Volvo dropper Polestar og sælger alle aktier
Polestar er ude i et økonomisk stormvejr, siden den svenske bank SEB for et par uger siden nedskrev værdien af Polstar fra 18 milliarder svenske kroner til nul nedskrev værdien af Polstar fra 18 milliarder svenske kroner til nul.
Det skriver Svenska Dagbladet ifølge Berlingske.
Volvo trækker sig helt ud af samarbejde med Polestar
Her fremgår det, at den svenske bilproducent Volvo Cars nu trækker sig helt ud af samarbejdet med Polestar. Volvo sælger samtidig samtlige Polestar-aktier.
Den besked har tilsyneladende vakt glæde hos Volvos aktionærer, for meddelelsen fik torsdag Volvos aktier til at stige. Torsdag kostede Volvo-aktierne 27,5 kr., og i dag er prisen oppe på 36 kr. Det er en stigning på cirka 30 procent.
Stigningen skyldes, at Polestar har fungeret som et økonomisk anker, der har trukket Volvo med ned. I stedet for Volvo vil det fremover være Volvo og Polestars kinesiske ejere Geely, der skal sørge for penge på kontoen hos Polestar.
Læs også: Test, anmeldelse og pris på Polestar 2
Flere økonomiske udfordringer forude
Nyheden var et hårdt slag for Polestar. Virksomhedens aktier faldt efter nyheden, skrev Svenska Dagbladet, og der venter stadig flere økonomiske udfordringer i horisonten.
”Jeg kan forestille mig, at Volvo ind imellem har prioriteret Volvo frem for Polestar, når der er taget beslutninger,” siger Mobilsidens chefredaktør og elbilekspert, Daniel Søgaard Hald, og tilføjer:
”Polestar står over for store udfordringer. Deres biler er i forvejen i den dyre ende sammenlignet med konkurrenterne. De er på vej med to nye biler, og når de er lanceret, vil der være behov for opfølgende software-opdateringer og bug fixes. Det er dyrt, så jeg kan frygte, at Polestar vil få behov for en større økonomisk indsprøjtning for at lykkes”.
Tiden vil vise, om Polestar formår at komme igennem det økonomiske stormvejr, men der er mange udfordringer i vente.
Ligesom de fleste andre producenter af elbiler er Polestar ramt af hård konkurrence med billige elbiler fra det kinesiske marked. Her er EU ved at undersøge, om producenterne får så høj statsstøtte, at der skal indføres ekstra afgifter på kinesiske elbiler. Men indtil det sker, vil europæiske bilproducenter stadig få benhård konkurrence fra Kina.
Læs også: Polestar konkurs?