture på landevej ved 70-80 km/t en gennemsnitlig rækkevidde, hvis vi kørte batteriet fra 100 til 0 %, på 433 km. Det svarer til en effektivitet på 19,3 kWh/100 km. Her estimerer Porsches beregner selv 371 km.

Motorvej

På motorvej har vi kørt mange kilometer både ved 110 og 130 km/t. Ifølge Porsche selv kan man forvente omkring 317 kilometer ved motorvejskørsel. Vi opnåede noget bedre rækkevidde end det. Ved 110 km/t kunne vi i gennemsnit presse, hvad der svarer til 392 km ud af batteriet. Det svarer til en effektivitet på 21,3 kWh/100 km. Ved 130 km/t faldt rækkevidden til 381 km eller en effektivitet på 22 kWh/100 km.

Blandet kørsel

Ved blandet kørsel, hvor vi både kørte i by, på landevej og motorvej gennem store dele af Sjælland, endte vi i gennemsnit med en rækkevidde på 436 km eller en effektivitet på 19,2 kWh/100 km.

Generelt er rækkevidden i Porsche Taycan GTS Sport Turismo acceptabel, men vi ligger dog noget langt fra den teoretiske WLTP-rækkevidde. Porsches egen beregner er dog noget mere konservativ, og vi har intet problem med at nå de estimater, som Porsches egen beregner selv oplyser.

Opladning

Porsche Taycan GTS Sport Turismo byder på noget af den ypperste ladeteknologi inden for elbiler. Bilen benytter et batterisystem med 800 volt arkitektur, der giver mulighed for hurtigere opladning, lettere og mere energieffektive biler.

AC-opladning foregår med en effekt på op til 22 kW, og en opladning fra 0 til 100 % kan derfor klares på relativt hurtige 5 timer. Det er dog DC-opladningen, der er klart mest interessant. Her understøtter Porsche Taycan GTS Sport Turismo hele 270 kW ligesom søsterbilen Audi e-tron GT. Det sikrer – i optimale betingelser vel at mærke – en opladning fra 5 til 80 % på kun 22,5 minut.

Det er på niveau med en bil som Kia EV6, der godt nok på papiret understøtter en højere effekt på 350 kW, men som i praksis lader et mindre batteri nogenlunde lige så hurtigt (10 til 80 % på 18 minutter). Vi nåede selv en maksimal effekt på 251 kW ved vores opladninger, men det afhænger naturligvis også af vejr og batteriniveau. Vi kan i hvert fald konstatere, at det går rigtigt hurtigt med opladningen i Porsche Taycan GTS Sport Turismo – lige som det skal være!

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

Mangel på skærme er der ikke i Taycan Sport Turismo, der kommer med stort digitalt førerdisplay (16,8 tommer), infotainmentskærm (10,9 tommer), skærm i midterkonsollen samt en skærm til forsædepassageren (ekstraudstyr). Det kan virke en anelse overvældende, når man først sætter sig bag rattet, men faktisk er den rimelig simpel at køre.

Skærmene er generelt af en god kvalitet. Det store førerdisplay har en høj opløsning og lysstyrke, og det er altid let at se instrumenteringen. Også infotainmentskærmen samt den valgfri passagerskærm er af tilfredsstillende høj kvalitet. Sidstnævnte kan bruges til styring af musik og navigation samt vise hastighed og g-påvirkning.

Den mindre skærm længere nede i midterkonsollen er dog ikke at helt samme standard. Godt nok er lysstyrken fin, men dens opløsning og farver imponerer ikke.

Der er ikke mangel på skærme i Porsche Taycan.

Mange skærme og færre knapper

Man finder ikke mange fysiske knapper i Taycan – langt størstedelen sidder på rattet, hvor man styre alt fra lydstyrke til kørefunktioner. De fleste funktioner skal styres via Direct Touch Control-skærmen nederst i midterkonsollen eller infotainmentskærmen. Bag rattet sidder derudover fire touchknapper, der blandt andet hæver undervognen.

Den mindre Direct Touch Control-skærm giver hurtig adgang til funktioner som klimakontrol, batteristatus, åbning af ladeporte (ja, den har to ladeporte), opkald og mere. Når der trykkes på skærmen, bekræftes trykket af haptisk feedback. Vibratormotoren føles dog noget mudret og upræcis, og man er ikke altid helt sikker på, at man har ramt rigtigt. Det fungerer, men det havde været meget bedre og hurtigere med fysiske knapper til disse funktioner i stedet.

Et godt infotainmentsystem – med plads til forbedring

Brugerfladen i førerdisplayet er nydeligt og letforståeligt. Skærmen er dog meget bred, og er rattet ikke placeret optimalt i forhold til skærmen, kan det være svært at se indholdet ude i siderne. Porsche Communication Management (PCM) er bilens infotainmentsystem blevet døbt. Det er et rimelig vellykket system, der er tilpas simpelt at finde rundt i og reagerer tilfredsstillende hurtigt. Enkelte steder er ventetiden længere, end man kunne forvente, og der kan også opleves lidt hakken – specielt ved scrolling rundt på kortet i navigationen. Selve designet på menuerne er ikke imponerende – det minder mest af alt om en 10 år gammel Android-telefon.

Man finder i Porsche Taycan Sport Turismo understøttelse af Apple CarPlay og Android Auto, både med kabel og trådløst.

Opkobling

Taycan kommer med Porsche Connect, som er et abonnement, der inkluderer blandt andet online-navigation, musikstreaming og onlineradio, remote services, e-mobility services (app til ladestyring, klimatiseringsstyring eller rækkeviddestyring). Der er inkluderet en gratis prøveperiode på 36 måneder.

Selvkørende egenskaber

Det er behageligt at køre langt i Porsche Taycan Sport Turismo, hvilket blandt andet er på grund af dens assistentsystemer. Taycan’en har funktioner som adaptiv fartpilot, aktiv vejbaneassistent, Swerve Assist, Intersection Assist, blindvinkelassistent samt Porsche InnoDrive, der tilpasser hastigheden til farttavler, sving, rundkørsler eller andre situationer forude, som kræver, at du sætter farten ned eller standser.

Taycan har et SAE-niveau på 2 ud af 5, hvilket matcher de fleste andre elbiler på markedet lige nu. Den kan selv styre og holde sig på vejbanen, accelerere og bremse, men kræver at du har hænderne på rattet og du hele tiden er opmærksom på trafikken. På trods af det er det en hjælp på den lange køretur, og det fungerer generelt rigtig godt i denne elbil.

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Køreoplevelse og ydelse

En stationcar behøver ikke være kedelig – det er denne elbil det ultimative eksempel på. Vi testede Porsche Taycan Sport Turismo i GTS-varianten med firehjulstræk, der med to elektriske motorer yder 517 hestekræfter og har et drejningsmoment op til 850 Nm.

Tophastigheden på denne variant er elektronisk begrænset til 250 km/t, o-100 km/t sker på 3,7 sekunder, 0-160 km/t på 7,9 sekunder og 0-200 km/t på kun 12 sekunder. Som man kunne forvente af en Porsche, er Taycan Sport Turismo en meget hurtig bil.

Tager man et kig på, hvad der ellers er af elbiler på markedet, er flere af dem dog på niveau med Taycan’en, når det gælder den hurtige acceleration. Et eksempel på det er Kia EV6 GT, en stor SUV og familiebil, som sprinter fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder – altså hurtigere end GTS Sport Turismo. Er der så egentlig noget specielt over køreoplevelsen i Porschen? Ja.

Når man står ved siden af Taycan Sport Turismo, fornemmer man, hvor lav en bil den er. Bag rattet får man følelsen af, at man sidder i en meget stor – og ekstremt komfortabel – gokart. Køreegenskaberne er fantastiske, og den nærmest klæber sig til vejen.

En surrealistisk køreoplevelse

Det er en helt speciel følelse at tage et sving i høj hastighed i Porsche Taycan – og der er en verden til forskel sammenlignet med de fleste andre elbiler, der påstår at være “sporty”. Tyngdepunktet ligger så lavt, styringen er så præcis og giver så god feedback fra vejen, at det er en nærmest surrealistisk oplevelse. Et tryk på speederen, og accelerationen er øjeblikkelig ved enhver hastighed. Det er imponerende af Porsche, at en bil med en vægt et stykke over 2 tons kan fremstå så agil.

Dog er Porsche Taycan Sport Turismo ikke blot en racerhurtig stationcar; den er også ekstremt behagelig at køre. Der er intet problem i at kunne køre denne bil til hverdag, alene eller med familien – og gud hvor jeg vi jeg gerne det.

Komfort

Komforten er, som forventet, virkelig høj i Taycan Sport Turismo. Det betyder dog ikke, at der ikke er ting, der kunne være endnu bedre.

Det er ren luksus

Der kan for nogle være langt ned at sidde i en Taycan, men når man først sidder der, sidder man meget behageligt. Sæderne er af høj kvalitet, og der er på førersæderne stor mulighed for individuel tilpasning. Man kan virkelig opnå en helt optimal siddestilling. Den eneste udfordring kan for føreren af bilen være at få siddestillingen til at passe med det fulde udsyn til det store førerdisplay.

Materialerne foran er luksuriøse, der er gode opbevaringsrum, kopholdere og det er nemt at nå de vigtigste funktionaliteter. Desværre har Porsche gemt to USB-C-stik samt trådløs opladning til mobiltelefon alt for godt væk i et lille rum. Det kunne være lavet meget smartere.

Den er også ret praktisk

Bagi er der overraskende god plads og meget komfortabelt. Der er som standard plads til to personer bagi, men der kan som ekstraudstyr tilkøbes en tredje plads i midten. I Sport Turismo (og Cross Turismo) er der 45 millimeter ekstra plads i højden sammenlignet med den almindelige Taycan.

Selvom man sidder lavt i Taycan’en, er udsynet rigtig godt – også ud af bagruden. Den avancerede luftaffjedring er formidabel: ekstremt komfortabel når den skal være det, og kontant, stiv og præcis når det er nødvendigt.

Bagagerummet er langt fra det største, du kan få i en elbil, men det er rimelig brugbart. Der er 446 liter at gøre godt med og en tilfredsstillende højde. Kniber det med at få plads til de sidste ting, er der også 84 liter i bilens bagagerum foran. Lægger man sæderne ned, er der op til 1.212 liter tilgængeligt. Vi kan bekræfte, at man sagtens kan gå reol-shopping i IKEA og få plads til det i en Porsche Taycan Sport Turismo.

Porsche Taycan Sport Turismo

Udstyrsniveau

Kan man nøjes med at købe en Porsche Taycan Sport Turismo uden ekstraudstyr? I basisudgaven får man en stor sikkerhedspakke med vejbaneassistent, automatisk nødbremse, parkeringsassistent, aktiv frontklap, automatiske selestrammere, døre med sidekollisionsbeskyttelse samt airbags foran, ved knæ foran og i siden foran og mere.

Her er også 2-zonet klimaanlæg, eldrevet bagklap, adaptive elektriske sportsæder foran, læderinteriør med detaljer i Race-Tex, termoruder, Porsche Connect med gratis prøveperiode på 36 måneder, lydsystem med 10 højttalere, 20 tommer aluminiumsfælge og mere endnu.

Her er ikke ting som panoramaglas, elektriske foldbare sidespejle, head-up display, adaptiv fartpilot, ambientbelysning, sædevarme, airbags i siden bagi, varmepumpe og ladekabel. Altså ting som ofte er inkluderet i meget billigere elbiler. Du må også undvære det midterste bagsæde, som er ekstraudstyr. I en stationcar må man forvente, at der er plads til tre på bagsædet – også selv om det er en Porsche.

Ekstraudstyr

Den Porsche Taycan GTS Sport Turismo, vi har kørt i, er udstyret med ekstraudstyr for knap 400.000 kroner – altså cirka hvad en ny Audi Q4 e-tron koster. Startprisen er 1.379.900 kroner, og med udstyret ender den på 1.749.711 kroner.

Listen over ekstraudstyr er alenlang. Her er der alt fra sædevarme til 11.000 kroner, varmepumpe til 10.700 kroner, adaptiv fartpilot til 22.140 kroner, head-up display til 20.200 kroner, 21 tommer fælge til 33.299 kroner, lakerede sidespejle til 6.700 kroner og ikke mindst Mamba Green Metallic lak til 13.864 kroner – og sådan fortsætter listen.

Man kan altså godt regne med, at der skal tilføjes en hel del ekstraudstyr, og at det bliver ret meget dyrere end startprisen.

Bæredygtighed

Det er Porsches overordnede mål, at være neutrale i 2030. I 2025 vil halvdelen af Porsches biler være udstyret med elektrisk motor. Det behøver ikke at betyde, at de alle er elbiler, da det også inkluderer plug-in hybrid.

Produktionen af Porsche Taycan har været CO2-neutral, siden den blev lanceret i 2019. De to tyske Porsche-fabrikker er i dag CO2-neutrale. Porsche har opnået at gøre produktionen af Taycan CO2-neutral ved at reducere og helt undgå CO2-emissioner. Først når disse to muligheder er benyttet fuldt ud, anvendes nøje udvalgt CO2-kompenserende foranstaltninger.

Al elektricitet, der anvendes i produktion, er fra vedvarende kilder, mens de nye bygninger er energieffektive. Virksomheden genererer varme i sine egne kraftvarmeværker, som drives med biogas produceret af restmaterialer og affald. Fabrikken i Leipzig er fuldt ud drevet af vedvarende energikilder, herunder solcelleanlæg, der producerer hvad der svarer til 4.380 megawatttimer om året.

Når det drejer sig om udvikling af energiintensive produkter som det store batteri i Taycan, kræver Porsche, at alle leverandører udelukkende skal producere dem med bæredygtig energi.

I Taycan tilbyder Porsche et læderfrit valgfrit interiør, hvor der anvendes materialer fremstillet af genbrugsprodukter og vedvarende råmaterialer.

Race-Tex, et mikrofibermateriale, der delvist indeholder genbrugte polyesterfibre, fremstilles ved hjælp af 70 procent mindre CO2 end traditionelle materialer. Gulvbelægningen i Taycan er af genbrugsfibre, som blandt andet er fremstillet af genbrugte fiskenet.

For at øge bæredygtigheden i forsyningskæden er Porsche i gang med at afprøve et overvågningssystem kaldet Prewave for at øge bæredygtigheden i forsyningskæden. En AI-teknologi skal identificere bæredygtighedsrisici såsom miljøforurening, menneskerettighedskrænkelser og korruption.

Sikkerhed

Ifølge Euro NCAP er Porsche Taycan en meget sikker bil for både fører og passagerer, men scorer en anelse lavere for dens sikkerhedsfunktioner og for bløde trafikanter. Det ender med en samlet score på 5 ud af 5 stjerner hos Euro NCAP til Taycan.

I crash- sikkerhedstesten scorer Porsche Taycan 85 procent for bilens fører og voksne, 83 procent for børn i autostol, 70 procent for fodgængere og 73 procent for dens sikkerhedsfunktioner.

Der er indbygget mange sikkerhedsfunktioner i bilen, for eksempel et nødbremsesystem, vejbaneassistent, blindvinkeladvarsel.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

Porsche Taycan GTS Sport Turismo er omfattet af en 2 års nybilsgaranti, 3 års garanti imod fejl i bilens lak samt 12 års garanti imod gennemtæring.

På batteriet gives 8-års garanti eller op til 160.000 kørte kilometer, alt efter hvad der kommer først, hvis kapaciteten er under 70 procent.

Derudover medfølger en gratis serviceaftale ved køb af ny bil. Serviceaftalen gælder i to år eller 30.000 kilometer og inkluderer service og inspektion i henhold til fabrikkens krav. Dette indbefatter blandt andet serviceeftersyn samt tjek eller skift af pollenfilter, bremser, bremsevæske, viskerblade samt serviceydelser som opfyld af sprinklervæske mellem service og vask og støvsugning ved værkstedsbesøg.

Porsche yder desuden to års fuld garanti på alle udskiftede reservedele, og så får du samtidig Porsche Assistance, som er en vejhjælpsservice, der gælder både i Danmark og i udlandet.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo

Samlet bedømmelse: 77 ud af 100 (god)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 10/10
Rækkevidde og opladning 8/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 7/10
Selvkørende egenskaber 5/10
Køreoplevelse og ydelse 10/10
Komfort 8/10
Udstyrsniveau 4/10
Bæredygtighed 9/10
Sikkerhed 10/10
Garanti og service 6/10
Samlet bedømmelse 77/100

Konklusion på test af Porsche Taycan Sport Turismo

Designet på Porsche Taycan Sport Turismo er virkelig vellykket. Godt nok er den en stationcar, men det er bestemt ikke det første, man tænker om denne sportsvogn. Indeni er det klassisk Porsche-stil; det er nydeligt og i høj kvalitet.

Det er, når man sætter sig bag rattet i Taycan Cross Turismo, at man bliver forelsket i den. Køreegenskaberne i denne elbil er i en liga for sig. Den hurtige acceleration er der ved alle hastigheder, styringen er ultrapræcis, og den har et vanvittigt vejgreb.

Godt nok er Taycan Sport Turismo hurtig og sjov, men den er samtidig også komfortabel og praktisk. Selv efter mange kilometer sidder man behageligt i de lækre sportsæder. På bagsædet er der fint med plads, og man sidder også rart. Bagagerummet er ikke det største, men er stadig tilfredsstillende. Som en bonus er der ekstra plads under kølerhjelmen. Det går lidt ud over komforten, at der i en stationcar som standard ikke er plads til tre personer på bagsædet – og så sidder man utroligt lavt i en Taycan.

Bæredygtighed er noget, Porsche tager meget seriøst. Derfor er produktionen af Taycan Sport Turismo CO2-neutral.

Softwaren og infotainmentsystemet i Porsche Taycan er tilfredsstillende hurtigt, simpelt opbygget og understøtter både Apple CarPlay og Android Auto. Skærmene er desuden af en rigtig god kvalitet. Vi er derimod ikke imponerede over designet på brugerfladen, og vi oplever af og til også lidt sløvhed og hakken.

Der er masser af udstyr til Taycan Sport Turismo, men du kommer til at betale dyrt for det. Udstyret i basisudgaven er, prisen taget i betragtning, for skrabet. Man skal regne med at bruge mange tusinde kroner på udstyr, der er standard i langt billigere biler.

Porsche Taycan Sport Turismo lander i vores test på 77 ud af 100.

Se også: Test af elbiler

Pris på og leasing af Porsche Taycan Sport Turismo

Porsche Taycan Sport Turismo kan købes i fem varianter:

  • Sport Turismo til 829.900 kroner
  • 4S Sport Turismo til 1.099.900 kroner
  • GTS Sport Turismo til 1.399.900 kroner
  • Turbo Sport Turismo til 1.699.900 kroner
  • Turbo S Sport Turismo til 2.114.900 kroner

Porsche Taycan Sport Turismo kan også leases

Porsche Taycan Sport Turismo kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på Taycan Sport Turismo med 15.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 24 måneder og en halvårlig grøn ejerafgift på 340 kroner.

Porsche Taycan Sport Turismo
Kilo­met­er 15.000 km
Ud­be­tal­ing 35.000 kr.
Må­ned­lig y­del­se 12.795 kr.
Sam­lede om­kost­ning­er 347.675 kr.

Alle priser er indhentet 16. september 2022. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser.