Volvo kan levere elbiler som normalt igen
Administrerende direktør for Volvo, Jim Rowan, har nu bekræftet, at den værste del af problemerne med mangel på chips er overstået, og at bilproducenten nu leverer biler på et normalt niveau. Volvos salg faldt 22 procent i marts og 27 procent i andet kvartal af 2022 på grund af problemer med at få fat i chips fra sine leverandører. Et problem der har ramt alle bilproducenter på et eller andet niveau.
Volvos struktur kan være lidt forvirrende. Det er ikke længere blot en svensk bilproducent, men i stedet et globalt selskab, der tilhører kinesiske Geely Holding.
Geely Holding ejer Volvo og Zenseact (softwareselskab) og M mobility. Volvo ejer 46,5 procent af Polestar, hvor også Lynk&Co er delejere med 30 procent. Lynk&Co er også ejet af Geely.
Se også: Test af Volvo og Polestar
Bygger ny fabrik i Europa
Volvo gjorde det strategiske valg at danne HaleyTek samarbejdet med ECARX med det formål af udvikle en infotainmentplatform til hele Volvo Group, altså Polestar og Lynk&Co. En ny monteringslinje til bilbatterier er for nylig åbnet i Ghent i Belgien og skal levere specialbatterier til tunge køretøjer.
Læs også: Volvo vil revolutionere instrumentbordet: Forruden er skærmen
Volvo bygger også en ny fabrik i Slovenien, der udelukkende skal producere elbiler. Den skal hjælpe Volvo med at runde 1,2 millioner solgte elbiler om året.
Manglen på chips er kun en del af problemet. I takt med at produktionsniveauet langsomt stiger på verdensplan, rammer inflationen med skyhøje priser. Mange producenter har sat priserne på elektriske biler op, og mange biler er ikke længere overkommelige i pris, hvilket igen gør udbredelsen af elbiler langsommere.
Se også: Nyeste nyt om elbiler